Barcelona és molt més:
una destinació turística sostenible
Aquest projecte consisteix a estendre la cultura de la sostenibilitat turística en les destinacions locals i comarcals, com també a les empreses i els serveis turístics de la demarcació, prenent com a base el Compromís per a la Sostenibilitat Destinació Barcelona Biosphere.
- PROJECTES
Les Vies Blaves Barcelona (VBB) són un recorregut al costat de les lleres dels rius Llobregat, Cardener i Anoia al seu pas per la demarcació de Barcelona, de manera que puguin ser utilitzats per la ciutadania de manera contínua i per mitjans no monitoritzats, i des del respecte a la biodiversitat.
Les Vies Blaves Barcelona recuperaran i posaran en valor el patrimoni natural i cultural del parc fluvial més important de la demarcació de Barcelona gràcies a la creació i adequació d’itineraris transitables per practicar el senderisme i el cicloturisme a l’entorn dels rius Llobregat, Anoia i Cardener.
- GUIES
- PUBLICACIONS
- CONTEXT
L'objectiu de la Diputació de Barcelona en matèria de turisme és promoure, a través de la seva marca Barcelona és molt més, el desenvolupament social i econòmic dels municipis de la província de Barcelona a través del sector turístic, vetllant per mantenir un equilibri harmònic entre aquest desenvolupament i els entorns socioculturals i ambientals en els quals es desenvolupa.
- CARACTERÍSTIQUES
Objectius
• Impulsar i donar suport a les polítiques de turisme desenvolupades pels municipis i altres entitats territorials.
• Crear i promocionar productes turístics.
- OBJECTIUS ESTRATÈGICS
- OBJECTIUS GENERALS
• Encoratjar les empreses de tots els municipis, en especial les grans empreses i les empreses transnacionals, a adoptar pràctiques sostenibles i a incorporar informació sobre la sostenibilitat en el seu cicle de presentació d’informes.
• Elaborar i aplicar instruments que permetin vigilar els efectes en el desenvolupament sostenible a fi d’aconseguir un turisme sostenible que creï llocs de treball i promogui la cultura i els productes locals.
• Encoratjar i promoure la constitució d'aliances eficaces en els àmbits públic, publicoprivat i de la societat civil, aprofitant l'experiència i les estratègies d'obtenció de recursos dels partenariats.
• Per a 2030, elaborar i posar en pràctica polítiques de promoció d’un turisme sostenible que creï ocupació i promogui la cultura i els productes locals.
- OBJECTIUS ESPECÍFICS
• Estendre la cultura de la sostenibilitat turística a les destinacions locals, als residents, les empreses i serveis turístics de les comarques de Barcelona, alineada amb els 17 objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides.
• Donar visibilitat a la implantació de processos de millora, tant a la mateixa Diputació de Barcelona amb la Certificació Biosphere, com a les destinacions locals, empreses i serveis turístics, mitjançant el Compromís Biosphere, ambdós programes alineats amb els 17 ODS.
• Captar demanda turística orientada als 17 ODS, mitjançant el desenvolupament d’estratègies de creació de producte i de màrqueting que permetin la selecció de públics i mercats emissors orientats a aquests temes, així com accions de promoció més sostenibles quant a formats i elements.
- ACTUACIÓ
Es concreten en les línies d'actuació següents:
• Promoure grups territorials i grups de negoci per aconseguir un turisme de qualitat i competitiu.
• Contribuir a la dinamització turística del territori a través de la gestió d'ajuts a la inversió en infraestructura i a les activitats turístiques gestionat dins del programa Xarxa de Governs Locals.
• Participar en els consorcis de promoció turística del territori de la província. Promoure la creació i la millora d'oficines de turisme.
• Gestionar diferents eines i suports de màrqueting i comunicació turística a través de la marca Barcelona és molt més, per tal de posicionar l'oferta de la província de Barcelona en els diferents mercats emissors.
- ACCIONS
El 2019 la Diputació de Barcelona es va convertir en la segona destinació al món en rebre el distintiu Gold de la Certificació de Destinació Biosphere, amb la qual l’Institut de Turisme Responsable reconeix la sostenibilitat turística, així com el treball per estendre aquest compromís a les empreses i serveis turístics de la destinació.
