BiblioLab 

Projectes al territori 

Els projectes BiblioLab desenvolupen accions de creació i experimentació en el camp de la innovació social. Busquen resoldre reptes socials nascuts de l'ecosistema local i dels interessos identificats per una part o el total dels seus agents, aportant coneixement nou i solucions al repte plantejat. 

Projectes realitzats:

9B Espai Jove

9B Espai Jove és un projecte de creació d’un model de disseny i transformació de forma participativa, dels espais destinats als i les joves de les biblioteques, concretament les biblioteques de Nou Barris i de Zona Nord. El projecte s’inicia amb un prototip que s’aplicarà a aquestes dues biblioteques però pretén esdevenir replicable a totes les biblioteques que desitgin transformar els espais destinats al públic jove. Així doncs, el projecte concep els espais dirigits als joves com una extensió de la biblioteca dirigida a aquesta franja d’edat i no pas un espai segregat i desconnectat de la resta de l’equipament.

Ateneu de dades: laboratoris ciutadans de dades a les biblioteques

Els laboratoris ciutadans per a la innovació de dades oberta (Open Data Labs) són un model de laboratori ciutadà on diferents actors poden co-crear eines digitals, basades en dades obertes, que aborden una sèrie de problemes urbans.

El projecte, executat en col·laboració amb l’associació Bitlab Cultural, es basa en l’aprenentatge mitjançant l’activitat, desenvolupant unes activitats en les quals els agents de les biblioteques puguin experimentar amb la resta d’agents locals. D’aquesta manera, en el propi decurs dels tallers els ciutadans i els bibliotecaris aprenen a fer un ús efectiu de les dades obertes per a resoldre reptes concrets de la seva realitat.

BiblioLab Històries de ficció digital

  • En col·laboració amb:     
  • Biblioteques Participants:
    • Biblioteques: Biblioteca Sant Pau- Santa Creu (Barcelona)
    • Biblioteca Ignasi Iglésias-Can Fabra  (Barcelona)
    • Biblioteca Trinitat Vella – J. Barbero (Barcelona)
    • Biblioteca Bon Pastor (Barcelona)
    • Biblioteca La Sagrera- Marina Clotet (Barcelona)
    • Biblioteca Mar de Vilalba (Cardedeu)
  • Període d'execució:
  • Documentació:

El projecte vol aprendre noves estratègies de facilitació, adquisició de coneixements i experiència pràctica en la ficció digital infantil i juvenil i el món dels videojocs. Els eixos principals del projecte són: la formació dels professionals de la biblioteca, eco-disseny d’activitats puntuals d’experimentació amb la ficció digital juvenil infantil per construir nous vincles, el disseny i implementació de les estratègies de treball longitudinal amb el col·lectiu infantil i juvenil en la creació de la ficció digital, la construcció i generació de nous recursos de ficció digital i la generació de recursos sostenibles a disposició de la comunitat i altres biblioteques. 

BiblioLab Ciència - Ciutat Saludable

ISGlobal junt amb la Biblioteca Sagrada Família de Barcelona i el Consorci de Biblioteques de Barcelona, desenvoluparà aquesta proposta per fomentar l’aprenentatge i la creació del coneixement sobre la ciutat del futur, una ciutat més humana i més saludable a partir de la participació i la co-creació de la ciutadania pel foment la mobilitat activa/transport actiu, promoció dels espais verds, promoció de transports alternatius més saludable, foment de l’activitat física, disminució de la contaminació atmosfèrica i acústica, etc. En el disseny del BiblioLab Ciutat Saludable de la Biblioteca Sagrada Família, es crearà una secció de recursos bibliogràfics sobre ciutats saludables: llibres, documentals, fitxes d’activitats, etc.

En el marc del BiblioLab s’organitzarà un cicle de tallers de creació i activitats per veure com l’urbanisme pot tenir conseqüències per la salut de la ciutadania i com, per exemple, els espais blaus i verds de la ciutat o els horts urbans influeixen a la nostra salut. En aquest context, s’organitzaran tallers relacionats amb la salut, la contaminació, la mobilitat, l’urbanisme, el disseny d’espais comuns o els espais verds. A més, es desenvoluparan tallers de dibuix i de collage per il·lustrar diferents espais de la ciutat. A més de la ciutat de Barcelona, part del BiblioLab Ciència - Ciutat Saludable es farà a Sant Vicenç dels Horts i Martorell. Els resultats del projecte formaran part d'una mostra.

BiblioLab "Educació, comunitat i tecnologia"

  • Biblioteques participants: Biblioteca Marc de Villalba (Cardedeu), Biblioteca Josep Badia (Ametlla de Vallès), Biblioteca Sant Pau i Santa Creu (Barcelona)
  • En col·laboració amb: Colectic, SCCL

Transformar la biblioteca i transformació social. Promoure l’accés, l’aprenentatge i la creació de coneixement a través de l’experimentació, la creativitat i la innovació en entorns col·laboratius oberts a la ciutadania.

Filosofia maker, cultura hacker. La ètica hacker posa la curiositat i el fer millor les coses en el centre. Lluny del que sovint pensem, hackear no és violar la seguretat d’un sistema informàtic! Hackear és reapropiar-se la tecnologia, explorar els seus límits, i fer que les coses funcionin com nosaltres proposem, sense perdre mai de vista que tot el que fem te sentit i és significatiu.  

