Gerencia de Servicios de Promoción Económica y Ocupación

Diputació de Barcelona

Travessera de les Corts, 131-159

Recinto Maternidad. Pabellón Mestral

08028 Barcelona

Tel. 934 022 817

Formulario de contacto


Mercats amb DO Alella

Laura Nadeu Rota, Gerent del Consorci de Promoció Enoturística del Territori DO Alella

«Mercats amb DO Alella» és una iniciativa impulsada pel Consorci de Promoció Enoturística del Territori de la Denominació d’Origen Alella que dinamitza i promociona sota una marca global de producte de qualitat i pertinença geogràfica els mercats municipals dels 26 ajuntaments del Maresme, el Vallès Oriental i el Barcelonès Nord que en formen part, a més dels consells comarcals del Maresme i el Vallès Oriental i del Consell Regulador.

El projecte va néixer l’any 2017 per atendre la demanda explícita dels paradistes d’alguns mercats i les inquietuds dels ajuntaments respectius, els quals van estimar convenient de transferir i coordinar a través del Consorci les accions similars que havien assajat a escala local en el passat. D’aquesta manera es reforça la idea de territori, s’aconsegueix major projecció i notorietat, es fomenta la cooperació, el coneixement mutu, l’intercanvi d’experiències i l’economia d’escala.

El Consorci compta amb un club de màrqueting anomenat Ruta del Vi DO Alella format per diverses tipologies d’establiments relacionats amb la cultura vitivinícola que també són tinguts en compte en aquest projecte.

Orígens i evolució

«Mercats amb DO Alella» és una experiència presencial, participativa i vivencial que es veu reforçada i amplificada pel suport i la cobertura —prèvia, en directe i amb posterioritat— que dediquen les xarxes socials del Consorci i dels actors implicats (ajuntaments, associacions de paradistes, cellers...).

El projecte va engegar amb quatre mercats. El 2018 en van ser vuit; el 2019, nou, i el 2020 n’havien de participar tretze, però la pandèmia va obligar a reformular-ne el format i substituir-lo per una campanya sostinguda a través de les xarxes socials del Consorci en què es van combinar les publicacions i vídeos per donar a conèixer les parades dels mercats amb alguns maridatges de vins en línia, sota el guiatge de sommeliers contractats pel Consorci.

Enguany era previst estendre la iniciativa a quinze mercats d’una dotzena de municipis: Alella, Badalona, Calella, Granollers, El Masnou, Montgat, Montornès del Vallès, Premià de Dalt, Premià de Mar, Santa Coloma de Gramenet, Teià i Vilassar de Dalt. El desenvolupament de les accions es troben ara condicionades per la situació sanitària i la manca de finançament.

Contingut i característiques

L’esdeveniment consisteix en organitzar una activitat central en què es combinen els vins de la DO Alella amb les tapes preparades per les parades participants dels mercats municipals. Cada paradista fa arribar, amb antelació, la seva proposta culinària, que elabora in situ, i el Consorci s’encarrega de suggerir un vi adient per acompanyar cadascun dels plats. Aquest maridatge respon a criteris enogastronòmics i a la pretensió del Consorci d’oferir una representació de tots els cellers i viticultors que formen part de la Ruta del Vi i de les diferents gammes de producte que elaboren: vins blancs, negres i escumosos.

Arribat el dia, el públic assistent compra els tíquets a les parades que li fan més el pes i acompanya el menjar amb alguns dels vins seleccionats. El producte se serveix sempre en una copa de vidre que subministra el Consorci en el seu estand.

La fórmula s’adapta a cada mercat i a les necessitats de cada municipi, i es pot realitzar al migdia o al vespre. Per complementar-lo i fer-lo més genuí, l’esdeveniment s’acompanya d’altres activitats, com ara actuacions musicals en directe, tallers, activitats familiars o qualsevol altre element que contribueixi a dinamitzar-lo. Cal destacar la bona acollida dels sortejos d’experiències enoturístiques en establiments adherits a la Ruta del Vi. A cada mercat, el Consorci ofereix als visitants la possibilitat d’emplenar una butlleta amb les seves dades de contacte per informar-los de les activitats relacionades amb la cultura vitivinícola que s’organitzen al territori. I entre totes les butlletes recollides se sortegen tres premis.

Planificació i avaluació

L’oficina tècnica del Consorci és l’encarregada de planificar, executar i fer el seguiment de les accions, conjuntament amb els tècnics de promoció econòmica i/o els regidors dels municipis per mitjà de diferents mecanismes de coordinació. Un cop finalitzada l’activitat, es realitza una avaluació conjunta en la qual es dona veu als agents privats que hi han participat (mitjançant entrevistes, reunions i tallers) i s’escruten les opinions dels mateixos participants recollides en les enquestes de satisfacció per tal d’atendre suggeriments i introduir-hi canvis, sempre amb afany de millora.

Objectius perseguits

L’experiència ha servit per avançar en la consecució d’un seguit d’objectius, alguns dels quals es van plantejar de manera explícita des de l’inici del projecte, i d’altres han estat identificats i assumits com a propis en el decurs del temps. Tot plegat ens permet constatar que per mitjà de «Mercats amb DO Alella» es millora el coneixement de la població resident al territori sobre la cultura del vi i els seus actius patrimonials i turístics i contribueix a crear identitat col·lectiva. Es difon el coneixement de la cultura del vi i l’aproximació a la pràctica agrària en general (varietats de raïm, processos d’elaboració, gamma de productes...). Es promou un producte de proximitat com el vi que respon a la filosofia de «km. 0» i que observa les pautes del Consell Català de Producció Agrària Ecològica. S’ofereix una resposta satisfactòria a les necessitats detectades a la petició de suport i col·laboració de paradistes i ajuntaments. Es creen sinergies amb les associacions de paradistes i les administracions locals per potenciar-ne el paper actiu i s’afovoreix l’aparició de noves propostes i dinàmiques de treball a través de la col·laboració entre agents privats i públics. Es fomenta la cooperació per afavorir l’intercanvi d’experiències i optimitzar els recursos humans i econòmics. Es projecta una idea conjunta de territori per capil·laritat a través dels diferents mercats municipals i s’incrementa la repercussió de les activitats i esdeveniments que s’hi realitzen. Creix la capacitat d’atracció i l’activitat econòmica dels mercats municipals, ja que amb l’experiència s’hi atansen nous clients. S’explora i dota de contingut el potencial dels mercats com a articuladors socials per difondre una oferta concreta i específica (lúdica i gastronòmica) a través del producte local. S’afavoreix la relació i la coneixença entre els paradistes, els responsables municipals i els clients, d’una banda, i els productors i elaboradors del territori, de l’altra.

Apunt final

Les accions del projecte s’alineen amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), i més concretament amb el objectius números 8 (Treball digne i creixement econòmic), 11 (Ciutats i comunitats sostenibles), 13 (Acció climàtica), 15 (Vida terrestre) i 17 (Aliança pels objectius). «Mercats amb DO Alella» té la virtut de ser una iniciativa transferible a mercats d’altres territoris prenent com a base el producte de proximitat.