Gerencia de Servicios de Promoción Económica y Ocupación

Diputació de Barcelona

Travessera de les Corts, 131-159

Recinto Maternidad. Pabellón Mestral

08028 Barcelona

Tel. 934 022 817

Formulario de contacto


L’Anoia Ebike Land. De la visió territorial a l’estratègia turística sostenible

Daniel Gutiérrez Espartero Conseller de turisme i programes europeus. Consell Comarcal de l’Anoia

 

La definició i projecció del territori són factors determinants per dissenyar les estratègies de desenvolupament futures: les econòmiques, les socials, les culturals, i també les turístiques. Sense visió de territori no hi ha avançament possible.

L’Anoia és una realitat complexa que combina un fort esperit rural amb àrees urbanes de caràcter industrial. Aquesta situació és una oportunitat per projectar l’Anoia com la comarca dels espais urbans dels 15 minuts i dels entorns de ruralitat dels 45 minuts. Un territori amb capacitat per definir un model de llocs per viure propers, diversos, inclusius i connectats, dissenyats per facilitar les relacions humanes i la interrelació amb la natura. El futur passa per la consolidació de nous espais d’activitat econòmica i pel treball sobre els recursos naturals i culturals, amb una visió global, transversal i coherent, sota el prisma de l’Agenda 2030 i enfocada al Pacte Verd Europeu.

L’estratègia turística comarcal també s’ha de comprometre amb aquesta visió, i aquest és el camí que s’està seguint des del Consell Comarcal de l’Anoia. En els darrers anys s’ha consolidat la projecció estratègica de l’Anoia com a destinació sostenible especialitzada en slow tourism, és a dir un territori responsable i conscient que ofereix experiències de proximitat, coherents amb els recursos endògens del territori i que permet gaudir de la llibertat de moviments. I el factor més important, una destinació turística que genera beneficis a la seva ciutadania.


La Xarxa de Mobilitat Sostenible.

L’Anoia està recuperant els camins i les vies històriques que connectaven els antics nuclis poblacionals amb l’objectiu d’aconseguir una xarxa de mobilitat activa, de proximitat i sostenible que connecti el territori. Des de fa anys es planifica un pla de camins i senders que posa en valor els antics camins rals i les rutes derivades que lligaven el territori i afavorien el pas de les persones, les mercaderies, el pensament i la cultura.

En definitiva l’Anoia està dissenyant una xarxa polièdrica que té com a objectiu assegurar l’equilibri i la cohesió social, fent dels entorns de ruralitat espais de vida i creixement connectats a zones urbanes dignes i resilients.

La xarxa de mobilitat sostenible de l’Anoia connecta directament amb les Vies Blaves de Diputació de Barcelona, programa estratègic de desenvolupament turístic que aprofita les lleres dels rius Llobregat, Cardener i Anoia per generar espais de gaudi, pas i connexió entre els diferents territoris. La Via Blava de l’Anoia serà la primera en posar-se en funcionament gràcies als 4.5M€ del fons Next Generation EU.

S’està bastint una xarxa primària i secundària de mobilitat sostenible i de gran abast a l’Anoia dissenyada per ser utilitzada en el dia a dia per la pròpia ciutadania i visitants a peu o amb mitjans de mobilitat no motoritzats.


Una comarca altament ciclable.

L’Anoia té una llarga tradició com a territori molt favorable per la pràctica ciclista, ja sigui en carretera o muntanya. Algunes de les proves més interessants del calendari ciclista anual se celebren a la comarca. 

Però si hi ha una prova que destaca per sobre de totes, ha posat l’Anoia al mapa internacional del ciclisme de muntanya i genera un impacte important sobre el territori, és la Volcat. Es tracta d’un esdeveniment consolidat i un referent en el calendari de competició de Mountain Bike. És la prova per etapes més antiga d’Espanya i una de les pioneres d’Europa. L’edició 2022 ha estat la 16a. La Volcat és un  esdeveniment esportiu que per les dimensions i serveis d’Igualada i l’Anoia, suposen un revulsiu puntual important durant els dies que es porta a terme, generant un impacte econòmic estimat al territori de 527.996,29€ (any 2018).

Davant d’aquest escenari, l’any 2019 el Consell Comarcal de l’Anoia, amb el suport de Diputació de Barcelona va redactar el Pla Estratègic i de competitivitat turística del producte ‘Anoia, Terra de BTT’.  La redacció del Pla va suposar un abans i un després en l’estratègia turística de la comarca. 

En paral·lel a la consolidació de la projecció estratègica de l’Anoia com a destinació sostenible especialitzada en slow tourism, apareixia un segment, el de l’ebike, que permetia posicionar la destinació a través d’una narrativa territorial, desenvolupant la xarxa de mobilitat, generant infraestructures d’acollida, dissenyant oferta, oferint oportunitats de negoci a persones emprenedores i promocionant tant el territori com els serveis i els productes. 

 

L’Anoia, l’Ebike Land de Catalunya.

Actualment la missió de la planificació se centra en promoure un model de desenvolupament turístic per l’Anoia que sigui especialitzat, competitiu, sostenible i intel·ligent que  permeti convertir la destinació amb un autèntic BIKE LAND que estructuri una oferta de cicloturisme “cultural i slow”, especialitzada amb la modalitat de la bicicleta elèctrica.
La visió és situar l’Anoia al Top 3 de Catalunya com a destinació de cicloturisme cultural i slow especialitzada amb el producte e-bike amb una proposta atractiva i competitiva que ofereixi una xarxa d’infraestructures turístiques i de mobilitat orientades a diferents segments de demanda que permetin accedir al mercat amb una oferta de productes que posicionin el territori com un paradís pels amantats i usuaris de la bicicleta elèctrica els 365 dies l’any.
Els principis estratègics de l’Anoia Ebike Land és esdevenir un destí innovador, sostenible i intel·ligent desenvolupant 3 grans eixos:

•    Hub d’Innovació e-bike: Una oferta atractiva i competitiva de producte turístic que estigui diversificada però posant el focus amb la innovació amb la modalitat e-bike.

•    Turisme slow i foment de la mobilitat sostenible: Aposta per les xarxes de mobilitat lenta a través d’una estratègia d’infraestructures que permeti la descoberta de la destinació i dels seus recursos turístics d’una forma pausada.

•    Destí intel·ligent: El paper de la tecnologia i del màrqueting per garantir l’accés a la informació, nous mecanismes d’interpretació i per a la presa de decisions estratègiques.

 

Estratègia turística sostenible que transforma el territori i genera beneficis a la ciutadania

El desenvolupament de l’estratègia Anoia Ebike Land comença a donar els seus fruits i els avenços afecten positivament al territori i la ciutadania. Es configura la xarxa de mobilitat sostenible; comença a existir una infraestructura i equipament enfocats al cicloturisme (btt i ebike); s’està generant oferta atractiva i competitiva tant a nivell d’esdeveniments com d’empreses i serveis; i apareixen noves propostes associades a la creació de clubs de producte i la formació especialitzada.  

Queda molt camí per fer i tots els agents del territori estem conjurats per avançar i fer-lo plegats. Una estratègia conjunta, una narrativa territorial autèntica i molta creativitat i innovació són les eines per avançar com a destí resilient, referent del turisme sostenible i especialitzat en cicloturisme ebike.