El moviment maker es pot interpretar com la continuació natural de la cultura hacker, i va molt més enllà dels ordinadors i de la informàtica. Aquest moviment inclou tot tipus de coses i tot tipus de makers, recuperant valors culturals com el reconeixement de que ens defineix allò que fem. El «fer» genera una satisfacció molt particular, la sensació d’impacte directe sobre el nostre mon. Per això cada vegada hi ha més gent adherida al moviment «fes-ho tu mateix» o «DIY» o «do it yourself». La cultura del fer proposa la re-apropiació i l’ús crític de la tecnologia, gira al voltant del joc, on el jugador és actiu i s’ha d’involucrar totalment en allò que vol realitzar. Una comunitat de jugadors, de hackers, de makers, és aquella en la que el valor individual de cada persona no es perd, ni es deixen del costat els seus interessos o allò que vol assolir.

BiblioLab Maker

El projecte vol generar un Hub Comunitari al voltant de les tecnologies de fabricació digital. Per fer-ho posa en valor l’espai compartit entre la Biblioteca Montserrat Abelló i l’equipament de l’Ateneu de Fabricació de Les Corts. Es pretén dinamitzar una comunitat inclusiva que generi diferents projectes en l’àmbit tecnològic i social, arrelant-se al territori mitjançant l’impacte social dels projectes realitzats per la comunitat. 

BiblioTEC

Consisteix en fer tallers per ensenyar noves tecnologies com la Realitat Augmentada i la Impressió 3D. Els usuaris de la biblioteca que estiguin interessats i sempre que reuneixin els requisits i avalats per professors de les escoles/ instituts del municipi podran accedir al servei de préstec del material necessari per posar en pràctica els coneixements adquirits en els tallers i poder-los aplicar en llurs treballs de recerca, el material a que es fa referència consisteix en càmeres 360º i ulleres de realitat augmentada. 

Camins il·lustrats

Explorar, narrar visualitzar. Projecte que combina l'acció d'explorar diferents espais de la ciutat, així com diversos materials que es troben a les biblioteques Joan Oliva i Milà i Armand Cardona Torradell de Vilanova i la Geltrú. Les accions de narrar i visualitzar es materialitzen en un glossari il·lustrat. Les diferents formes d'explorar es defineixen a partir de recórrer i experimentar camins diversos:

1. Camins negats i camins recuperats: rutes per espais abandonats, desapareguts, recuperats o reactivats on detectar elements com les fronteres, les identitat diferencials, les realitats socials, les activitats que faciliten les connexions i vincles. Els recorreguts es dissenyen en col·laboració amb persones del context, combinant l’espai públic i social. 

2. Camins de paper: recorreguts a l'interior de les biblioteques a partir de la consulta i ús del material bibliogràfic, per conèixer les relacions entre passat i present i canvis de trama urbana. 

Com a resultat es planteja un Glossari il·lustrat: un conjunt de paraules seleccionades que, a més de la seva definició, es posen en relació amb elements gràfics i visuals que es defineixen a partir del context explorat i les exploracions realitzades, fruït d’una experiència col·lectiva. Els projectes es presentaran públicament a les biblioteques i es farà una exposició temporal.

Cervelló, viatgem en el temps

  • En col·laboració amb:     
  • Biblioteques participants:
    • Biblioteca Municipal de Cervelló
  • Període d'execució:
  • Documentació:

El nou Laboratori de fabricació Cervemakers, a la Biblioteca de Cervelló, vol iniciar un procés participatiu de divulgació del patrimoni, natura i societat del municipi.  Els eixos sobre els quals es fonamenta és l'accés, creació i transmissió de coneixement, experimentació tecnològica, científica i artística a través de la col·laboració ciutadana i el foment de la creativitat i innovació mitjançant les eines de fabricació digital generant nou coneixement.

Ciència ciutadana en acció

Bblioteques participants:

  • Biblioteca Fort Pienc (Barcelona)
  • Biblioteca Santa Oliva (Olesa de Montserrat)
  • Biblioteca Roca Umbert (Granollers)
  • Biblioteca Can Pedrals (Granollers)

En col·laboració amb:

Documentació per a professionals:

La Universitat de Barcelona treballa en el camp de la ciència i acció ciutadana, un model d'investigació que involucra al públic en projectes científics. L’objectiu és incentivar la innovació ciutadana mitjançant la col·laboració entre el món de les arts, la ciència i la tecnologia.

La biblioteca esdevé un indret molt interessant per a iniciar una investigació col·lectiva a través d’un experiment ubicat a l’espai públic. Es vol així anar més enllà de l’esforç de divulgar ciència, es vol fomentar la creativitat i la innovació del no-expert per fer ciència real i que tingui un impacte en la vida del conjunt de la ciutadania.

Ciència Ciutat Saludable II

Segona edició del projecte pilot d’innovació social BiblioLab Ciència Ciutat Saludable que vol donar respostes a partir de la ciència ciutadana i la co-creació a les inquietuds dels ciutadans vers el medi ambient i la qualitat de l’aire i, a l’hora, fomentar el coneixement sobre la salut urbana. 

En aquesta segona edició s'ha ampliat la col·laboració al Projecte d'Intervenció Comunitària Intercultural (Projecte ICI) del Departament d'Interculturalitat i Cohesió Social de l'Obra Social "la Caixa" i el Consorci de Biblioteques de Barcelona per donar-li una dimensió més comunitària. El projecte es realitzarà a sis biblioteques ubicades en territoris on treballa el Projecte ICI aprofitant que ja està en marxa un procés comunitari que ajuda a la creació de la convivència intercultural, en territoris d’elevada diversitat.

