Què és la comunicació clara?
La Federació Internacional de Llenguatge Clar disposa que «una comunicació és en llenguatge clar si la seva redacció, estructura i disseny són tan clars i transparents que el públic destinatari pot trobar fàcilment el que necessita, entendre el que troba i utilitzar aquesta informació».
Les persones que es relacionen amb l’Administració pública han d’entendre el que se’ls demana, de manera que puguin exercir els seus drets i obligacions de forma efectiva, sense complicacions i sense el suport d’altres persones. Un document clar és més eficaç i es comprèn més fàcilment i ràpidament. Les cinc àrees generals que cal tenir en compte quan es redacta de manera clara un text són el públic i la finalitat, l’estructura, el disseny, l’expressió i l’avaluació. (Llegiu-ne més)
El llenguatge clar facilita la lectura, la comprensió i l’ús de les comunicacions de l’Administració pública que reben les persones. La seva implantació ha de fugir dels tecnicismes propis del llenguatge administratiu i permetre fer més comprensible la informació per als destinataris.
La comunicació clara és simple i directa. Els objectius que l’Administració pública vol assolir amb la seva implantació són els següents:
- Garantir el principi de seguretat jurídica.
- Pal·liar els efectes de les diferents bretxes que puguin afectar les persones.
- Fomentar la participació ciutadana en la definició dels models de ciutat.
- Fer més pròximes les administracions públiques com a pilars bàsics de la democràcia i millorar la imatge que projecten.