Un BAF en permanent actualització

La finalitat de l’oferta formativa continguda en el BAF és contribuir a l’enfortiment i al procés de modernització dels ens locals de la demarcació de Barcelona mitjançant recursos d'aprenentatge que desenvolupin les competències professionals dels empleats públics locals. És per això que aquesta oferta formativa s’ordena en itineraris formatius que ajudin al desenvolupament professional dels llocs de treball; en aquests itineraris s’incorporen no només accions formatives enteses com cursos, jornades, tallers, etc., sinó tot tipus de recursos i materials d’aprenentatge que contribueixin a la millora continuada de l’administració pública. 

Conscients que part de l'aprenentatge també prové de la interacció amb altres persones (interacció social) i en el lloc de treball (aprenentatge 'fent'), la corporació fa una aposta decidida per reconèixer l'aprenentatge informal i no formal a partir de diferents línies de treball com l'acreditació de competències en el lloc de treball o en l'entorn personal.

El Banc conté tota l’oferta formativa planificada que projecta la Diputació de Barcelona i s’adreça principalment als empleats públics dels ens locals de la demarcació de Barcelona adherits al Pla agrupat que impulsa la corporació anualment, majoritàriament ajuntaments (310). De manera complementària i molt localitzada, algunes accions formatives van adreçades a d’altres entitats i col·lectius destinataris de les polítiques públiques que impulsen les àrees corporatives.

El Banc recull un nombre d’accions formatives forçosament ampli ja que ha de donar resposta a la totalitat de les necessitats formatives que poden aparèixer en els 110 perfils professionals que la Direcció de Serveis de Formació ha identificat en els ajuntaments de la demarcació de Barcelona.

Així, el BAF esdevé una eina que incorpora progressivament la totalitat d’accions formatives presents als itineraris formatius dels llocs de treball del món local. Gràcies a un treball d’ordenació i actualització permanent, el Banc permet presentar cada any la millor oferta possible.

L’abast del BAF requereix d’una explicació detallada de la seva voluntat i de les seves característiques principals.

Objectius

D’entre els objectius estratègics que persegueix el Banc destaquen:

  • Incrementar de manera progressiva l’oferta formativa adreçada als empleats públics locals, completant el seu perfil formatiu i donant resposta a les necessitats que determina el seu itinerari formatiu.
  • Flexibilitzar els usos i utilitats de l’oferta formativa a partir d’un instrument en permanent cicle de millora continuada.
  • Consolidar una oferta formativa vinculada a les necessitats reals dels empleats públics locals per a la millora en la prestació de serveis.
  • Delimitar el perfil dels destinataris de les accions formatives per formar grups homogenis d’empleats i garantir que la formació rebuda es dirigeixi al desenvolupament del lloc de treball.
  • Incrementar l’ús dels formats no presencials per fer arribar l’oferta formativa al màxim nombre d’empleats públics locals, especialment a aquells que formen part de petits ajuntaments amb dificultats per compatibilitzar la formació amb l’activitat quotidiana.
  • Apostar decididament per formats alternatius d’aprenentatge com el microaprenentatge, l’autoformació o l’aprenentatge informal i reconèixer-los mitjançant processos de certificació.
  • Potenciar la xarxa relacional existent amb els diferents referents de formació i disposar d’un espai de coordinació i aprenentatge mutu, que permeti aplicar criteris d’economies d’escala en la gestió de la formació.

Àmbits Promotors de Formació

Amb la finalitat de millorar el servei que presta als seus clients (personal dels ens locals), la Diputació de Barcelona encarrega a la Direcció de Serveis de Formació l’elaboració del BAF, que integra tota la formació promoguda pels seus àmbits funcionals i destinada a personal dels ens locals o agents externs que col·laboren en el desplegament de les polítiques públiques que impulsa. La Direcció de Serveis de Formació compta amb la col·laboració de les àrees corporatives per a la seva confecció.

Aquelles àrees corporatives que promouen formació adreçada als ens locals reben el nom d’Àmbits Promotors de Formació. Són àmbits que, pel seu coneixement tècnic i contacte amb els ens locals per a la prestació de serveis (recursos tècnics, materials o econòmics), esdevenen agents col·laboradors amb la Direcció de Serveis de Formació en el disseny i desenvolupament d’accions formatives.: la connexió entre assessorament i formació és imprescindible per garantir el mateix discurs institucional en les diferents matèries en què es presta assistència.