L'objectiu és ampliar al màxim l’impacte amb la ciutadania, fomentar la biblioteca com a espai de generació de coneixement científic amb projectes de ciència ciutadana per contribuir a crear una societat més oberta, més participativa i més inclusiva. 

A cada biblioteca es formarà una comunitat de treball constituïda per la biblioteca, l'entitat social referent del Projecte ICI, tècnics municipals i ciutadans que plantejarà un repte ambiental comunitari. S'organitzarà un cicle de tallers de ciència ciutadana que permetran mesurar i obtenir dades en relació al repte plantejat. Posteriorment, mitjançant un taller de co-creació artística es treballarà una possible solució al repte plantejat per transformar la ciutat en un entorn més saludable.

CinemaLab

  • En col·laboració amb:
  • Biblioteques participants:
    • Biblioteca Central d’Igualada
  • Període d'execució:
  • Documentació:

El projecte CinemaLab té com a objectiu promoure la lectura mitjançant l’experimentació i creació entre els infantis a partir de 8 anys. A partir de la lectura de les obres de la literatura infantil i juvenil, vol iniciar un procés de reinterpretació i reescriptura de noves narracions que posteriorment seran gravades fent ús de les tecnologies com el croma. Els infants a través del projecte podran practicar l’escriptura col·laborativa i creativa creant un guió, un storyboard, podran aprendre tècniques teatrals, dur a terme tot el procés de creació d’un vídeo, la gravació del clip fent ús del croma i l’aprenentatge de la tècnica d’edició de vídeo

Co-creant comunitats i coneixement ciutadà als BiblioLabs

  • Biblioteques participants: Biblioteca Central  (Cornellà de Llobregat), Biblioteca Marta Mata  (Cornellà de Llobregat), Biblioteca Sant Ildelfons (Cornellà de Llobregat)
  • En col·laboració amb: Citilab - Fundació pel foment de la societat del coneixement
  • Període d'execució:  2018 - 2019
  • Estat del projecte: tancat

Documentació:

  • Pàgina web del projecte
  • Coneixement, comunitat i cocreació a les Biblioteques de Cornellà : codissenyant les biblioteques del futur com a laboratoris ciutadans : claus per a activar els sistemes d'innovació local en el marc del projecte BiblioLab de la Diputació de Barcelona [document final] (Abril 2020) [català] / [castellà]

El motor del Citilab és una consulta oberta als partners del projecte que pren forma amb l’interrogant: “I tú què vols fer?”La resposta, en aquest cas és, es vol fer Bibliolabs per enfortir el col·laboratori de ciutat a Cornellà de Llobregat a partir de l’activació de l’ecosistema d’innovació local entorn al repte que es definirà de manera conjunta i permetrà cohesionar socialment l’espai d’influència de la biblioteca central de Cornellà. Es prendrà com a base de treball els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de Nacions Unides vinculats a l’agenda de sostenibilitat 2030. Aquestes estructures inclouen les diferents comunitats d'innovació de la comunitat, més enllà dels límits del laboratori ciutadà original, i van creant una intel·ligència col·laborativa en xarxa, que estaria oberta al conjunt de la ciutadania generant un primer sistema d'innovació local. Aquesta visió ha fet que les àrees del Col·laboratori i ThinkLab hagin iniciat una línea de treball conjunt amb les Biblioteques de Cornellà, amb el suport de l'Ajuntament de Cornellà per tal d’empoderar al seu equip i contribuir a la generació del projectes d’innovació ciutadana oberts a la ciutat, al procés de transformació en bibliolabs com un nou model de biblioteca impulsat per la Diputació de Barcelona que incorpora en la seva base la creació de coneixement, la innovació ciutadana i la innovació social.

Connectant l'agricultura: del passat al futur de Viladecans

El projecte pretén acostar una part del passat del poble de Viladecans, eminentment agrícola fins ben entrada la segona meitat del segle XX amb el desenvolupament de l’empresa multinacional Roca Radiadores als anys 60. Aquesta tradició agrícola enllaça amb l’actualitat de fets importants a la ciutat com per exemple: la instal·lació de l’Agròpolis, centre de recerca de l’Escola d’Agricultura de Catalunya, la potenciació del turisme basat en la hostaleria i en l’anomenat producte km. 0, la posada en marxa d’un projecte impulsat per l’àrea de Planificació i promoció de la ciutat de promoure, en terrenys municipals, el desplegament d’horts urbans per la ciutadania, l’existència d’una tradició que ha arribat fins l’actualitat amb una Fira de fruits del Camp que ha celebrat la seva 43 edició a la ciutadania actual en dues línies d’acció:

  • A les escoles i instituts
  • A la ciutadania en general

Aquesta aproximació al fet agrícola es farà també seguint tres fases i/o etapes:

  • Fase 1: Fase d’estudi del passat agrícola de Viladecans.Tallers. Visites a explotacions agrícoles. Activitats
  • Fase 2: Formació (tallers, seminaris,...) tant de la feina de pagès com la formació tecnològica per poder incorporar-hi tecnologia que permeti implementar un sistema de reg automàtic en funció de la humitat del sòl. Aquest formació es faria a dos  nivells, a les escoles de la ciutat i a la ciutadania en general
  • Fase 3: Posada en marxa de projectes d’horts urbans amb ús de tecnologia robotitzada.

