01/12/2023 08:38 h.

1000 cafès: una iniciativa per a dinamitzar les petites poblacions

Comparteix

Imatge: Tama66/Pixabay

Imatge: Tama66/Pixabay

Breu introducció

Des de mitjan segle XX la tendència dels moviments migratoris és anar de les zones rurals cap a les zones urbanes. Això provoca desequilibris demogràfics en el repartiment geogràfic de la població, que es concentra principalment a les ciutats. 

Aquesta tendència no para de créixer, malgrat un lleuger canvi durant la pandèmia de la COVID-19 que no va ser suficient per revertir-la. En conseqüència, les zones rurals i les no urbanes pateixen el despoblament, la manca d’oportunitats laborals, la manca de serveis...

S’entra llavors en el cercle de «la gent no hi va a viure perquè no hi ha serveis. No hi ha serveis perquè la gent no hi va a viure», una dinàmica que d’alguna manera cal revertir.

Catalunya té 947 municipis, 336 dels quals tenen menys de 500 habitants i on  viu menys del 2 % de la població catalana. El 95 % de la població de Catalunya es concentra en uns 300 municipis de més de 2.000 habitants, que són considerats estadísticament població urbana, encara que es tracta de municipis amb nuclis habitats dispersos en el seu territori.

Els territoris rurals i no urbans reagrupen una gran varietat de situacions econòmiques, socials i demogràfiques, però molts d’ells presenten tendències comunes, com la pèrdua de serveis necessaris, de llocs de treball i de llocs de sociabilitat.  

A l’Estat francès, per exemple, el 32 % de la població viu en municipis de menys de 3.500 habitants. El 62 % dels municipis ja no disposa de cap comerç i el 80 % dels habitants dels esmentats municipis voldria gaudir d’un bar o una cafeteria oberts en el seu municipi. El 75 % de les zones rurals, on el comerç de proximitat és vital, ja no tenen cap classe de bar o cafeteria. 


Una experiència pionera: 1000 cafès
Amb l’objectiu de revitalitzar les zones que han perdut població, serveis i comerços; desenvolupar els serveis de proximitat; pal·liar una mica la fractura territorial, i recrear espais de convivialitat allà on han deixat d’existir, l’Àrea d’Acció Territorial del Grup SOS es va proposar posar la seva experiència i la seva capacitat al servei dels petits municipis —poblacions rurals que han vist com, amb el pas del temps, anaven desapareixent la població, el comerç de proximitat i els serveis. 

El Grup SOS és un grup associatiu sense ànim de lucre. És un actor rellevant de l’economia social i solidària, líder europeu de l’emprenedoria social. Agrupa 750 establiments i serveis, associacions i empreses socials, que treballen en benefici de persones en situació de vulnerabilitat, de les generacions futures i dels territoris. Es va crear a França l’any 1984 amb l’objectiu de combatre les exclusions, permetre a tothom l’accés a l’essencial i innovar davant reptes socials i mediambientals. Actualment, compta amb 22.000 persones treballant-hi i té un impacte a França i en més de 50 països, amb més de dos milions de beneficiaris. 


Així, amb el programa 1000 cafès, des de l’any 2020 el Grup SOS proposa un dispositiu d’acompanyament per donar suport a cafès independents que siguin l’últim cafè que queda en un municipi de menys de 3.500 habitants, o per obrir-ne un de nou, si ja no en queda cap.


Com es posen en funcionament els 1000 cafès?
És l’alcalde de cada municipi qui ha de presentar la candidatura perquè es pugui obrir un establiment 1000 cafès en el seu municipi. Pot proposar-la també l’actual gerent d’un cafè que estigui a punt de tancar. Es fa emplenant el formulari de la pàgina web https://www.1000cafes.org/participer/

Els requisits fonamentals són els següents: ha de ser un municipi rural de menys de 3.500 habitants; no ha d’haver-hi cap cafè obert o, si n’hi ha, ha d’estar a punt de tancar, i el municipi ha de disposar d’un local apte per a l’activitat demanada i, si escau, també oferta d’allotjament. 
Amb aquest formulari, l’equip de 1000 cafès recull les principals informacions del municipi interessat a reobrir o obrir per primera vegada un cafè, que esdevindrà un establiment més d’aquesta experiència pionera. Amb les dades obtingudes es fa un estudi de viabilitat. 