Un objectiu que es materialitza amb el programa Compromís per a la Sostenibilitat Turística Comarques de Barcelona Biosphere, que, alineat amb els disset Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides, promou les bones pràctiques en sostenibilitat dels agents turístics de les marques turístiques de la província de Barcelona: Costa Barcelona, Paisatges Barcelona i Pirineus Barcelona.
Des d’aleshores la Diputació de Barcelona ha renovat cada any la certificació Gold, fins que el 2022 va un pas més enllà i la Destinació Barcelona es converteix en la primera destinació turística al món en rebre la Certificació Biosphere Platinum, que reconeix no només la voluntat de l’administració de vetllar perquè les empreses facin esforços sostenibles, sinó que aquesta també assumeixi com a pròpies i executi les bones pràctiques que promou.
Com a destinació certificada, la Diputació de Barcelona participa activament en la comunitat de destinacions sostenibles mundial: Biosphere Destination Community.
L’any 2021 ja es reconeixen 508 empreses amb el distintiu Compromís per a la Sostenibilitat Turística Biosphere i el 2022 hi estan treballant un total de 672.Des del Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona (LABturisme) es treballa amb l’objectiu de millorar l’actuació dels ens locals en el sector turístic a través del coneixement de la realitat turística (dades estadístiques, indicadors de gestió, recerca i innovació turística, entre d’altres), de la formació i la informació.
https://www.diba.cat/web/dturisme/labturisme
Actualment el LABturisme forma part de l’estructura de l’Observatori del Turisme a Barcelona: ciutat i regió (OTB), integrat per l’Ajuntament de Barcelona, Consorci de Turisme de Barcelona, la Cambra de Comerç de Barcelona i la Diputació, en base a un conveni de col·laboració que té com a finalitat la integració de les dades i el coneixement turístic que afecta aquest àmbit territorial.
El 2021 destaca la incorporació de l’OTB com a membre d’INSTO, xarxa d’observatoris de turisme de l’Organització Mundial de Turisme. Igualment, s’ha consolidat el sistema d’indicadors de turisme sostenible de l’OTB, una bateria de 300 indicadors que es podran vincular a l’INSTO i permetran mesurar el grau de sostenibilitat i obtenir informació especifica i rigorosa.
En el marc del treball realitzat amb les comarques, destaca la implantació de manuals de bones pràctiques en sostenibilitat per a empreses alineats amb la certificació Biosphere i complementats amb formacions intersectorials i tallers formatius coordinats pels ens de promoció turística comarcals.
L’any 2021 s’han portat a terme 11 taules de treball sobre sostenibilitat. Les sessions formatives i els tallers vinculats al programa són obligatoris per a totes les empreses/serveis adherits al programa, i es porten a terme per les onze comarques adherides junt al municipi de l’Hospitalet de Llobregat (suport directe ja que no es treballa amb el Consell Comarcal del Barcelonès).
D’altra banda, s’ha portat a terme un suport i assessorament personalitzat a les empreses i serveis nous, així com a aquelles empreses que renoven el certificat en el marc del Pla de millora a les empreses de renovació. L’objectiu d’aquests assessoraments és donar suport en la implantació del manual de bones pràctiques i sobretot en la redacció del pla de millora.
En total, el 2021 s’han portat a terme 38 hores de sessions de sensibilització, 2.554 hores de formació, 2.860 hores d’assessorament individualitzat per part de consultores especialitzades, 48 hores de tallers de destinació, 36 hores en taules de sostenibilitat a banda de la dedicació en la coordinació amb els diferents agents implicats en el programa: Instituto de Turismo Responsable, l’Ajuntament de Barcelona, Turisme de Barcelona i la Cambra de Comerç de Barcelona.
D’altra banda i per tal d’oferir una projecció i visibilitat internacional a l’impuls en sostenibilitat turística, es treballa en col·laboració a través de la Biosphere Destination Community, la Comunitat MED de Turisme Sostenible i l’OTB (Observatori del Turisme a Barcelona, ciutat i regió): 2020-2023.
El projecte Sustainable Tourism, finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del programa de Cooperació Territorial Europea Mediterrani (MED), té com a objectiu promoure el creixement sostenible de l’àrea Mediterrània. Un dels eixos temàtics té com a finalitat potenciar el desenvolupament del turisme costaner i marítim sostenible i responsable.