Els Àmbits Promotors de Formació del BAF adreçat als ens locals són els següents:

  • Àrea de Presidència
  • Gabinet de Prevenció i Seguretat
  • Direcció de Relacions Internacionals
  • Gabinet de Premsa i Comunicació
  • Servei d'Agenda 2030
  • Direcció de Serveis Jurídics
  • Àrea de Serveis Generals i Transició Digital
  • Direcció de Serveis de Tecnologies i Sistemes Corporatius
  • Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme
  • Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació
  • Gerència de Serveis de Turisme
  • Àrea de Cultura
  • Gerència de Serveis de Cultura
  • Gerència de Serveis de Biblioteques
  • Àrea d'Infraestructures i Territori
  • Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat
  • Gerència de Serveis d'Equipaments, Infraestructures Urbanes i Patrimoni Arquitectònic
  • Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
  • Servei d'Adolescència i Joventut
  • Gerència de Serveis Socials
  • Servei de Convivència, Diversitat, Infància i Persones Grans
  • Àrea de Bon Govern, Assistència Local i Cohesió Territorial
  • Gabinet d'Innovació, Integritat i Transformació Digital Local
  • Servei d'Assistència Economicofinancera
  • Direcció de Serveis de Formació
  • Gerència de Serveis d'Assistència al Govern Local
  • Oficina Tècnica de Participació per als Governs Locals
  • Àrea d'Educació
  • Gerència de Serveis d'Educació
  • Àrea d'Acció Climàtica i Transició Energètica
  • Gerència de Serveis de Medi Ambient
  • Àrea d'Urbanisme, Habitatge i Regeneració Urbana
  • Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats
  • Àrea de Feminismes i Igualtat
  • Gerència de Serveis de Feminismes i Igualtat
  • Àrea d'Esports i Activitat Física
  • Gerència de Serveis d'Esports
  • Àrea d'Espais Naturals i Infraestructura Verda
  • Gerència de Serveis d'Espais Naturals
  • Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
  • Gerència de Serveis de Comerç
  • Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum

Les modalitats formatives

Les modalitats formatives fan referència a aquells mètodes didàctics i d’adquisició i desenvolupament de competències, que prenen en consideració aspectes estratègics, organitzatius i logístics i que es duen a terme per aconseguir objectius prefixats i que queden recollits en la Circular sobre el model formatiu de la Diputació de Barcelona adreçat als ens locals.

Els factors que les descriuen són els següents:

  • El propòsit predominant que es pretén aconseguir: aprendre conceptes, aprofundir en procediments, canviar actituds, elaborar produccions pròpies, dissenyar projectes, etc.
  • La naturalesa dels continguts: aprenentatge de fets, conceptes, principis, habilitats, actituds, valors o normes.
  • El nombre de persones destinatàries: un sol individu, petits grups, grups molt nombrosos, col·lectius massius.
  • La implicació dels formadors o el grau en què aquests es comprometen en l'activitat i amb els destinataris, és a dir,  la freqüència i intensitat de la seva presència en el grup d'aprenentatge.
  • La durada de l'activitat: breu, llarga o molt llarga.
  • El lloc on es desenvolupa: en una institució de formació, en el lloc de treball, a distància, etc.
  • El grau d'autonomia dels destinataris: accions totalment o parcialment dependents de les persones formadores o si podran formar-se de manera totalment independent.
  • L'horari: durant l'horari laboral fora de l’horari, alternat en horari laboral i no-laboral, etc.
  • El suport contextual o  el grau en què les accions formatives consideren les circumstàncies en què es desenvolupa el treball de les persones que reben la formació: els recursos que posseeixen, les restriccions, les possibilitats i limitacions, així com les característiques de l'entorn de la institució en la qual es treballa, etc.
  • El grup d'incidència, que dependrà de si la formació s’adreça a cada persona, individualment, prescindint de les seves circumstàncies laborals personals; a un equip o una unitat organitzativa a la institució; a una gran secció o un departament; a tota la institució; o, fins i tot a una zona territorial o un grup d'institucions.
  • La formalització del currículum, considera el grau d'estructuració del programa de formació (fonamentalment dels continguts): continguts ben graduats, complementaris, integrats, enfront de continguts no estructurats, additius, dispersos.