Cuina oberta

Cuina oberta és un espai participatiu d’aprenentatges comunitaris amb l’alimentació com a eina de salut i sostenibilitat. El projecte parteix del projecte Cuines del Món de la Biblioteca del Fondo i el transita cap a la innovació social. L’objectiu és crear i dinamitzar un espai convivència, inclusiu i d’intercanvi a través de la gastronomia i alimentació. Aquest àmbit permetrà dissenyar de forma cooperativa accions que permetin processos d’aprenentatge dels veïns en salut, les cures, la sostenibilitat, el gènere, la cultura, la lectura, l’aprenentatge de llengües i l’ús de tecnologies.

Cuinem Santa Coloma. BiblioLab Gastronòmic Intercultural

El projecte neix a partir de l’impuls de la cuina de la Biblioteca del Fondo generant un seguit d’activitats que apropin a la ciutadania a l’espai que ofereix la Biblioteca. Aquesta voluntat d’apropar a tots els públics atén especialment a la diversitat tan cultural com la diversitat d’edats i de diversitat dels orígens de la població del barri de Fondo. Els contes de tot el món serviran per treballar la vinculació amb els infants.

El projecte s’estructurarà a partir de la dinamització diària (quatre tardes per setmana) de joves monitors del barri contractats per Urban Time, empresa social de la Fundació Germina que proposaran als infants que acudeixin a la Biblioteca, tallers relacionats amb la cuina i els contes. Paral·lelament es duran a terme un seguit d’activitats més puntuals (setmanals, mensuals o trimestrals) per a adolescents, joves i adults que aniran des de concursos de cuina fins a xerrades per part de professors de la UB.

Cuines del món

  • Biblioteques participants: Biblioteca del Fondo (Santa Coloma de Gramenet)
  • En col·laboració amb: diferents entitats (Fondo Comerç, la Lluerna restaurant, el Servei de Cultura, el Consorci per a la Normalització Lingüística L'Heura, etc.)

L'espai Cuines del Món és un dels eixos vertebradors del programa de foment de la lectura al barri del Fondo, amb un fons específic dotat d'uns 500 volums sobre la gastronomia d'arreu del món i una cuina habilitada per a fer-hi demostracions, elements que es complementaran amb tallers, clubs de lectura i xerrades.

De l'hort a la biblioteca

L’any 2013 es va engegar el projecte, que va néixer amb l’objectiu de potenciar i facilitar informació del consum i la cuina dels productes del Parc Agrari del Baix Llobregat (productes de proximitat i temporada) i del cultiu d’horts urbans.El 2014, aquest projecte va guanyar el Premi Teresa Rovira i Comas a la innovació a les biblioteques públiques catalanes. Al 2015, De l’hort a la biblioteca es fa extensiu a 12 biblioteques més de la comarca i a l'any següent s’afegeixen 6 biblioteques més de la comarca. A inicis de 2018 segueix creixent: ja són 20 biblioteques al Baix Llobregat, i 11 biblioteques al Vallès Oriental.

Els sons del Llobregat, un projecte de ciència ciutadana rural

  • En col·laboració amb:
  • Biblioteques participants:
    • Biblioteca del Casino  (Manresa)
    • Biblioteca Guillem de Berguedà (Puig-Reig)
    • Biblioteca Sant Antoni Maria Claret (Sallent)
  • Període d'execució:
  • Documentació:

Els sons del Llobregat és un projecte de ciència ciutadana en l’entorn rural que pretén apoderar a la ciutadania per documentar i catalogar els sons del riu. En col·laboració amb les biblioteques i els municipis de Manresa, Sallent i Puig-Reig, es formarà i dinamitzarà un grup de voluntaris en la utilització d’un sensor de ciència ciutadana especialitzat en dades sonores en entorns oberts (Audiomoth). En el decurs de les activitats i tallers participatius, es desplegarà un procés de documentació col·lectiva per detectar i catalogar de manera col·laborativa els orígens dels sons del riu Llobregat i els seus afluents (sons d’aigua, diverses espècies de flora i fauna, fenòmens meteorològics com el vent, treballs agrícoles, vehicles rodats, sons idiosincràtics locals d’origen antròpic com campanes, entre d’altres). Amb els resultats d’aquest procés científic ciutadà, es co-crearan amb la ciutadania recomanacions de polítiques públiques per preservar i potenciar el patrimoni sonor fluvial d’aquests entorns. Per últim, el projecte experimentarà amb la creació d’una instal·lació artística que posi en valor les dades recollides per comunicar i generar impacte en la ciutadania.

E-ludo. Identitats en joc

  • En col·laboració amb:
  • Biblioteques participants:
    • Biblioteca Mercè Rodoreda (Sant Joan Despí)
    • Biblioteca Martí i Pol (Sant Joan Despí)
  • Període d'execució:
  • Documentació:

E-ludo és un projecte que busca l’accés, l’aprenentatge i la producció de coneixement mitjançant l’experimentació, la creativitat i la innovació a través de dos laboratoris. Els laboratoris pretenen generar pràctiques interculturals per mitjà de la cultura del joc i la gamificació. Un laboratori s’anomenarà Play-Lab. Ficcions interactives, adreçat a noies i persones LGTBI+ de 12 a 18 anys i el seu objectiu serà co-dissenyar i co-crear ficcions interactives. L’altre laboratori, el Play-Lab. Propostes lúdiques, anirà dirigit a dones i persones LGTBI+ majors de 18 anys i generaran propostes lúdiques (jocs de taula, sistemes ludificats, videojocs, etc.) que acompanyen a les ficcions interactives, pensats per ser emprats com a material per a docents.