L’equip de 1000 cafès ajudarà a buscar finançament i un gerent (prioritàriament un comerciant o antic comerciant del municipi), a posar en marxa l’equipament i a gestionar-lo. Ajudarà també a comprendre les necessitats de la clientela, a organitzar reunions públiques, a crear una «capsa d’idees», a organitzar trobades... 


D’on surt el finançament?
El Grup SOS assumeix el risc empresarial en fer-se càrrec del risc financer, i permet així que els emprenedors que volen posar en marxa un 1000 cafès ho facin en un marc de seguretat.

1000 cafès compta amb el suport del Govern francès, i amb el partenariat de l’Agència Nacional de la Cohesió dels Territoris francesa, la regió d’Occitània, Leboncoin, Orange, Avis i Europcar, entre altres. 1000 cafès té també el suport del Ministeri de Cohesió dels Territoris i de les Relacions amb els Col·lectius Territorials. 


Què ofereix un 1000 cafès?
Els establiments 1000 cafès són més que un lloc on serveixen cafè. Són un lloc on la gent es pot trobar i socialitzar. 1000 cafès són espais multiserveis. 

Els 1000 cafès que obren a les diferents poblacions ofereixen serveis fets a mida de la demanda dels habitants, en funció de les mancances existents. Els serveis proposats són, doncs, creats en funció de les necessitats del veïnat, i s’adapten a les necessitats de cada territori. 

Així, a banda dels serveis de cafeteria i bar, hi ha també els següents: restauració; aperitius; animació cultural; sessions musicals; retransmissions esportives; reunions associatives; debats, trobades... I també d’altres tipus: informació turística; jocs d’atzar, punt de venda de premsa local, nacional i internacional; correus; servei de recollida i lliurament de paquets; caixer automàtic; punt d’accés a material informàtic i servei ofimàtic; manteniment i aparcament de bicicletes; venda de productes locals; venda de gas butà, casa rural d’escala, entre molts altres.

Actuen, doncs, com a element cohesionador de la vida social i econòmica del nucli on s’han establert i contribueixen a la seva revitalització i dinamització. 

El Grup SOS dona un cop de mà en la diversificació de la clientela i desenvolupa nous serveis perquè siguin interessants per a tothom. També contribueix a millorar les competències tècniques en organització i equipament de la cuina, i en bones pràctiques en temes de gestió. 

Des del 2020 s’han obert uns 200 establiments 1000 cafès a tot França que constitueixen un nou lloc de trobada per als habitants i visitants dels diferents municipis. A vegades ha estat una aposta difícil, i alguns han hagut de tancar. Tanmateix, en general l’experiència és positiva i segueix endavant. 


Si es vol extrapolar
Amb problemàtiques molt similars, el nostre territori també ha de fer front a la desertització de nuclis que fins fa unes dècades estaven prou poblats i amb certs serveis, amb vida social i amb oportunitats. 

Com en el cas francès, cal unir esforços des dels àmbits públic i privat, sempre amb l’objectiu de revitalitzar les zones que ho necessiten més i, de retruc, contribuir al repartiment de la població d’una manera més equilibrada. 

Els ajuntaments, en col·laboració amb les diferents administracions que els donen suport, i sempre buscant patrocinadors, poden localitzar o adaptar un local ja existent que pugui oferir múltiples propostes: caixer automàtic, suport ofimàtic, recollida i lliurament de paquets, oferta alimentària i de productes bàsics, espai de lleure amb bar, cafeteria o restaurant, actuacions culturals i d’esbarjo, reunions, trobades de diferents associacions, espai per teletreballar, etc. Això podria contribuir a atreure nova població, retenir l’existent, i a poc a poc capgirar la tendència de fugida cap a les grans ciutats, sovint col·lapsades. 

Si es volen revitalitzar les zones que estan patint el despoblament i la pèrdua de serveis, potser caldria repensar el nostre model de comerç, que hauria de deixar de ser monotemàtic i privat per passar a ser un model amb una oferta de mercaderies àmplia, de serveis a la ciutadania i de lleure, amb capital i gestió publicoprivats i amb el suport de l’Administració.