Estiueig de proximitat, 1850-1950

14/04/2024 -30/06/2024

Museu Arxiu de Vilassar. C. Marquès de Barberà, 9. 08339 Vilassar de Dalt

Contacte

o.patrimonic@diba.cat

  • General
Comparteix
L'estiueig de proximitat (dades bàsiques)

 Premi a la millor exposició temporal 2022 
Associació de Museòlegs de Catalunya

L’exposició Estiueig de proximitat, 1850-1950 vol ajudar a mirar i repensar d’una altra manera el paisatge dels entorns actuals de la ciutat de Barcelona. Malgrat els canvis derivats de la gran densificació urbana es pot rastrejar la petjada d’una vella pràctica social relacionada amb la salut: l’estiueig aristocràtic, burgès i menestral, de mar i de muntanya, en un radi no superior a 50 km de la capital de Catalunya.

Les torres, els jardins, les fonts, els balnearis, els casinos i els antics hotels en són testimonis. En algunes poblacions, el vell estiueig (especialment a la costa) s’ha reconvertit en turisme de masses; en d’altres, els hereus dels antics estiuejants han reconvertit les velles torres en les seves primeres residències cercant destins més allunyats on passar l’estiu.

En altres casos les torres han estat destinades a altres usos o han estat substituïdes per blocs de pisos. A voltes els vells i privatius jardins (fragments de naturalesa domesticada) han esdevingut oasis verds de domini i gaudi públic dins el brogit urbà.

Davant els molts canvis experimentats no seria necessari, després de fer visibles diversos estrats evolutius de l’estiueig, reflexionar sobre el present i el futur d’aquest ric i singular llegat patrimonial?​

Twitter #ExpoEstiueig

Accessibilitat

 

Contingut

L’exposició s’estructura en set àmbits temàtics on afloren de manera diàfana les diverses realitats i problemàtiques derivades de l’estiueig. Un vuitè àmbit es dedica a les especificitats locals, en què els museus que acullin l’exposició podran desenvolupar el seu propi contingut.

Els diversos models d’estiuejants

No hi havia un únic tipus d’estiueig. Per a alguns, anar a estiuejar implicava retornar a la masia familiar o al poble d’origen. Per a d’altres, anar a una vila de mar o de muntanya, que podia variar cada any (o no), practicant un cert nomadisme. Hi havia una certa tendència de l’estiuejant, però, a fidelitzar-se amb un lloc i un paisatge concrets. En tots els casos es tractava de l’anomenat estiueig clàssic, que durava de dos a tres mesos i era practicat per les classes benestants.

Geografia i transport

A 50 km de la ciutat de Barcelona es concentraven el nombre més gran de colònies d’estiueig, ja fossin de mar o de muntanya. Anar a estiuejar implicava tota una logística de transport. L’expansió de la xarxa ferroviària va afavorir determinats nuclis d’estiueig, especialment a partir del darrer quart del segle XIX. El tren seria complementat primer amb tartanes, diligències i òmnibus de tracció animal, i després amb autobusos, taxis i cotxes privats.

 

Fer salut: prendre les aigües i els banys de mar

L’higienisme va difondre socialment els valors de la salut ambiental derivats de l’aire pur, el clima sec, els boscos, les aigües medicinals i termals, l’exercici físic, els banys de mar i la bona alimentació. Anar a estiuejar era sinònim de fer salut. L’existència d’un balneari en una vila era un factor important per consolidar una colònia d’estiuejants al seu entorn. Els balnearis es convertiren aviat en notables espais de sociabilitat cultural que fomentaren l’oci, el lleure i l’esport, fos en els seus salons o jardins.

La vida social dels estiuejants

No hi havia cap vila d’estiueig que es preués sense el seu propi casino, espai de sociabilitat privilegiat per als estiuejants. Allà es trobaven, jugaven al brigde i al dòmino, feien tertúlies, organitzaven balls, vetllades musicals i sessions de teatre... Més d’un matrimoni es va concertar en els seus salons i jardins.

 

Estiueig d’intel·lectuals i artistes

Entre els estiuejants, s’hi comptaven no pocs intel·lectuals, artistes i escriptors. De les seves estades estiuenques en donen compte algunes pintures, dibuixos, poemes i novel·les; una rica i variada producció que va contribuir a crear imaginaris i cànons paisatgístics sobre determinats indrets. Des d’aleshores, ben mirat, quan observem alguns paisatges, no serà que ho fem, en bona part, des del filtre de la mirada prèvia dels primers artistes estiuejants?

Les petjades patrimonials. Urbanisme i arquitectura

Són moltes les petjades patrimonials que ha deixat l’estiueig: grans balnearis i hotels; torres que s’anaren adaptant a les diverses modes arquitectòniques, de manera que en podem trobar d’eclèctiques, de modernistes, de noucentistes i de racionalistes; passeigs i jardins amb generoses ombres. Els canvis socials derivats del turisme de masses i els avenços en els tractaments farmacològics van representar sovint l’inici de la decadència de les grans torres i dels balnearis (avui de nou revalorats). Un patrimoni fràgil que cal conservar i rehabilitar, tot buscant-li nous usos.

De l’estiueig obrer i menestral al turisme de masses

L’estiueig es va començar a diversificar socialment als anys vint i trenta del segle XX. La institucionalització de la setmana de vacances pagades prevista en la constitució republicana d’Espanya de 1931 hi va contribuir. Des d’aleshores, obrers i empleats començaren a practicar una altra mena d’estiueig, més auster i més curt. Es posaven les bases del futur turisme i estiueig de masses, que no arribaria fins ben entrats els anys seixanta.


