Requisits obligatoris per a establiments comercials i de serveis

Els establiments comercials han de tenir a la vista dels seus clients la informació següent:

  1. L'horari comercial amb els dies i hores d'obertura;
  2. Els preus de les mercaderies, tant a l'interior com a l'exterior de l'establiment;
  3. Cartell indicador de fulls de reclamació i aquests, a disposició dels seus clients.

Per altra banda:

  • Els establiments comercials hauran de lliurar un tiquet o una factura quan així ho demani el consumidor.
  • Els establiments comercials hauran de tenir tota la informació i documentació almenys en català.

Tots els establiments comercials han d'exposar al públic el seu horari, que ha de ser visible des de l'exterior, fins i tot quan l'establiment estigui tancat, indicant els dies i les hores d'obertura.

La normativa no especifica ni les dimensions de la lletra, ni el tipus de suport, ni l'espai específic on s'ha d'inserir aquesta informació.

Guia pràctica dels horaris comercials

Tots els establiments que comercialitzen béns o presten serveis a Catalunya han de disposar de fulls oficials de queixa/reclamació/denúncia:

  • Han de romandre a l'establiment;
  • S'han de lliurar a la persona que els sol·liciti, fins i tot sense que hagi efectuat una compra;
  • En les vendes de productes o serveis fora d'establiment comercial, els portaran els venedors, els operaris o els prestadors de servei;
  • En les vendes a distància i a les màquines automàtiques, s'informarà d'un número de telèfon gratuït o l'adreça del oferent del bé o servei on poder adreçar-les.
  • És perceptiu exposar també un rètol anunciador de l'existència d'aquests fulls a la vista del públic. En aquest rètol s'ha d'indicar un número de telèfon d'atenció ciutadana per realitzar consultes de consum i, si l'establiment en disposa, també hi ha de constar el número de telèfon o l'adreça de correu electrònic d'atenció al client.

Queden exclosos de l'obligació de disposar de fulls oficials de queixa, reclamació i denúncia:

  1. Els professionals liberals amb una activitat subjecte a col·legiació;
  2. Els serveis públics prestats directament per l'Administració;
  3. Els centres que imparteixen ensenyaments reglats;
  4. Totes aquelles activitats que disposen d'una normativa específica en materia de fulls de reclamació.

Els establiments comercials han d’exposar el preu de les mercaderies, tant a l'interior com a l'exterior de l'establiment i aquest ha de ser visible pel consumidor. En el cas dels serveis, el preu s'ha d'informar de forma visible per al públic mitjançant un rètol, tarifa o fullet.

S'indicarà el preu complet o final del producte incloent-hi els impostos. Estan dispensats d'exposar el preu els establiments dedcats a la venda de pelleteria i joieria.

En els productes a doll o en els productes envasats mesurables s’ha d’indicar el preu per unitat de mesura, PUM (quilo, litre, metre, etc) i es referirà sempre al pes net.

Els establiments comercials i de serveis hauran de lliurar un tiquet (factura simplificada), per a qualsevol compra realitzada per un consumidor final.

S’ha d’emprar un suport documental que tingui una durada almenys equivalent a la vida útil o a la garantia del bé comercialitzat o servei que prestin. És a dir, queda prohibida la utilització de suports documentals que esdevinguin il·legibles amb el pas del temps.

La informació mínima que ha de contenir és:

  1. Nom comercial;
  2. Adreça del comercial;
  3. CIF;
  4. Concepte: descripció del producte lliurat o del servei prestat;
  5. Indicar el tipus impositiu o l'expressió "Iva inclòs";
  6. La quantitat abonada;
  7. Data de realització de l’operació.

La persona consumidora té dret a rebre la factura en suport paper de manera gratuïta. L’expedició de la factura electrònica queda condicionada al fet que l’empresari n’hagi obtingut el consentiment exprés de la persona consumidora.

Si demaneu un pagament per avançat total o parcial dels béns i serveis que comercialitzeu, allò que col·loquialment denominem “paga i senyal”, heu de tenir present les següents obligacions envers els vostres clients:

  1. Cal que informeu d’aquest fet, be en el pressupost o mitjançant un cartell o un rètol, de manera que la persona consumidora conegui aquesta condició abans de l'inici de la prestació o la compra. A més, és obligatori que informeu de les condicions aplicables en el supòsit de que no arribi a formalitzar-se la transacció o que la persona consumidora desisteixi de l’operació.
  2. Si la quantitat avançada representa més del 25% del valor de la transacció i alhora supera els 100€, heu de garantir als vostres clients que estareu en disposició de retornar aquestes quantitats, si és necessari. Heu de complir amb aquesta obligació per mitjà d’acords amb entitats financeres o d'assegurances.

Recordeu que fer pagaments per avançat no comporta l'atorgament de la conformitat de la persona consumidora amb la idoneïtat de la prestació, ni cap renúncia als seus drets.

Totes les empreses que venen productes o presten serveis i que desenvolupen la seva activitat comercial a Catalunya han d'estar en condicions de poder atendre els consumidors en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya: català i espanyol.

La senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix, siguin a l'aparador, a l'interior o a l'exterior de l'establiment (rètol exterior, horaris, etc.), així com els documents d'oferta des serveis (catàlegs, prospectes, fullets de venda de productes, promocions, cartes de restaurants, menús) hauran d'estar almenys en català. Aquesta norma no s'aplica a les marques, noms comercials i als rètols emparats per la legislació de la propietat industrial.

Les dades que figurin en l'etiquetatge i embalatge i les instruccions d'ús dels productes que es distribueixin en Catalunya, han d'estar, almenys, en espanyol.

Cartell informador de l'horari de l'establiment