Llegim el riu suma ciutadania i recerca ecològica dels rius a partir d’espais d’innovació social creats a les biblioteques municipals per afavorir el coneixement dels ecosistemes fluvials i la col·laboració ciutadana en la seva protecció.

Llegim el riu és un projecte transversal de la Gerència de Serveis de Biblioteques i la Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, els ajuntaments i les biblioteques municipals. El projecte es coordina amb l’eina de ciència ciutadana RiuNet del grup de recerca (FEHMlab) del Departament de Biologia Evolutiva, Ecologia i Ciències Ambientals de la Universitat de Barcelona i compta amb la col·laboració de l’associació Hàbitats i la Fundació Rivus.

Ciència ciutadana a les conques del Besòs i la Tordera

Llegim el riu arriba l'any 2024 a les conques del Besòs i la Tordera. En concret treballarem en aquests 12 municipis: Barberà del Vallès, Bigues i Riells, Les Franqueses del Vallès, Malgrat de Mar, Martorelles, Montmeló, Montornès del Vallès, Sant Adrià de Besòs, Sant Celoni, Santa Coloma de Gramenet, Santa Eulàlia de Ronçana i Tordera. Cadascun d'ells s'ha compromès a treballar en tàndem, amb responsables de biblioteques i medi ambient.

En aquest apartat de la web us anirem informant sobre els diversos passos i activitats del projecte durant l'any 2024. Els tàndems locals, a més a més, tindreu accés exclusiu a l'espai de Llegim el Riu a la comunitat XBM.

Llegim el riu, ciència ciutadana a les conques del Besòs i la Tordera té com a objectius:

• Crear espais d’innovació social a les biblioteques municipals.
  • Millorar el coneixement dels ecosistemes aquàtics i generar dades de ciència ciutadana que contribuiran a la conservació dels rius i afluents de les conques del Besòs i la Tordera.
  • Afavorir la participació ciutadana en la presa de decisions ambientals: recuperació de la biodiversitat, erradicació d’espècies invasores, reducció de la contaminació, etc.

Per l'any 2024, s'obre el projecte a les conques del Besòs i la Tordera. El projecte s'ha presentat en una sessió informativa realitzada el 3 d'octubre del 2023.

Podeu consultar la documentació i enregistrament de la jornada:

Llegim el riu. Un projecte compartit. El projecte al detallpdf iconArticle Servei de Biblioteques i Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona.

El rius i el canvi climàtic i la ciència ciutadanapdf iconArticle Pau Fortuño (FEHMLab)

Document resum del projecte i calendari d'activitats pdf iconArticle

Enregistrament de la sessió

El 15 de novembre s'ha realitzat una primera sessió de treball amb els 12 tàndems locals seleccionats. A continuació podeu consultar la documentació presentada

Llegim el riu. Presentació de la sessiópdf iconArticle FEHMLab, Servei de Biblioteques i Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona.

Document de presentació i calendari pdf iconArticle

Tasques a fer per part dels tàndems locals

Enregistrament de la sessió

Diferenciem sessions de treball per organitzar i capacitar al tàndem local per al bon desenvolupament de les activitats i jornades amb el grup local de participants de cada municipi. A continuació es presenta el calendari del projecte d'octubre del 2023 fins a finals del 2024.

Amb la col·laboració de:

Contacte: ot.educaciopa@diba.cat / Telèfon 93 402 29 49

Actuació vinculada als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) , principalment:

Educació de qualitat
Aigua neta i sanejament