Torna a l'inici

Energies renovables a Cervelló

Mitjançant aquest projecte, es vol donar a conèixer a la població de Cervelló els diferents mètodes d’obtenció d’energia respectuosos amb el medi ambient; i d’aquesta forma conscienciar en la importància de l’estalvi energètic i l’autoconsum a través de diferents exposicions, conferències, i tallers. Amb aquestes activitats, es fomentarà l’aprenentatge a través de l’experimentació, la creativitat i la innovació.

Aquesta és la temàtica i fil conductor per tal de fer arribar a tothom les noves tecnologies i la fabricació digital (impressió 3D, robòtica, realitat virtual, ...). Alhora, el projecte es basa en la participació ciutadana, l'esperit col·laboratiu i l'intercanvi de coneixement, i per tant es resta obert a noves propostes que sorgeixin dels participants segons els seus interessos i necessitats.

Èpica a les biblioteques

  • Biblioteques participants: Biblioteca Canyadó (Badalona), Biblioteca de Sant Roc (Badalona), Biblioteca de Llefià (Badalona)
  • En col·laboració amb: Fundació Èpica La Fura dels Baus

El projecte és tracta d’un projecte de creació col·laboratiu, dirigit a re-connectar els adolescents (entre 12 i 16 anys) amb les biblioteques a través de les noves tecnologies, la creativitat i les capacitats multidisciplinars de les biblioteques.

Es basa en una nova eina de comunicació transmedia per a dispositius mòbils, utilitzada en diferents espectacles per grans companyies com la Fura dels Baus o petites companyies emergents que permet crear històries i dinàmiques per a ser transmeses a través del mòbil a l’audiència en forma de text, àudios, vídeos, colors... de forma segmentada (en funció de l’edad dels usuaris, el grup, el gènere...).

A través de la nova eina proposada els joves generaran històries en forma d’activitat lúdica (escape room, gimcana, escull el teu final...) basades en la pròpia biblioteca i els seus continguts, a ser mostrat a la ciutat de forma publica.
El projecte treballarà amb 3 biblioteques de la ciutat de Badalona vinculades amb els agents socials del seu ecosistema, repartides pel seu territori per promoure la creació de comunitat més enllà dels barris. Tot això amb sis objectius fonamentals:

  1. Les biblioteques com a punt de trobada
  2.  Re-Descobrir les biblioteques
  3. Coneixement i aprenentatge multidisciplinar
  4. Fomentar l’aprenentatge a partir de l’experiència i la pràctica
  5. Re-incorporar el grup d’adolescents entre 12-16 anys a les biblioteques
  6. Fomentar l’escriptura i la lectura.

Explorant-nos amb l’art i la tecnologia

  • En col·laboració amb:
  • Biblioteques participants:
    • Biblioteca Josep Badia i Moret (L’Ametlla del Vallès)
  • Període d'execució: 2020-2021
  • Documentació:

El projecte, dirigit a joves, està enfocat a indagar la relació entre identitat i tecnologies emergents a partir de la creació de projectes interactius inspirats en obres d’art emblemàtiques d’artistes dones. El projecte s’estructura en 5 càpsules. Cada càpsula aborda un tema específic de reflexió, prendrà com a referència l’obra d’una artista i utilitzarà tecnologies per a la creació de projectes interactius diferents. El producte és un currículum accessible que permetrà l’escalabilitat a altres biblioteques.

Internet de les coses en el món de les biblioteques

El projecte té per objectiu acostar el concepte de la Internet de les coses a la ciutadania i als joves en concret. Es pretén dissenyar solucions per als reptes i problemes quotidians a partir de les solucions que ens trobem a les xarxes. Les solucions seran sostenibles en línia amb els ODS. Els nivells d’execució del projecte són: tallers de divulgació, tallers de generació de solucions i prototipatge amb la fabricació digital i una hackaton final.

ISC2: innovació social i ciència ciutadana

  • Biblioteques participants: Biblioteca Vapor Badia (Sabadell), Biblioteca Central (Cerdanyola del Vallès), Biblioteca Volpelleres - Miquel Batllori (Sant Cugat del Vallès)
  • En col·laboració amb: Universitat Autònoma de Barcelona

El projecte promou el paper de les biblioteques com a motor de transformació social. En aquest sentit, la biblioteca ha d’adoptar un rol actiu, alineant-se amb les noves iniciatives com el moviment maker, amb els nous models educatius i amb el paper de la ciutadania no com consumidors passius, sinó actius que contribueixen a la generació de coneixement. Mitjançant un programa pilot en tres biblioteques de tres municipis, i amb la participació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el Centre de Visió per Computador (CVC), es vol impulsar una metodologia de treball innovadora, que es basa en la definició d’uns espais a les biblioteques per promoure la reflexió, ideació i co-creació per a la innovació social, tot contribuint a la millora dels processos d’aprenentatge i als reptes territorials.En aquest context, s’ha considerat que els treballs de recerca dels estudiants de batxillerat poden ser un eix al voltant del qual s’articulen molts dels processos transformadors que s’han descrit anteriorment, i que es poden portar a terme en els labs de la biblioteca. A aquests, s’hi ha d’afegir d’altres com ara la promoció de vocacions científiques, l’educació digital o la introducció de conceptes de recerca i innovació responsable (RRI) entre els/les joves.

