Pla d'actuació de mandat 2024-2027

La Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona (XPN) està integrada per 14 espais protegits sota les figures de parcs naturals, parcs o espais d’interès natural. Integrada en conjunt per 103 municipis que apleguen alhora el 70 % de la població de Catalunya i que, amb 102.772,5 ha de superfície de gestió, representen el 22 % de la superfície de la província. La XPN esdevé la base física i estratègica sobre la qual la Diputació de Barcelona pot desenvolupar una política pública al voltant de la infraestructura verda. Les línies d’actuació del mandat previstes, són:

1) Adaptació de la XPN al canvi global vinculat als riscos dels ecosistemes naturals davant el context d’emergència climàtica, avançant en l’assoliment de l’autosuficiència energètica i la neutralitat climàtica.La protecció de la biodiversitat i la qualitat ambiental dels parcs naturals i els espais agraris per garantir el conjunt de serveis ecosistèmics que presten a la societat l’any 2030, amb zero emissions directes de gasos amb efecte d’hivernacle. En el marc d’aquesta línia d’acció, es desplegaran diversos projectes, com són el Projecte Life eCOadapt50 de cocreació d’acció estratègica per a l’adaptació al canvi climàtic dels territoris i les economies locals; les actuacions a les reserves de la biosfera a Catalunya dins del marc del projecte Next Generation EU de recuperació, transformació i resiliència, o el Programa d’impuls a la rehabilitació d’edificis públics (PIREP), per posar tres exemples.

2) Revisió de noves figures de planejament urbanístic vinculades als plans de protecció del medi natural i del paisatge de la XPN.

3) Ampliació de zones protegides.

4) Promoció d’un turisme sostenible (àmbit en el qual hi ha el projecte Next Generation EU Espais naturals i turisme sostenible: una oportunitat per a la província de Barcelona).

5) Millora de l’accessibilitat i la mobilitat sostenible, revisant els plans de gestió dels espais de la XPN.

• Planificació territorial. La protecció dels sistemes naturals, més enllà de completar i reforçar les necessàries polítiques d’àrees protegides, passa per la seva integració en la gestió del territori mitjançant la planificació territorial. Les principals línies d’actuació en aquest àmbit seran:

1) potenciar l’evolució tecnològica del SITxell perquè esdevingui una eina de referència en la planificació dels espais lliures,

2) col·laborar amb la Generalitat i l’AMB en la planificació regional de la infraestructura verda i

3) intensificar la col·laboració amb els ajuntaments i altres ens locals en l’àmbit de la planificació urbanística, per incorporar la informació del SITxell als projectes per desenvolupar la infraestructura verda al territori.

Pla d'actuació de mandat 2024-2027 (PDF)