La relació de modalitats formatives que presenta el BAF és la següent:

  • Sessió de formació
  • Curs 
  • Taller
  • Jornada
  • Seminari
  • Conferència (inclou cicle de conferències)
  • Congrés
  • Microaprenentatge
  • Autoformació
  • Proves d’acreditació

La descripció de cadascuna d’elles es pot trobar al web de formació, a l’apartat de Modalitats de formació i estratègies d'aprenentatge.

Tanmateix, en aquesta edició s’impulsa de manera important l’autoaprenentatge, oferint nous recursos formatius que donin una resposta ràpida i acurada a les necessitats generades per les noves formes de treball a distància que ha imposat la pandèmia.

A partir d'un recull de materials, dissenyats a partir de criteris pedagògics, esdevenen recursos que tenen com a objectiu ampliar i perfeccionar, de manera flexible i individualitzada, les competències tècniques i qualitatives dels empleats públics locals, sense la presència d'un docent ni l'existència d'una programació establerta amb caràcter previ. Aquests recursos no estan inclosos pròpiament en el BAF, però són complementaris a les accions formatives. Actualment hi ha disponibles 700 recursos formatius, ubicats al Centre de recursos formatius i fàcilment accessibles mitjançant un cercador web que permet diferents vies de recerca (destinataris del recurs formatiu, competència professional que desenvolupa, paraula clau, etc.). Es segueix treballant en la incorporació de nous recursos amb les Àrees corporatives i en el darrer any s’han incorporat 280 nous recursos formatius (entre Àrees i DSF).

En aquesta línia, es segueix augmentant el nombre de continguts dins del programa formatiu AutoAcredita’t que ofereix la possibilitat de certificació de l’esforç formatiu que suposa la lectura comprensiva d’aquests recursos formatius publicats en obert. Per aquest 2024 ja es disposa d’una oferta de  s’inicia amb una oferta de 42 proves d’acreditació d’aquests recursos, i s’aniran afegint noves proves al llarg de l’any.

Els canals formatius

En l’edició 2025 del BAF es mantenen els canals formatius creats per donar resposta a la situació generada per la COVID-19, que va posar de manifest la necessitat de disposar amb celeritat d’un sistema de formació alternatiu a les accions  formatives presencials: videoformació, videoformació amb aula de suport virtual, i videoformació i treball en línia.

Les accions formatives del BAF es desenvolupen a partir de diferents formats en funció del mitjà pel qual es desenvolupa la formació. Són els següents:

  • Formació presencial. La formació té lloc en un espai físic (aula) on coincideixen de manera simultània participants i docent.
  • Formació en línia. Es tracta d'una formació completament virtual mitjançant canals electrònics, emprant eines o aplicacions d'hipertext com a suport dels processos d'aprenentatge.
  • Videoformació. És el canal on docent i participants es troben en temps real a través d’una plataforma de videoconferència, que permet la comunicació multidireccional entre ells. La metodologia d’impartició i avaluació es planteja en el marc de les eines que possibilita el sistema de videoformació.
  • Presencial i en línia: És un canal de formació a mig camí entre la formació presencial i la virtual on l’alumnat i el docent comparteixen espais físics i de interrelació i a més incorpora un aula virtual com a suport a aquesta presencialitat incorporant activitats de detecció de necessitats i lliurament de treballs.
  • Videoformació i en línia. És el canal que combina les particularitats de la videoformació amb les de la formació en línia. La part que es realitza en línia suposa la creació i disseny de recursos virtuals, al marge de les activitats d’avaluació, l’espai de comunicació, etc. En aquest canal formatiu el material o recursos didàctics multimèdia cobren especial rellevància, ja que el procés d'aprenentatge està guiat, en bona part, per aquests recursos. Així mateix, la interacció comunicativa dins l'aula virtual és un factor clau i substantiu en el desenvolupament de l’acció formativa.
  • Presencial i videoformació: És un canal de formació que combina la formació presencial i la videoformació on l’alumnat i el docent comparteixen espais físics i també es troben en temps real a través d’una plataforma de videoconferència. 
  • Presencial, videoformació i en línia: És un canal que combina la formació presencial, la videoformació i la formació en línia. 

La circular sobre el model de gestió de la formació

El BAF es complementa amb una eina que permet conceptualitzar i albirar el desenvolupament del model d’aprenentatge en els ens locals, la Circular sobre el model formatiu de la Diputació de Barcelona.