ISC2.2. BiblioLab d’innovació social i ciència ciutadana en transformació del territori al Vallès Occidental

  • En col·laboració amb:
  • Biblioteques participants:
    • Biblioteca Vapor Badia (Sabadell)
    • Biblioteca Central (Cerdanyola del Vallès)
    • Biblioteca Miquel Batllori – Volpelleres  (Sant Cugat del Vallès)
  • Període d'execució:
  • Documentació:

El projecte vol donar un pas endavant al projecte existent impulsant els espais d’innovació social creats a les biblioteques mitjançant comunitats d’usuaris que treballen el mateix repte social. Es pretén crear un projecte de recerca participativa de la ciutadania, ciència ciutadana, centrada en el coneixement de la qualitat de l’aire de les diferents localitats que permeti la generació de noves dades, la recerca i la interpretació de dades històriques.

L'art de la quotidianitat. La cuina: ciència quotidiana

  • Biblioteques participants: Biblioteca Can Pedrals (Granollers), Biblioteca Roca Umbert (Granollers)
  • En col·laboració amb: Fundació Pere Tarrés

El projecte es construeix sobre tres pilars fonamentals: el quotidià, la ciència i la cuina. Dins el marc conceptual del Bibliolab i el projecte #ARTISTEM (experiències artístiques que acosten a la ciutadania a la innovació, la creació i l'experimentació), "La cuina: ciència quotidiana" vol aconseguir que la població de Granollers prengui consciència de la presència de la ciència en una acció tan quotidiana com és la de cuinar. 

La cuina, alhora, també es presenta com un llenguatge expressiu artístic amb el qual les persones participants en formaran part com a creadores i no només com a meres consumidores. 

Amb aquest projecte es busca, a més, promoure l'alimentació sana, sostenible i de proximitat i fomentar les vocacions científic-tecnològiques. Així doncs, la biblioteca Can Pedrals es converteix en un espai d'oci artístic-cultural orientat a la millora de la qualitat de vida de les persone, creant sinèrgies i col·laboracions amb agents de l'entorn que estiguin relacionats amb la ciència aplicada a la cuina, la gastronomia i els productes de la terra.  

La nova mobilitat des de les biblioteques

  • En col·laboració amb:
  • Biblioteques participants:
    • Biblioteca Can Pedrals (Granollers)
    • Biblioteca Roca Umbert (Granollers)
  • Període d'execució:
  • Documentació:

La nova mobilitat des de les Biblioteques és un projecte de ciència ciutadana que proposa una reflexió sobre la ciutat i l'entorn urbà a partir de l'anàlisi de la mobilitat a uns equipaments transversals com són les Biblioteques. L'estudi dels desplaçaments al voltant d'aquestes serà el pretext per a una aproximació crítica i propositiva a l'espai urbà de la ciutat i a la configuració dels carrers emprats en els desplaçaments, i a un major comprensió i sensibilització respecte la problemàtica de qualitat de l'aire estretament lligada a la mobilitat. El projecte pretén encadenar diverses fases centrades cadascuna en un bloc temàtic, lligades sota unaseqüència discursiva que evoluciona des d'enfocaments generals a aspectes més concrets, amb una estratègia d'enrolament a 2 nivells, participant únicament d'una fase o implicant-se en el desenvolupament de tota la seqüència. Per orientar la direcció del projecte i la formulació de propostes, a l'inici i final de cada fase es preveuen sessions estratègiques d'avaluació i projecció, amb caràcter globalitzador, des d'un enfocament comunitari i sensible a la diversitat. El projecte pren com a punt de partida una cursa de transports a les biblioteques i una enquesta a la ciutadania des d’on s’iniciaran les diverses sessions de treball i contrast incorporant la tecnologia per a creació de prototips urbans.

Laboratoris ciutadans digitals a bibliobusos i biblioteques de municipis petits 

Els laboratoris ciutadans digitals són un espai per al desenvolupament de les
capacitats digitals dels ciutadans, amb un entorn que permet a les persones fer un ús
eficaç de les tecnologies digitals obertes.

El resultat esperat final d’aquest procés en cadascuna de les biblioteques/bibliobusos participants en els pilots serà una creació basada en tecnologies digitals obertes, amb valor social i comunitari, i que adreça una problemàtica, repte o interès de rellevància per al territori. 

El pilot es desplega mitjançant dues modalitats:

  • Modalitat Bibliobús. Projecte pilot a dos municipis amb parada d’un mateix bibliobús.
  • Modalitat Biblioteca. Projecte pilot a una biblioteca d’un municipi petit

Laboratori de lletres i imatges

El laboratori de lletres i imatges és un espai de creació dins la Biblioteca que convida les famílies a experimentar al voltant de la lectura, entesa en el sentit més ampli del terme: llegir amb tots els sentits, la lectura d’imatges i sons, la creació literària com un joc, la imaginació poètica com a forma artística…

Laboratori Editorial. Des dels blocs

  • Biblioteques participants: Biblioteca de la Florida (L'Hospitalet de Llobregat)
  • En col·laboració amb: LaFundició

Proposa un procés de creació col·lectiva de relats, representacions i coneixements sobre aquest territori específic de L'Hospitalet creant situacions i espais de diàleg entre els col·lectius que l'habitem. Des del Laboratori editorial s'exploraran les possibilitats de formats propis de la literatura popular tals com el fanzine i els romanços de canya i cordill, emprant-los com suport possible dels múltiples relats que podem produir des del barri. Es treballarà amb diferents tècniques d'impressió instal·lades a l'espai de la Biblioteca de La Florida per tal que funcioni com espai de trobada no segregat on compartir i repensar els discursos i les representacions més esteses sobre la ciutat, partint de la pròpia memòria del barri i de les històries de vida dels seus habitants. I a partir d'aquests espais de trobada obrir el debat a nous agents, fent la biblioteca un espai per les trobades inesperades.