El 2021 s’han dut a terme tasques de suport als trenta projectes de turisme sostenible que formen part de la Comunitat de Turisme Sostenible del projecte (Sustainable Tourism Community) que han implicat la participació en diversos esdeveniments amb la finalitat de transferir els resultats dels projectes de la Comunitat, així com les recomanacions polítiques. Cal destacar el desenvolupament de diversos tallers de transferència dels resultats dels projectes de la Comunitat, la contribució al debat sobre l’estratègia de turisme de la UE 2030, la preparació d’un curs de formació online sobre turisme sostenible o el llançament d’una nova activitat per a la creació d’una manual sobre l’ús dels fons europeus per al desenvolupament del turisme sostenible. Al mateix temps s’ha demanat una pròrroga de sis mesos del projecte que ha estat aprovada, i per tant el projecte finalitzarà el 31 de desembre de 2022 i tindrà un pressupost final de de 2.011.468,38 €, dels quals 423.037 € són gestionats directament per la Diputació de Barcelona, que rep una subvenció del 85% de l’import (359.581,45 €).
El juny del 2022 Barcelona acull la II MED Sustainable Tourism Convention, acte final de la segona fase del projecte que s'està desenvolupant en el període 2019-2022. El 2022 s’anuncia que el projecte es renovarà per 7 anys, mantenint el lideratge de la Diputació de Barcelona en la Comunitat.
L’objectiu principal és la implantació de l’Estratègia de Màrqueting Turístic de la Destinació Barcelona, per tal d’orientar l’oferta i la demanda turística cap a la sostenibilitat. En aquest àmbit el treball es realitza a través del Cercle de Turisme, la plataforma de serveis de màrqueting turístic que dinamitza una xarxa de més de 450 empreses turístiques i destinacions de les comarques de Barcelona. Els seus objectius principals són millorar la competitivitat dels productes i donar suport en promoció de la destinació a través de l'acció sobre diferents segments dels mercats.
https://www.diba.cat/web/dturisme/cercle-de-turisme
https://www.barcelonaesmoltmes.cat/professionals
Els seus tres eixos de treball principals són:
1. El coneixement, per millorar la competitivitat d’empreses i destinacions.
2. La relació, per establir col·laboracions beneficioses.
3. La promoció, per posicionar i facilitar la comercialització dels diferents productes en els mercats.
Actualment es desenvolupen activitats temàtiques al voltant del turisme de natura, turisme rural i de càmping, turisme cultural, modernisme i turisme per a gent curiosa, turisme familiar, enoturisme, gastronomia, turisme de golf, cicloturisme, turisme nàutic, senderisme, ecoturisme i el turisme de reunions i esdeveniments. També es presta especial atenció a noves tendències que poden esdevenir nous productes.
Durant l’any 2021 s’ha realitzat una actualització de la base de dades de membres del Cercle i també de les seves determinacions i normativa de funcionament.
Anualment se celebra la Jornada del Cercle de Turisme, espai de trobada i reflexió sobre el turisme a les comarques de Barcelona amb els agents del sector.
Coneixement
L'objectiu d'aquesta línia és aportar la informació clau per millorar la competitivitat de les empreses i destinacions.
L'evolució de la pandèmia ens ha portat a una nova manera de relacionar-nos professionalment i s’han aprofitat les eines més virtuals per traslladar als membres del Cercle de Turisme el coneixement que hem considerat oportú per al bon funcionament del sector durant aquests anys:
- Els protocols de seguretat en matèria de turisme i mesures de prevenció.
- Assessorament al sector (Next Generation, entre altres).
- Els informes de l'evolució del sector i dels mercats publicats per l'Agència Catalana de Turisme o per altres entitats.
- Campanya de sensibilització sobre el compromís/certificació Biosphere per animar les empreses a obtenir-lo.
S’han portat a terme jornades virtuals en relació a la presentació de nous projectes de promoció.
La xarxa de relació permet compartir informació sobre la situació del sector durant l'evolució de la pandèmia en l'àmbit professional i les accions de comercialització i promoció que s'han anat desenvolupant.