L’objecte de la Circular és regular el model de gestió de tota aquella acció formativa organitzada, impulsada o coordinada per la Diputació de Barcelona destinada als ens locals, i és d’aplicació a la totalitat d’accions formatives que projecta la Diputació de Barcelona. Malgrat que la formació va destinada preferentment als empleats públics dels ens locals de la demarcació de Barcelona, estan també subjectes a aquesta circular les accions formatives orientades a altres destinataris.

La relació dels continguts incorporats en la Circular amb el Banc la converteixen en obligada referència.
 

Instruments d'actualització i revisió del BAF

L’actualització i revisió del BAF es realitza a través de diferents processos tècnics de treball que diferents agents desenvolupen de manera coordinada. Entre els principals processos destaquem els següents:

  • El treball continuat amb els diferents especialistes que actuen com a docents i que ens aporten una actualització permanent de com evolucionen els diferents àmbits de coneixement associats amb les competències professionals del nostre diccionari, evolució que contempla les esferes metodològiques, tècniques i tecnològiques, i normatives.
  • El treball que desenvolupem en l'elaboració de plans de formació específics d’ens locals i que ens permeten copsar l'opinió dels diferents col·lectius professionals envers les necessitats formatives que el desenvolupament de les respectives feines plantegen.
  • L'anàlisi d'altres plans de formació d'administracions públiques amb certa similitud amb la nostra estructura i finalitat.
  • L’avaluació dels programes i accions formatives desenvolupats gràcies a la integració d'un ampli conjunt d'agents (referents municipals de formació, referents propis de la Direcció de Serveis de Formació i promotors sectorials de les gerències i direccions corporatives, etc.) i les aportacions i observacions que ens fan arribar els participants de les accions formatives mitjançant l’instrument d’avaluació.

Projectes complementaris a l’edició 2024 del BAF

El projecte d’anàlisi de necessitats formatives en el món local i l’elaboració de tots els plans docents de les accions formatives del BAF esdevenen dos projectes paral·lels i intrínsecament relacionats amb l’actualització i millora del BAF:

  • En paral·lel a l’aprovació del BAF, la Direcció de Serveis de Formació desenvolupa, de manera continuada, un projecte d’assistència tècnica, en els ajuntaments de menys de 20.000 habitants, consistent en la detecció real de necessitats formatives dels empleats públics. L’objectiu és tenir traçats, de manera concreta, els itineraris formatius dels llocs de treball d’aquestes organitzacions. Fins a la data, la Direcció de Serveis de Formació partia d’uns perfils i uns itineraris formatius genèrics que calia adaptar a cada realitat organitzativa.

L’objectiu és que la demanda formativa d’aquests ens locals es correspongui amb les veritables necessitats formatives dels empleats públics locals, i que la seva cobertura millorin les seves capacitats i reverteixin en la millora del funcionament i els resultats de les seves organitzacions.

  • El programa Espai 5.000, adreçat als ajuntaments de municipis de fins a 5.000 habitants, es consolida en l’edició del BAF d’aquest 2025 amb una oferta de 14 accions formatives dissenyades d’acord a les necessitats dels ajuntaments més petits i amb la seva col·laboració.
  • El programa AutoAcredita't creix, incorporant recursos en nous formats com el pòdcast. L'oferta actual és d'un total de 46 proves d'acreditació de coneixements adquirits de la revisió i anàlisi d’alguns recursos autoformatius que la corporació posa a disposició del món local a través del CRAF o Centre de Recursos i Accions Formatives.
  • Un objectiu estratègic de la Direcció de Serveis de Formació és que totes les accions formatives tinguin elaborat un pla docent estàndard. El pla docent és l'instrument que recull tota la informació bàsica de l’acció formativa i que es posa a disposició de tots els docents que han d'impartir l'acció formativa.  A partir dels requeriments i orientacions d’aquest document, cada docent desenvoluparà una programació detallada de com impartirà l’acció formativa.

Amb aquest projecte es vol aconseguir una homogeneïtzació dels continguts de l’acció formativa i els formadors que la imparteixen.

Actualment es disposa de 172 plans docents elaborats que poden ser consultats des de la web i es vol  disposar de plans docents en totes les accions formatives.

En aquells casos que es considera adequat per volum d’accions formatives i per estabilitat dels continguts s’elabora també el manual del participant que és incorporat en el Centre de Recursos i pot ser consultat per qualsevol persona interessada.