Night Up Castelldefels

És un projecte de Ciència Ciutadana amb l’objectiu de avaluar la possibilitat d’obtenir informació científica fiable sobre pol·lució lumínica a través d'instruments a l’abast de tota la ciutadania, com els mòbils. En cas d’èxit, el projecte té la potencialitat de poder estendre’s més enllà del Night Up Castelldefels amb l’objectiu de crear un mapa global del color de la il·luminació artificial de les ciutats i pobles (Night Up Global). Comptarà amb la participació i el suport de la Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado de Castelldefels així com l’Ajuntament de Castelldefels.

L’eventual extensió del projecte estaria oberta a totes les biblioteques de la xarxa de biblioteques i bibliobusos de la Diputació de Barcelona en el seu conjunt. Fses del projecte:

1. Fase preparatòria: creació de la plataforma digital i materials de difusió i formació (a nivell de biblioteques i d’escoles). 

2. Fase pilot: s’organitzaran conjuntament amb la biblioteca de Castelldefels campanyes d’obtenció de dades així com de conscienciació de la problemàtica de la pol·lució lumínica. Una part essencial d’aquesta fase serà la validació de les dades per confirmar-les com a mesures comparables i coherents per a la creació de mapes de contaminació lumínica. Aquesta fase conclourà amb una avaluació del mètode de recollida de dades.

Post-Data Lab

  • En col·laboració amb:
  • Biblioteques participants:
    • Biblioteca Roca Umbert (Granollers)
    • Biblioteca Marc de Vilalba (Cardedeu)
  • Període d'execució:
  • Documentació:

Post-data Lab són dos laboratoris adreçats als joves que pretenen vincular-los en un procés de co-creació entre la lectura i els creadors locals. S’explorarà la mediació literària a través del concepte de literatura trasmèdia, posant en valor els diferents formats i llenguatges amb els que els joves llegeixen i fer-los reflexionar sobre les estructures narratives comuns que poden trobar en els diferents formats i canals de difusió amb els que interactuen (sèries, pel·lícules, videojocs, còmics, etc.). Se’ls proposarà la possibilitat de treballar específicament un tema a través d’un llenguatge artístic i un creador. La producció creativa es durà a terme de forma conjunta i col·laborativa i finalitzarà incorporant-se i divulgant-se a la producció cultural del municipi.

READ ON 

El projecte READ ON, impulsat en el marc de la xarxa europea homònima i presentat per l’Espai Tantàgora, té per objectiu oferir als joves de 12 a 18 anys trobades de creació i innovació de participació col·lectiva i ciutadana a partir de la literatura per promoure el gust per la lectura.

READ ON és un programa que brinda l’oportunitat de potenciar l’ús de la biblioteca pública com a punt de trobada per a joves amb la creativitat i l’experimentació literària vinculant als instituts públics, el teixit del barri i els ajuntaments.

Residències d'art digital i oralitat

  • Biblioteques participants: Biblioteca Josep Soler Vidal (Gavà), Biblioteca Marian Colomé (Gavà)
  • En col·laboració amb: Tantàgora Serveis Culturals

Aquest projecte és una proposta de reflexió i innovació sobre oralitat i art digital a la biblioteca Josep Soler i Vidal i Marian Colomé, per introduir a les Biblioteques de Gavà noves pràctiques culturals i de participació ciutadana. El projecte s'articula a través de les accions següents: 

  • Convocatòria d’una residencia per artistes, creadors digitals i tecnològics per a desenvolupar nous formats d’oralitat i art digital. 
  • Residència d'un mes a la Biblioteca Josep Soler i Vidal que consta d'un espai de treball, dues curadories especialitzades en art digital i oralitat i una dotació econòmica per l'artista de 900€. En aquest període de residència l'artista realitzarà diferents trobades amb les escola i els instituts de Gavà.
  • Seminari Literatura&Eines Digitals a la Biblioteca Marian Colomé per la capacitació dels docents d’ESO, Batxillerat i biblioteques per treballar les lectures curriculars a través d’eines digitals. Aquest seminari es durà a terme al llarg d’una setmana i comptarà amb especialistes d’eines digitals i estarà conduït per un especialista literari de l’equip de Tantàgora.
  • Creació d’un grup de treball d’usuaris de les dues biblioteques que té com a finalitat participar activament en la presa de decisions, el disseny de la convocatòria i la resolució de la Residència com també poder fer d’agents aglutinadors del treball col·laboratiu  entre els diversos agents que intervindran al llarg del procés.

Library Living Lab

El Living Lab consta d’un espai físic de 100m2 a la Biblioteca Miquel Batllori de Volpelleres. Té un enfocament inclusiu, i tots els usuaris poden participar amb independència del seu grau de participació. S'explora com la tecnologia pot transformar les experiències de la gent amb la cultura a través de diversos tipus d'activitats i esdeveniments que van alineades amb un nombre de línies de treball. Aquestes línies de treball estan alineades amb els reptes socials actuals, reals i relacionats amb el context cultural que ofereix la biblioteca. Aquests desafiaments són actualitzats periòdicament pel Grup de Treball, i proporcionen un marc flexible per a prioritzra accions  de diversos tipus, com ara: activitats periòdiques, tallers oberts, demostracions públiques dels nostres propis prototips, experiments científics oberts a la participació ciutadana, debats oberts i projectes d’innovació amb institucions públiques (com ara centres de recerca, universitats, fundacions, etc.) i també les empreses.

