La classificació de l’oferta formativa en competències

L’oferta formativa de la Diputació de Barcelona es classifica a partir de tres grans grups de competències: les competències estratègiques,  les competències qualitatives i les competències tècniques.

Les competències estratègiques de l’Administració local són les competències professionals que es desprenen de l’ideari de la funció pública. Associades a valors, principis, etc. que són presents en la fonamentació legal que acompanya les grans lleis que orienten l’actuació pública, des de la Llei 30/1984 de mesures per a la reforma de la funció pública, fins la més recent Llei 7/2007 de l’Estatut Bàsic de l’empleat/a públic. Es presenten com a competències estratègiques: Efectivitat individual, Gestió eficient dels recursos públics, Orientació de servei a la ciutadania, Planificació, organització i avaluació de serveis públics.

Les competències qualitatives estan relacionades amb les habilitats personals i socials i cerquen donar un suport formatiu al desenvolupament de determinades habilitats relacionades amb el ‘com s’han de fer les coses’ i amb el ‘com han d’actuar els empleats públics’. Els recursos d’aprenentatge i les accions formatives relacionades amb les competències qualitatives són identificades i definides únicament i exclusiva per la Direcció de Serveis de Formació. Es classifiquen en dos tipus: les competències qualitatives de funció directiva i les competències qualitatives transversals:

  • Competències qualitatives de funció directiva.  Molt associades al desenvolupament, en qualsevol organització, i per tant també a les nostres administracions públiques, de càrrecs directius i de comandament: són competències que, juntament amb les de caire estratègic, estan estretament relacionades amb les seves funcions i els seus rols, i han de ser de desenvolupament prioritari per a qualsevol persona que ocupi llocs de responsabilitat a les nostres administracions. Dins d’aquesta tipologia de competències incorporem: Desenvolupament de persones i equips,  Direcció de persones, Gestió del canvi i lideratge, Treball transversal en la prestació de serveis, Visió estratègica local.
  • Competències qualitatives transversals. Aquestes competències es refereixen a qualitats personals que determinen el com es fan les coses i la manera de ser, la manera d’actuar que han de tenir els diferents professionals que treballen a les administracions locals, ja sigui per necessitats específiques de la seva professió com pel fet de desenvolupar‐la específicament en un entorn públic. Les competències qualitatives que incorporem al nostre Diccionari són: Aprenentatge permanent, Comprensió interpersonal, Influència i persuasió, Presa de decisions, Treball en equip, Visió global. 

Les competències tècniques fan referència a coneixements i habilitats tecnicoprofessionals, relacionades amb els continguts i els entorns de treball en els quals es desenvolupa la professió. Es classifiquen en dos tipus: les competències tècniques transversals i les competències tècniques específiques o sectorials. 

  • Competències tècniques transversals. Són competències tècniques que es desenvolupen en una gran diversitat d'àmbits funcionals (serveis interns, serveis territorials, serveis d'acció ciutadana, serveis de desenvolupament econòmic, etc.). Es presenten com a competències tècniques transversals: Desenvolupament de rols transversals, Gestió administrativa, Planificació i gestió de projectes tècnics a l’Administració local, Ús d’eines i aplicacions bàsiques en l’àmbit digital.
  • Competències tècniques específiques o sectorials. Fan referència als coneixements i les habilitats professionals pròpies d'un determinat col·lectiu professional i, fins i tot, d'un determinat àmbit específic d'activitat. En aquest moment hi ha un total de 94 competències tècniques específiques identificades, ordenades en diferents blocs funcionals a raó de la seva especificitat tècnica i organitzativa.

Les competències tècniques són identificades i definides per les diferents unitats organitzatives promotores de formació en col·laboració amb la Direcció de Serveis de Formació.

Podeu consultar i descarregar-vos el Diccionari de competències per al desenvolupament professional dels empleats públics de l’Administració local