Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS)
La Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS) és un reconeixement d'abast europeu gestionat per la Federació Europarc. La carta garanteix un ús turístic del parc compatible amb la conservació del territori, minimitzant els impactes negatius i contribuint al desenvolupament econòmic local.
El Parc Natural del Montseny i el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac estan acreditats amb la CETS des de l'any 2011. Els parcs del Garraf, d'Olèrdola i del Foix estan acreditats des de l'any 2017. Tenen una estratègia turística sostenible elaborada i consensuada amb els agents implicats de la zona. I el Parc de la Serralada Litoral està en procés per obtenir aquesta acreditació.
A partir de l'any 2014, nombroses empreses dels parcs naturals de Sant Llorenç del Munt i l'Obac i del Montseny van obtenir aquest reconeixement europeu.
La Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS) és una eina de gestió que ajuda a les àrees protegides a millorar contínuament en el desenvolupament de l'activitat turística, tenint en compte les necessitats del medi ambient, la població local i les empreses turístiques locals.
La CETS neix amb la idea de garantir que l'ús públic del Parc Natural es desenvolupi de forma compatible amb la conservació del territori, tot minimitzant els impactes negatius que pot tenir el turisme, així com per contribuir al desenvolupament socioeconòmic local que genera l'activitat turística.
La Carta s'estructura en 5 principis fonamentals:
- Donar prioritat a la conservació. Una prioritat fonamental per al desenvolupament i la gestió del turisme sostenible és protegir el patrimoni natural i cultural de la zona i augmentar la consciència, la sensibilització i la valorització d’aquest.
- Contribuir al desenvolupament sostenible. El turisme sostenible ha de seguir els principis del desenvolupament sostenible, que suposa abordar tots els aspectes del seu impacte ambiental, social i econòmic a curt i llarg termini.
- Fer participar a tots els agents implicats. Tots els agents implicats pel turisme sostenible haurien de participar en decisions sobre el seu desenvolupament i gestió, i cal fomentar el treball en associació.
- Planificar el turisme sostenible de manera efectiva. El desenvolupament i la gestió del turisme sostenible s'ha de guiar per un pla ben establert que fixi els objectius i les accions acordats.
- Promoure la millora contínua. El desenvolupament i la gestió del turisme ha de proporcionar una millora contínua en els impactes ambientals sostenibles, la satisfacció dels visitants, el rendiment econòmic, la prosperitat local i la qualitat de vida, que requereixen un seguiment i informes periòdics sobre els progressos i els resultats.
Els objectius fonamentals de la Carta són:
- Fomentar el coneixement i suport als espais protegits d'Europa per tal que les generacions futures puguin gaudir d'aquests espais.
- Millorar el desenvolupament i gestió del turisme dels espais protegits tenint en compte les necessitats del medi ambient, dels residents locals, empreses i visitants.
La participació és un dels elements essencials de la CETS. El procés de participació implica la col·laboració, cooperació i consens entre tots els agents implicats en l'oferta turística de la zona per elaborar una estructura de turisme sostenible al Parc Natural.
El procés per l'obtenció de la Carta suposa un gran esforç pels gestors de l'espai. Implica mantenir una relació estreta de col·laboració amb els actors locals (administracions públiques, empresaris turístics, associacions...) per definir de manera conjunta, a través d'un minuciós procés participatiu, una estratègia i un pla d'acció a 5 anys per desenvolupar un turisme sostenible al territori.
El procés d'adhesió a la Carta implica la redacció d'un dossier de candidatura que ha d'incloure:
- Una definició de l'àmbit d'aplicació de la Carta.
- Una diagnosi del patrimoni natural, cultural i històric de la zona i del desenvolupament econòmic i social.
- Una avaluació dels visitants del parc natural actuals i futurs.
- Un conjunt d'objectius estratègics d'acord amb els principis de turisme sostenible.
- El desenvolupament dels objectius estratègics a través d'un pla d'acció.
- Cronograma de les actuacions.
- Establir unes mesures o indicadors de seguiment del pla d'acció.
Per a més informació:
- Turisme sostenible en àrees protegides. Europarc Federation [pdf en anglès]
- Indicacions per als naturals candidats (Fase I de la CETS)
- Principis per al turisme sostenible
- Registre de candidatura [pdf]
- Informació i documentació per a l’adhesió d’empreses a la CETS (Fase II de la CETS)
- Metodologia del sistema d’adhesió de les empreses a la CETS
- Informació i documentació per a l’adhesió d’agències de viatge i tour operadors a la CETS (Fase III de la CETS)
Quina informació conté el mapa d'empreses CETS?
El visor mostra els àmbits territorials dels parcs naturals acreditats amb la Carta Europea de Turisme Sostenible (en endavant CETS o Carta) i conté informació de totes les empreses vinculades al sector turístic (allotjaments, restaurants, empreses d’activitats, guies i explotacions agroramaderes que ofereixen visites) que es troben en algun d’aquests àmbits i que, també, estan acreditades amb la CETS.
Què significa que una empresa estigui acreditada amb la CETS?
Prèviament, i com a condició sine qua non, perquè aquestes empreses hagin pogut acreditar-se amb la CETS, és que el parc natural on s’ubiquen o treballen hagi estat acreditat amb la Carta.
Un cop acreditat, el parc natural realitza un acompanyament a aquelles empreses del sector turístic que ho desitgin per realitzar la seva activitat de la manera més sostenible possible des del punt de vista de:
- Millorar la seva oferta i connexió amb el parc natural
- Millorar el seu comportament ambiental
- Recolzar el desenvolupament local i la conservació del patrimoni
Així doncs, totes les empreses que trobareu al visor són empreses que aposten i treballen per:
- El consum i foment del producte local
- La minimització dels residus i del consum de les energies no renovables
- La formació i conscienciació sobre la gestió mediambiental dels seus treballadors
- La implicació dels clients en aquesta gestió mediambiental
- La conservació i millora de l’entorn natural i cultural
- Millorar l’experiència del client oferint informació sobre el parc natural, el territori, les empreses que hi treballen de manera sostenible també etc. en definitiva què fer i com per tal que el client gaudeixi de l’entorn natural, la cultura i la seva gent de la millora manera possible
- El treball en xarxa i la participació activa per a un model de desenvolupament turístic del territori sostenible
Quan escolliu una d’aquestes empreses esteu contribuint a una aposta clara per mantenir el patrimoni natural i cultural del territori, contribuint al parc natural, a les tradicions, a les empreses locals, al productes locals, a la reducció del consum d’energies no renovables i a l’aposta per les renovables, a la reducció dels residus, etc.