Procés de digitalització al comerç. Acció comarcal al Vallès Occidental

Teresa Zamora Vallet, Consell Comarcal del Vallès Occidental

El context

Al Vallès Occidental el comerç i l’hostaleria té un pes important, aportant el 17% del VAB total. Si bé van ser dels sectors més afectats per la crisi sanitària provocada per la pandèmia, l’ocupació ha mostrat un comportament positiu tant el 2021 com el 2022 (superant en 1,9% el nivell d’ocupació d’abans de la COVID-19 el 2022), amb 106.065 llocs de treball (26,7% del total). Aquest creixement contrasta amb una davallada del nombre d’empreses des del 2019: amb 8.501 empreses a finals de 2022 (33,5% del total), registra una pèrdua progressiva de teixit empresarial (-6,3% sobre dades de 2019).

Pel que fa a l’oferta comercial, el Vallès Occidental compta amb 9.341 establiments, segons el Cens d'Establiments Comercials de Catalunya de l’any 2021. Respecte a l’any 2019, presenta una disminució del 7,3 %, el que suposa 739 establiments comercials menys (que s’afegeix a la disminució del 3,4% registrada el 2019 respecte a l’any 2017). Aquesta davallada ha comportat un descens de la densitat comercial de 10,9 a 10 establiments per 1.000 habitants, gairebé dos punts per sota de la mitjana catalana (11,9 est./1.000 hab.), i un dels més baixos del conjunt de comarques catalanes.

Un context que va portar les administracions locals i els agents socioeconòmics a acordar l’impuls d’accions concertades de suport al comerç en l'àmbit comarcal, incloent-hi mesures de suport a la digitalització en el Pla de reconstrucció comarcal per a fer front als efectes de la pandèmia. Així mateix, el novembre de 2020 es constitueix un grup amb representants polítics i de les organitzacions socioeconòmiques per impulsar el comerç i la restauració, incloent-hi una línia relacionada en el Programa d’Actuació Comarcal 2021-2024.

Finalment, la digitalització del comerç és un dels àmbits de treball supralocal recollits en l’Estratègia Comarcal de Comerç i Restauració del Vallès Occidental 2023-25, incorporant propostes d’acció en el Pla d’acció 2023.

Acció envers la digitalització del comerç i la restauració

Pel que fa a la digitalització del comerç, l’impacte de la pandèmia aporta uns elements que transformen de forma significativa el context. La compra en línia es presenta com un recurs clau per cobrir necessitats i el comerç de proximitat s’enfronta de cop a la necessitat de trobar alternatives a la venda presencial.

Aquest nou marc porta les administracions locals i els agents de suport al comerç a definir eines i accions per donar suport a una transformació digital que requereix actuar d’una forma accelerada, amb interessos per fer accions formatives i engegar portals locals per a la venda i/o la gestió de la distribució en línia. En aquest context, el Consell Comarcal del Vallès Occidental, ha desenvolupat diverses actuacions:

1. Accions d’informació i divulgació

L’abril de 2021 s’organitza la jornada “El comerç de proximitat en línia, Reptes i Alternatives que obren camí”. S’hi presenten set plataformes per impulsar el comerç de proximitat en línia. El març de 2023 se celebra la jornada “La transformació digital dels negocis de proximitat”, en el marc d’un conveni de col·laboració amb la Diputació de Barcelona. Aquesta va servir, d’una banda, per activar una reflexió sobre on estem i cap a on s’ha d’anar, avançant en l’omnicanalitat i l’entrada d’smartphones i tablets en el dia a dia del retail, repensant els negocis.

I, d’altra banda, per posar en valor i divulgar dos recursos impulsats per la Diputació i al servei dels municipis: l’aplicació mòbil Apropteu, que ofereix a comerciants, paradistes i empreses d’activitat econòmica en la trama urbana la possibilitat d’informar de la serva oferta i condicions de serveis, així com la consulta a la ciutadania; i la plataforma en línia Digiemprèn, que apropa coneixements diversos per connectar els negocis locals al món digital, amb propostes d’accés en línia en diferents formats.

2. Suport a la digitalització del comerç i la restauració en el marc del projecte Treball, Talent i Tecnologia

El 2021, en el marc de la convocatòria de la Diputació de Barcelona del Programa Treball, Talent i Tecnologia, un grup de petits municipis (Gallifa, Matadepera, Rellinars, Sant Llorenç Savall, Ullastrell, Vacarisses, i Viladecavalls) i Montcada i Reixac, van considerar com a prioritat orientar el projecte a la transformació digital dels negocis de comerç, restauració i serveis en trama urbana.

En una primera etapa, es va fer una anàlisi del nivell de digitalització de les activitats de retail (489 enquestes recollint l’opinió dels responsables). Es va constatar que la venda en línia se situava per sota del 18%. Gairebé el 60% dels negocis disposaven de pàgina web o presència en webs, utilitzaven canals de missatgeria instantània al voltant del 73% i feien ús de les xarxes socials sovint o molt sovint en un 61% dels casos. Unes dades rellevants que quan es fan comprovacions es mostren poc realistes: pel que fa a la web, sovint es troba desactualitzada o infrautilitzada, o l’ús de les xarxes socials es troba poc aprofitat per assolir impacte.

Davant aquests resultats s’articulen dues iniciatives: l’acció d’un agent de capacitació digital que assumeix la funció de motivar i acompanyar en el procés de guanyar presència en línia, desenvolupant les competències digitals dels responsables de 125 negocis, d'acord amb perfil i necessitats. També amb la programació de càpsules formatives (relacionades amb eines digitals bàsiques, màrqueting i xarxes socials...), en les que han participat 76 negocis. De forma complementària, 32 persones han estat formades per aportar coneixements digitals en la gestió i la comercialització, per a la seva possible incorporació a llocs de treball.

3. Fomentar i acompanyar la utilització de l’aplicació Apropteu

En un marc de coordinació amb la Gerència de Serveis de Comerç, en sis municipis de menys de 10.000 habitants es porta a terme un procés d’informació, divulgació i acompanyament a l’activació dels negocis en l’aplicació, com a pas previ a la divulgació entre la ciutadania. Actualment, hi ha més de 260 negocis amb dades incorporades d’aquests municipis, 22 que han activat la realització de promocions i la resta en procés de seguiment i suport.

Conclusions

Superada la necessitat generada per la pandèmia, l’acceleració de la transformació digital en el comerç de proximitat evoluciona de manera lenta, condicionada per elements associats especialment a aspectes que caracteritzen el perfil dels negocis: cultura digital feble, falta de temps per fer formació i incorporar adequadament l’ús d’eines digitals que permetin l’evolució cap a formats de negoci híbrids i omnicanals.

Així, donades les dificultats, cal mantenir una acció de suport continuada. L’acompanyament personalitzat per avançar progressivament es mostra com un bon recurs, clau per a la iniciació, ja que actua com a palanca motivadora, per engegar el canvi amb la implementació d’actuacions bàsiques i avançar cap a noves maneres de pensar i gestionar el negoci que s’adaptin progressivament a la realitat del mercat i a les demandes d’una clientela amb hàbits en canvi constant. L’acció d’un agent de digitalització pot ser un recurs necessari i complementari per aprofitar formacions, incentius a inversions o noves eines, assegurant amb la mentoria un major aprofitament dels esforços i recursos.