Cultura digital al Moianès, preparats per al present

Montse Suari Bartrés, Tècnica de l’Àrea d’empreses i emprenedoria del Consorci per a la promoció dels municipis del Moianès

La transformació digital com a palanca de canvi en la cultura empresarial

La crisi econòmica viscuda el darrer any ens ha obligat a qüestionar l’eficàcia de les gestions i els processos del dia a dia d’empreses i professionals. En la recerca de la supervivència dels nostres negocis i el manteniment de les activitats empresarials, hem intensificat l’ús del canal digital i les solucions tecnològiques, tant per teletreballar des de casa com per activar aplicacions vàries, instal·lar nous sistemes de vendes o obrir nous mercats (l’e-commerce a Espanya s’ha incrementat en un 23% i és el país d’Europa que més ha crescut). Aquests canvis operatius, tant en la producció com en la secció comercial, s’han realitzat sense cap previsió, a correcuita, sense reflexió i tots hem tingut la sensació de manca d’una cultura digital ben arrelada a les empreses.

Som conscients que la tecnologia ha estat un element clau per superar els entrebancs i les dificultats que s’han presentat i hem comprovat com les empreses que disposen d’una identitat digital sòlida no han perdut la seva capacitat de reacció. En definitiva, la transformació digital ens ofereix oportunitats de negoci a partir de l’aplicació i l’ús intensiu de la tecnologia i constitueix un requisit bàsic per garantir la competitivitat, la innovació i una alta qualitat d’organització de qualsevol empresa. Integrar la tecnologia en totes les àrees de l’empresa és clau per fer augmentar el seu valor econòmic i social, millorar l’experiència del client i optimitzar l’eficiència dels processos, els productes i els serveis.

A tot això, cal sumar-hi el fet que la digitalització empresarial també afavoreix i es relaciona amb altres àmbits més globals, com són la millora de les polítiques de conciliació familiar o el compliment de paràmetres de sostenibilitat. En aquest sentit, el programa «Cultura digital al Moianès, preparats per al present» s’alinea amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) números 4 (Educació de qualitat i promoure una educació per internet adaptada al context i facilitada per la tecnologia), 8 (Treball decent i creixement econòmic que contribueixi a una economia amb més beneficis socials, més resiliència i un avenç cap a la transformació digital de les empreses), i 9 (Indústria, innovació i infraestructura per servir-se de les tecnologies emergents en la digitalització i la innovació.

Digitalització versus transformació digital

Segons el consultor digital, Marc Vidal, «ben sovint aquests dos conceptes es confonen, però el que la transformació digital implica és quelcom més profund, un canvi estratègic que neix al voltant de la digitalització, però que va més enllà. En altres paraules, una cosa és fer servir eines digitals i una altra de molt diferent és treballar amb les dades que aquestes eines generen, transformar el model de negoci i la forma d’entrada d’ingressos». Per aquesta raó, la transformació no consisteix tan sols en «anar sumant software i dispositius als processos».

Moltes empreses són conscients del pas que han de fer cap a la digitalització, però molt poques s’atreveixen a dur a terme aquest repte: tot i que el 86% de les empreses espanyoles són conscients de la necessitat d’una transformació digital, el 70 % d’aquestes no té cap pla estratègic per desenvolupar-la. Sovint, les empreses es pregunten si val la pena fer la despesa, o bé ignoren el retorn econòmic que tindrà l’execució de la seva digitalització o de la seva transformació.

La majoria de les empreses encara no disposen d’una estratègia clara de transformació digital com a part principal del seu model de negoci. Segons l’Índex de Maduresa Digital (www.datos.gob.es), l’Estat espanyol ocupa dins Europa la posició 11/27.

Potenciar la cultura digital en el teixit productiu de la comarca del Moianès com a eina de recuperació econòmica

Totes les empreses han d’entendre realment el concepte de la transformació digital, i sobretot, és essencial tenir una estratègia digital del negoci.

Aquest repte es pot assolir amb el treball i el desplegament de les accions que es detallen a continuació: el pla de digitalització empresarial individual i personalitzat, per part d’experts consultors, que inclou la realització d’una auditoria per conèixer el grau de digitalització que hi ha a l’empresa, el disseny i la implementació de l’estratègia de contingut amb el projecte intern d’actuació derivat de l’auditoria, l’elecció de les eines digitals més adequades per assolir els objectius, l’avaluació dels resultats i l’anàlisi de les accions que han resultat més efectives, i la modificació de possibles desviacions; facilitar la presència digital de les empreses en el mercat i atorgar ajudes econòmiques, a fi de facilitar les eines necessàries per complir les accions determinades en el pla de digitalització aprovat; oferir formació adequada en l’àmbit digital, capacitant les empreses i el personal directiu en la digitalització empresarial, amb la facilitació de tot coneixement relacionat amb la cultura digital: eines, anàlisi de dades, big data, indústria 4.0, ciberseguretat, protecció de dades, gestió empresarial electrònica, les xarxes socials com a eines publicitàries, gestió de comandes online, obligacions legals; impulsar la plataforma digital en el networking de les empreses del Moianès amb la creació d’una eina per a la recerca i la promoció dels serveis, empreses i autònoms, com a espai publicitari digital, i propiciar la creació de sinergies entre les empreses i el treball en xarxa; fomentar el teletreball de qualitat: no n’hi ha prou de disposar d’ordinadors portàtils, aplicacions de treball col·laboratiu i sistemes de videoconferències. Els treballadors han de ser capaços d’accedir a les dades i a la informació necessàries per poder dur a terme correctament la seva funció, es faci des d’on sigui que es faci. Ens cal transformar els negocis, però també hem de transformar la nostra forma de treballar per tal d’adaptar-nos a una nova era digital que està canviant radicalment el futur laboral.

Tenim molt present que és responsabilitat del Consorci del Moianès i del Consell Comarcal tenir cura de les empreses i treballar per la consolidació del teixit productiu comarcal, i per això cal ser proactius i coneixedors de la realitat viscuda i executar accions concretes que donin resposta efectiva a les necessitats de les empreses. Amb aquesta premissa, l’objectiu del programa «Cultura digital al Moianès, preparats per al present» és l’impuls de projectes de transformació digital, a fi de millorar la competitivitat de les empreses del territori, principalment en microempreses i en treballadors autònoms,i adaptar la prestació dels seus serveis i productes a la nova realitat. Les empreses del territori han d’estar preparades per operar en el context actual de globalització i potenciar la capacitat d’adaptació eficient de l’economia davant dels canvis en la tecnologia, en els mercats i en les institucions.