Proposta estratègica, innovadora i experimental sota el concepte de botiga-taller per a la reactivació d’espais comercials disponibles: Proposta d’actuació a Badia del Vallès.

Joël Pintor Gonzalez, Cap de la Secció d’anàlisi, comunicació i avaluació. Gerència de Serveis de Comerç

Xavier Blanca Flores, Tècnic de la Secció d’anàlisi, comunicació i avaluació. Gerència de Serveis de Comerç

Teresa Pérez Postiguillo, Tècnica de promoció econòmica i comerç de l’Àrea de Territori. Ajuntament de Badia del Vallès

Context i antecedents

El municipi de Badia del Vallès té una casuística, pel que fa al comerç, que es diferencia de la resta de municipis de Catalunya: tots els locals comercials són patrimoni municipal. Aquest fet és la causa que la responsabilitat recaigui en l’administració local, i més si es té en compte que el comerç és el principal motor econòmic de la població. Aquesta casuística s’ha vist afectada per la crisi produïda per la pandèmia de la covid-19.

Davant d’aquest escenari, l’equip de govern va considerar impulsar un pla d’acció amb una mirada estratègica, integral i inclusiva per a la reconstrucció econòmica i social de la ciutat. Fruit dels treballs interns es va aprovar el Pla Integral de Reconstrucció Econòmica i Social a Badia del Vallès, en endavant Pla Badia del Vallès. A partir de reunions amb tots els grups polítics i amb els agents socials i col·lectius veïnals de la població, el Pla volia donar resposta a les necessitats de la ciutat arran de la pandèmia del coronavirus i integrar mesures acordades amb l’Associació de Comerciants.

En el marc del Pla Badia del Vallès, i més concretament en l’àmbit de comerç, es va proposar un impuls, acompanyament i promoció del comerç com a motor econòmic de la ciutat, que inclou diferents mesures, d’entre les quals les dirigides en concret a la reactivació dels eixos comercials i l’ocupació dels establiments comercials disponibles. Aquesta necessitat d’identificar experiències innovadores al voltant de la reactivació dels establiments comercials disponibles, va permetre identificar el sector de l’artesania i el concepte de botigues-taller, com a proposta estratègica per a la seva reactivació, però adequant-ho a les característiques i el potencial del territori.

En un món de canvis, immediatesa i digitalització, l’artesania té un paper important en recordar-nos que els processos són importants. En aquest sentit, les botigues-taller són l’oportunitat de veure un món obert, el dels artesans, amb les seves idees, els seus processos i els seus sentiments. Entendre que no hi ha dos objectes o experiències iguals, que cadascuna és única, creada des de zero.

Els establiments comercials disponibles són espais a l’espera d’un nou ús, una nova identitat, una funció determinada per les noves necessitats i els nous interessos. Estan a l’espera i són una oportunitat per generar canvis, noves formes d’apropiació de l’espai i de repensar el territori i les necessitats de les persones que l’habiten.

Per tal de dur-ho a terme, l’Ajuntament de Badia del Vallès va establir sinergies amb diferents entitats i administracions públiques del territori, que permetés al consistori generar propostes per a la reactivació d’espais comercials buits existents. Aquest fet va portar a la Regidoria de Comerç a contactar amb la Gerència de Serveis de Comerç de la Diputació de Barcelona, per participar en el disseny d’una estratègia de reactivació dels espais comercials disponibles de titularitat municipal, per a la promoció d’espais duals de producció i venda «botiga-taller» en el sector de l’artesania, i dins del marc del projecte europeu «Fomentar una estratègia compartida d’innovació i desenvolupament sostenible de l’Artesania Artística, Coop’art» finançat per la Iniciativa POCTEFA 2014-2020.

Metodologia

El procés d’elaboració del document va contemplar tres fases que donaven una importància cabdal a la participació i al fet de disposar d’una estratègia sòlida, diferenciadora i coherent que, consensuada pel conjunt d’actors locals, hauria de servir de motor i impulsor d’accions sota un fil conductor comú, una guia que hauria de facilitar el treball dels agents implicats sota una idea compartida. La primera fase, es va centrar en la diagnosi de la realitat física, social, econòmica i una anàlisi dels espais comercials buits i els seus entorns. En la segona fase es va elaborar una proposta estratègica, innovadora i experimental per a la reactivació dels espais comercials buits prenent la «botiga-taller» del sector de l’artesania com a punt de partida.

Finalment, es va elaborar l’estratègia «Cultura urbana by Badia» per treballar dos eixos, un d’enfocat a tot allò relacionat amb la cultura urbana, i un altre eix que incorpora el concepte d’artesania urbana i que va lligat a la reactivació dels espais comercials buits, i que té en compte la producció de productes artesans en el context urbà i amb atenció a la reutilització del residu.

Línies estratègiques i actuacions de «Cultura urbana by Badia»

L’artesania urbana és una activitat d’interpretació cultural de la ciutat i les seves idees a través de productes amb disseny i identitat, que a més de respondre a les demandes contemporànies amb recursos i enfocaments empresarials, vol replantejar els valors tradicionals de materials, tècniques, símbols i oficis des de la mirada d’allò que és urbà.

Els espais disponibles són una oportunitat per generar canvis, per experimentar, crear i produir peces d’artesania urbana inspirades en la ciutat i el residu. Una diferenciació tractora de talent i oportunitats per a persones que vulguin desenvolupar els seus projectes vitals, econòmics o culturals al territori. A partir del treball estratègic, es vol aportar a la ciutat diferenciació, ajudar a construir un sentiment d’identificació i de pertinença al territori.

És per això que es va proposar al Consistori desenvolupar l’actuació sota el lema «Cultura urbana by Badia» en què aquesta ciutat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona es vol posicionar, a través de la seva cultura i la seva personalitat, i vincular-se amb la cultura urbana com a element identitari i motor transformador.

Una proposta que posa al centre el sector de l’artesania i el concepte de botigues-taller, però adequant-lo a les característiques i el potencial del territori analitzat. En aquest cas, són objecte d’estudi set espais comercials disponibles. Aquests espais són pràcticament tots iguals. Sis d’aquests espais tenen 52 m² i un altre té 52 m² més un soterrani de 24 m²; per tant, un total de 76m². Els preus varien en funció de la categoria i dels metres quadrats.

Aquests espais duals són pensats per a artesans urbans, professionals de les arts i el disseny, persones amb alguna habilitat manual i, en general, per a qualsevol persona amb aptitud per explorar, innovar, interpretar, representar, transformar i configurar espacialment, d’una banda, i de conèixer bé un context cultural, de l’altra.