TecnoGirl (Fomentem les vocacions tecnològiques)

El projecte té com a objectiu principal la divulgació de la ciència i la tecnologia entre els estudiants de secundària i especialment pretén fomentar les vocacions tecnològiques en el col·lectiu de noies en edat compresa entre els 12 i 18 anys contribuint a posar fi a la bretxa de gènere que existeix en professions d’aquest àmbit. Per al desenvolupament d’aquest projecte s’han establert 3 tipus d’actuacions: sensibilització, coneixement i acció.

Entorn a les actuacions de sensibilització, el projecte comptarà amb una exposició sobre dones científiques i tecnològiques vinculades a la ciutat de Mataró amb la intenció d’apropar als estudiants i als centres educatius a aquestes figures, alguna de les quals serà present en els tallers de lectura que es realitzaran a les biblioteques. 

Respecte a les actuacions de coneixement i acció, durant el projecte es realitzaran tallers de tecnologia i ciència per apropar als estudiants en especial i públic en general a noves metodologies. Seran tallers curts, intensius i pràctics. Finalment, la gran activitat del projecte serà una “Hackathon” que consisteix en un esdeveniment creatiu i formatiu en el qual els participants han de donar resposta a un repte social plantejat per la seva comunitat d’una manera pràctica i mitjançant la tecnologia. En aquest cas, es realitzarà una “HackGirl junior” i el repte social al qual s’haurà de donar resposta serà la gestió de residus, la millora en la recollida selectiva de residus. 

TecnoGirl Maresme

  • En col·laboració amb:
  • Biblioteques participants:
    • Biblioteca Pompeu Fabra (Mataró)
    • Biblioteca Antoni Comas (Mataró)
    • Biblioteca Pare Fidel Fita (Arenys de Mar)
    • Biblioteca Joan Coromines (Masnou)
    • Biblioteca M. Serra i Moret (Pineda de Mar)
    • Biblioteca Jaume Perich i Escala (Premià de Dalt)
    • Biblioteca Martí Rosselló i Lloveras (Premià de Mar)
    • Biblioteca La Muntala (Sant Vicenç de  Montalt)
    • Biblioteca Vall d’Alfatà  (Santa Susanna)
    • Biblioteca de Tordera (Tordera)
  • Període d'execució: 2020-2021
  • Documentació:

El projecte té com a objectiu principal la divulgació de la ciència i la tecnologia entre estudiants de secundària i especialment pretén fomentar les vocacions tecnològiques en el col·lectiu de noies en edat compresa entre els 12 i 18 anys contribuint a posar fi a la bretxa de gènere en professions d’aquest àmbit. La nova edició redissenya les actuacions ampliant l’abast a més municipis del Maresme per a consolidar la sostenibilitat del projecte. Es promourà el disseny de materials didàctics  i audiovisuals en obert que permetran la formació de formadors.

Trastlab (Obre els ulls)

Aquest projecte s’emmarca dins una col·laboració amb el CRP i els centres docents que hi participaran. Consta de 4 fases compreses del setembre del 2018 al juny del 2019. La biblioteca i l’entitat es coordinarà amb el CRP i els centres docents per desenvolupar les activitats pròpies de l’entitat adaptades per escoles anomenada “360º” i per instituts anomenada “apadrina un trastet”. Aquests dos projectes diferenciats generaran una sèrie de productes i recursos que seran processats, organitzats i exposats a la biblioteca amb la participació de l’entitat, els centres, els artistes implicats i els alumnes. 

Zona Gaming

  • Biblioteques participants: Biblioteca Zona Nord (Barcelona), Biblioteca Ignasi Iglésias - Can Fabra (Barcelona)
  • En col·laboració amb: Arsgames  Asociación Cultural

És una proposta de disseny i implementació d'un espai de videojoc en clau social, així com un laboratori d'experimentació amb noves tecnologies. A través del joc i el videojoc com a eina d'enfortiment i dinamització comunitària, s'articula un programa d'innovació cultural i social, co-dissenyat per usuàries/is de les biblioteques adherides així com per les i els tècnics de les biblioteques implicades amb l'acompanyament de personal especialista en la matèria, que s'encarregarà de mentoritzar i dinamitzar el procés. Zona Gaming està emmarcat i finançat dintre de les partides i actuacions previstes al Pla de Barris de l'Ajuntament de Barcelona i compta amb la col·laboració de Biblioteques de Barcelona i la Diputació de Barcelona. 

El projecte s'adreçà inicialment a la Biblioteca Zona Nord, on es va portar a terme un primer prototip durant els mesos de juliol i agost de 2018. Des de el mes de setembre de 2018 el projecte s'ha desenvolupat amb èxit i actualment compta amb una comunitat d'uns 25 joves que hi participen regularment cada setmana. 

Amb l'ampliació de pressupost que ha suposat la concessió de la subvenció Bibliolab, l'experiència s'estendrà també a la Biblioteca Ignasi Iglésias-Can Fabra al barri de Sant Andreu durant el 2018-2019. D'aquesta forma ambdós espai participaran de forma conjunta en el co-disseny d'una bateria de festes i projectes a desenvolupar entre els mesos de desembre de 2018 i juny de 2019.