El Consorci de Promoció Turística del Penedès, una aposta constant per l’enoturisme

Núria Sala Rius, Directora del Consorci de Promoció Turística del Penedès

El Consorci de Promoció Turística del Penedès és l’entitat publicoprivada que des de la seva constitució l’any 1999 treballa per la gestió i promoció turística de la destinació.

La presidència de l’entitat recau sobre el Consell Comarcal de l’Alt Penedès que, junt amb els altres ens fundadors, com són l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès, l’Ajuntament de Sant Sadurní d’Anoia i la Denominació d’Origen Penedès van crear aquesta entitat de la qual avui formen part 3 consells comarcals, 33 ajuntaments i 5 entitats privades.

Des de la seva creació l’any 1999, el Consorci ha tingut la capacitat de creixement i d’adaptació per teixir i definir una bona estratègia de gestió turística. Construir destinació turística ha estat el gran repte i tot un encert fer-ho de la mà del sector privat, en defensa de la gestió turística publicoprivada supracomarcal i alineada amb la demanda del sector turístic.

El primer encàrrec en relació amb la creació de producte turístic que va liderar el Consorci va ser el de crear una ruta del vi, fet que va permetre posicionar la destinació com a pionera a l’Estat espanyol.

Fruit del treball, l’any 2004 va esdevenir Ruta del Vi certificada per l’Associació Espanyola de les Ciutats del Vi (ACEVIN) fins al dia d’avui, i manté fermament la posició com una de les Rutes del Vi més visitades de tot l’Estat espanyol, amb més de 300.000 visitants a cellers i museus. Fins i tot aquest darrer 2020, en plena afectació de la pandèmia que va fer caure el nombre de visites en prop d’un 65 %, s’ha pogut garantir ser capdavanters de nou, gràcies al treball de promoció i incentiu del turisme de proximitat i, alhora, a la gran capacitat que van mostrar els actius turístics per adaptar els seus productes a les necessitats de la demanda del moment.

La Ruta del Vi del Penedès disposa actualment de 200 establiments adherits, entre els quals hi ha cellers, restaurants, allotjaments, empreses de serveis turístics, museus, enoteques i botigues especialitzades. Tots ells esdevenen actors turístics de primer ordre. A més de participar activament, financen les accions de promoció i gestió que desenvolupa el Consorci a l’entorn de l’enoturisme.

En aquests anys hem constatat que l’evolució de l’oferta enoturística a la destinació ha estat molt creixent i que la diversitat de les propostes i experiències impulsades pels diferents actors turístics permet avui disposar d’un catàleg ampli de producte de la destinació.

L’any 2013, i davant la necessitat de poder presentar tota l’oferta enoturística, el Consorci va crear una plataforma web de comercialització d’experiències turístiques, activa avui dia.

El compromís i la responsabilitat per un turisme sostenible ha anat prenent força aquests darrers anys i l’any 2020 ja són una seixantena d’establiments i entitats que han adquirit alhora el Compromís Biosphere junt amb el mateix Consorci.

Certament, l’aposta constant per l’enoturisme ens ha permès créixer com a destinació turística i alhora aprendre i descobrir noves oportunitats. L’entitat va viure de primera mà la gran transformació que van fer els cellers per esdevenir empresa de serveis turístics i adaptar-se a les demandes del sector. L’enoturisme ha estat una oportunitat per diversificar, desestacionalitzar, descentralitzar i incrementar la despesa turística en la destinació.

L’enoturisme ha animat a creure en les possibilitats i oportunitats del turisme en la destinació, el nombre d’agents turístics implicats no ha parat de créixer en aquests darrers anys, tant des del sector privat com des del sector públic. A través dels ajuntaments i els gestors turístics es treballa coordinadament i se sumen esforços per a una gestió turística integrada, responsable i diversificada per promocionar en la seva màxima transversalitat els atractius de la destinació.

El Consorci ha tingut l’oportunitat de participar, especialment els darrers quatre anys, en la gestió de projectes turístics d’inversió per a la destinació. La creació de la xarxa de miradors «Miravinya» amb les millors panoràmiques de la destinació; l’execució d’una xarxa de 12 àrees de pernocta per a autocaravanes RV Penedès Sites & Vineyards; la gestió del projecte d’acollida al visitant que tenia com a objectiu millorar l’accés a la informació turística, la digitalització i el servei des de les Oficines de Turisme o establiments participants en el projecte de punts d’informació turística de la Diputació de Barcelona; així com també el desenvolupament i millora del producte cicloturístic del Penedès360.

Els horitzons que es plantegen amb relació al desenvolupament turístic són aquells que tenen a veure amb tres eixos fonamentals: una destinació amb una mobilitat accessible, sostenible i acollidora. Caldrà teixir una bona estratègia de desenvolupament i gestió turística, posar molta atenció al coneixement i tendències, a la recuperació de mercats nacionals i internacionals i participar activament en la coordinació amb les marques turístiques catalanes i la resta de Rutes del Vi. L’evident transversalitat del turisme ofereix al Consorci l’oportunitat de participar estretament en projectes gestionats des del Consell Comarcal de l’Alt Penedès en relació amb la mobilitat ciclista, la digitalització i la sostenibilitat. Sens dubte, un futur ple de reptes on el Consorci vol ser-hi present.