L'exposició als mitjans

Premsa

 

 

Televisió

Telenotícies de TV3 (29.08.21)

Informatiu de RTVCardedeu (12.06.23)

Ràdio

Estiueig de proximitat, Podcast 'En guàrdia' de Catalunya Ràdio (26.03.22)


Fitxa tècnica

Especificacions Tècniques


Galería imágenes

Tipus d'exposició

  • Itinerante

Activitats vinculades

Activitat familiar
Taller “Com sona l’estiu” a càrrec del músic i artista plàstic, Pol Aumedes, que vincula l’exposició amb el paisatge sonor que evoca
Dimarts 30 d'abril, a les 18 hores.

Inscripcions i més informació
Tel. 937 507 488
museu@vilassardedalt.cat

 

Audiovisual de l'exposició "Estiueig de proximitat"

Material de difusió

Museu d'Arenys de Mar. Del 4 de juliol al 31 d'octubre de 2021.

Museu Municipal de Montmeló. Del 12 de novembre de 2021 al 31 de gener de 2022.

Thermailia. Museu de Caldes de Montbui. Del 5 de febrer al 27 de març de 2022.

Museu Torre Balldovina. Santa Coloma de Gramenet. Del 1 d'abril al 26 de juny de 2022. 

Museu de la Nàutica. El Masnou. Del 8 de juliol al 18 de setembre de 2022.

Sala d'exposicions de l'Ajuntament Vell de Calella. Del 23 de setembre a l'11 de desembre de 2022.

Museu Palau Mercader de Cornellà de Llobregat. Del 18 de desembre de 2022 al 26 de febrer de 2023.

Museu d'Art de Cerdanyola. Del 10 de març al 28 de maig de 2023.

Museu Arxiu Tomàs Balvey Cardedeu. Del 9 de juny a l'1 d'octubre de 2023.

Museu de Gavà. Del 6 d'octubre al 14 de gener de 2024.

Museu Abelló de Mollet del Vallès. Del 19 de gener al 31 de març de 2024.

Museu Arxiu de Vilassar. Del 15 d'abril al 30 de juny de 2024.

Accessibilitat

La visita a l'exposició es completa amb amb vuit vídeos del programa d’accessibilitat La Mirada Tàctil, especialment concebuts per a les persones amb dificultats auditives i sensitives. En aquestes gravacions es presenten els continguts de la mostra en llenguatge de signes per a la comunitat sord signant i subtitulat per a la comunitat sorda oralista.

 

Crèdits

Exposició organitzada per l’Oficina de Patrimoni Cultural de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, el Museu d’Arenys de Mar i el Museu Municipal de Nàutica del Masnou.

Aquesta exposició, que viatjarà per diversos museus de la Xarxa de Museus Locals, forma part del programa d’exposicions itinerants que desenvolupa l’Oficina de Patrimoni Cultural amb l’objectiu de potenciar i millorar la programació dels museus locals amb exposicions temporals que contribueixin a la inclusió social, al gaudi i a l’enriquiment personal de la ciutadania.

Comissariat
Joaquim Maria Puigvert

Recerca i documentació
Neus Ribas San Emeterio
Ariadna Rodríguez Montfulleda
Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona

Coordinació
Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona

Itinerància
Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona

Disseny expositiu
Lídia Antúnez

Disseny gràfic
Manuel Cuyàs

Disseny sonor
Ramon Solé

Audiovisuals
nueveojos

Accessibilitat
Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona
Amb la col·laboració de: Federació de Persones Sordes de Catalunya

Proposta didàctica
Fòrum Maresme Serveis Culturals

Producció de la museografia
Essa Punt

Restauració
Laboratori de Conservació-Restauració de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona
Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa
Jérôme Rouche
Montse Agüero

Prestadors
Museu d’Arenys de Mar, Museu Municipal de Nàutica del Masnou, Museu d’Art de Cerdanyola, Museu del Càntir d’Argentona, Museus d’Esplugues de Llobregat, Museu Arxiu Tomàs Balvey de Cardedeu, Museu Arxiu de Sant Andreu de Llavaneres, Museu de Sant Cugat, CRAI Biblioteca Pavelló de la República (UB), Joaquim Maria Puigvert Solà, Diputació de Barcelona,

Agraïments
Museu de Badalona, Thermalia, Museu de Caldes de Montbui, Casa Museu Domènech i Montaner de Canet de Mar, Museu d’Art de Cerdanyola, Museu d’Història de Cerdanyola, Museu Palau Mercader de Cornellà de Llobregat, Museu de l’Hospitalet, Museu Municipal de Montmeló, Museu de Premià de Dalt, Museu Arxiu de Sant Andreu de Llavaneres, Museu de Sant Boi de Llobregat, Museu de Sant Cugat, Museu Torre Balldovina de Santa Coloma de Gramenet, Museus de Sitges, Biblioteca Museu Víctor Balaguer, Museu Arxiu de Vilassar de Dalt, Centre d’Interpretació i Jaciment El Camp de les Lloses, Arxiu Comarcal del Maresme, Arxiu Històric Fidel Fita, Arxiu Històric Municipal de Calella, Arxiu Municipal de Canet de Mar, Arxiu Històric de l’Escala, Arxiu Municipal de Gavà, Arxiu Municipal del Masnou, Arxiu Municipal de Montmeló, Arxiu Municipal del Prat de Llobregat, Arxiu Municipal de Sant Boi de Llobregat, Arxiu Municipal de Tona, Arxiu Família Quadras, Centre d’Estudis de Montmeló, Fons Arrels Cultura, Centre de Documentació i Estudi Salvador Espriu Família Bonet Espriu, Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), Martí Pons, Núria Serra, Sebastià Giménez Mirabent