Relació
Durant aquest mandat s’ha considerat clau continuar generant xarxa entre empreses i destinacions, i continuar compartint visions i estratègies, especialment per a la socialització d’allò que ha funcionat millor i, així, inspirar al territori i el sector empresarial a reorientar-se cap a una activitat més competitiva.
S’han dut a terme diferents workshops virtuals, denominats workshow per la combinació de coneixement i establiment de contactes d'una manera gamificada i per inspirar en la creació de nous productes i noves experiències pels visitants de la destinació.
Promoció
L'objectiu principal d’aquests anys ha estat la promoció de diferents productes cap a mercats de proximitat, ajustant les accions a les recomanacions de mobilitat existents en cada moment, i també s'han realitzat accions de posicionament mitjançant la creació i difusió de continguts específics dels productes de la destinació en plataformes digitals d'àmbit internacional, revistes i blogs d'autocaravanisme i càmping, revistes de turisme nacional, portals web familiars i culturals, premsa digital, canals de televisió online i premsa impresa.
El 2021 ha vingut determinat per la convocatòria extraordinària dels Plans de Sostenibilitat Turística en Destinació (PSTD) per a ens locals, la primera convocatòria de suport a les destinacions turístiques que es finança amb càrrec als Fons Next Generation de la UE, a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència “España Puede”.
La convocatòria s’integra dins la component 14 de modernització i competitivitat del sector turístic i respon a l’Estratègia de Sostenibilitat Turística en Destinació que, amb un pressupost de 1.904 M €, és la mesura amb major dotació pressupostària de la component.
L'Estratègia de Sostenibilitat Turística en Destinacions respon a dos objectius generals:
- Donar suport a les destinacions turístiques, qualsevol que sigui la seva escala i el tipus de demanda a què respongui, en el seu procés de transformació cap a hubs o pols d'innovació turística capaços d'integrar en la seva oferta la sostenibilitat mediambiental, socioeconòmica i territorial, i de desenvolupar estratègies de resiliència front als nous reptes de l'ecosistema turístic, des del canvi climàtic, fins a la saturació turística o les crisis sanitàries i de seguretat.
- Aconseguir, a través dels diferents instruments d'intervenció, una major cohesió territorial, no només relacionant la oferta i les destinacions de cada territori, sinó creant connexions entre les destinacions de diferents regions.
L'Estratègia de Sostenibilitat Turística en Destinacions s'instrumenta al voltant de programes de Plans de Sostenibilitat Turística en Destinacions en els quals participen els tres nivells d'administracions turístiques; administració general de l'Estat, comunitats o ciutats autònomes i entitats locals.
Aquesta convocatòria és una oportunitat per donar un valor afegit al compromís per al turisme sostenible que recull el Pla de Mandat de la Diputació de Barcelona i reforça les accions de la Gerència de Serveis de Turisme en l’impuls de la sostenibilitat en el territori.
El 2021 s’ha concedit per part del Ministeri d’Industria, Comerç i Turisme una subvenció de 4,5 M € a la Diputació de Barcelona per desenvolupar el projecte Vies Blaves Barcelona que pretén recuperar i posa en valor el patrimoni natural i cultural en torn al parc fluvial més important de la província de Barcelona, a través de la creació i adequació d’itineraris transitables per a la pràctica del cicloturisme i del senderisme entorn als rius Llobregat, Anoia i Cardener.
El projecte treballarà en la consecució de quatre eixos relacionats amb la sostenibilitat: transició verda, eficiència energètica, transformació digital i competitivitat del sector. Amb l’objectiu d’oferir una oferta turística responsable i sostenible que benefici al conjunt del territori.
És una aposta més per la sostenibilitat i la promoció del territori com a motor d’experiències turístiques sostenibles que ofereixin nous productes i aporten noves oportunitats a la destinació.
En el marc dels fons de finançament Next Generation està present també el servei d’assessorament i suport als ens locals amb la transmissió d’informació actualitzada i consulta personalitzada. El 2022 i els propers dos anys es treballa en la presentació de nous projectes en l’àmbit de la sostenibilitat turística de les destinacions.
- ÀREES QUE HI PARTICIPEN
Àrea de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç
- COST PREVIST I ANUALITAT DE LA DESPESA
Cost: 9.500.000 €
Anualitat: 2020, 2021, 2022, 2023