UP BERGUEDÀ

Carme Padrós, tècnica d’empresa de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà.

 

Presentació del projecte

L’UP Berguedà és un projecte impulsat per l’Agència de Desenvolupament del Berguedà adreçat a mestres i alumnes d’educació primària, secundària i FP que té com a objectiu principal promoure la innovació, la ideació, la creativitat i la comunicació a les aules des del punt de vista empresarial. Vol promoure l’esperit emprenedor dels joves a partir de reptes del territori i assentant les bases per trobar possibles solucions innovadores a través d’un procés . Durant tot el procés s’ha combinat la teoria amb la pràctica i se’ls hi ha facilitat les eines perquè poguessin conèixer, reflexionar i prendre partit sobre el què passa en el seu entorn.El treball a partir de reptes permet que els i les alumnes participants descobreixin o se’ls plantegin problemàtiques reals i contextualitzades en el seu territori, aquests hauran d’analitzar-les i buscar possibles solucions innovadores i reals perquè l’organisme receptor la pugui aplicar. D’aquesta manera s’aconsegueix una participació activa de la ciutadania, crear sinergies amb entitats i organismes municipals i que els joves vegin la utilitat i la realitat dels projectes treballats a l’aula. 

Els receptors principals del projecte són els i les alumnes de 5è i 6è de primària, de 3r i 4t ESO i de Cicles Formatius de Grau Mitjà i Superior de la comarca del Berguedà, doncs són els encarregats d’aportar solucions als reptes que detectin o es plantegin. No obstant, les entitats socials i les entitats públiques, les empreses, els emprenedors i els ajuntaments del territori també són protagonistes d’aquest projecte, doncs són els encarregats de llançar problemàtiques reals que tenen i rebre les propostes de solució dels i les alumnes per portar a terme.

 

Descripció del projecte

Tot el programa s’ha desenvolupat amb sessions formatives que inclouen activitats pràctiques i teòriques, transversals i puntuals, presencials i de treball autònom fora d’horari lectiu, per a l’adquisició dels coneixements previstos a partir de les necessitats expressades i els coneixements previs. Inspirant-nos amb les metodologies Lean Start Up i Design Thinquing s’ha acompanyat a alumnes i docents perquè a partir de l’exploració i aplicant tècniques de creativitat tinguessin la capacitat de trobar solucions innovadores als reptes reals del territori.

 

Activitats realitzades

  1. Creació de material i de contingut per als alumnes incorporant eines i  recursos digitals.
  2.  Seminaris per a capacitar als docents en la metodologia emprada
  3.  Banc de reptes, un recurs pedagògic
  4. Organització del Festival UP Berguedà 
  5. Accions de publicitat i màrqueting del projecte


Creació de material i de contingut per als alumnes incorporant eines i recursos digitals.

La primera fase ha constat de 3 mòduls ( De setembre a desembre).M1 ODS: es treballa els objectius de Desenvolupament Sostenibles. Aprofitarem aquesta oportunitat per treballar reptes reals alineats amb els Objectius de Desenvolupament Sostenibles.M2 Innovació: conèixer en què es basa la innovació, diferents formes d'innovar. Diferenciar la innovació de la creativitat i diferenciar també la innovació dels invents.M3 Repte i Empresa: saber com sorgeix un repte, i quins models d'empreses existeixen i quina és la seva estructura.

La segona fase ha constat de 2 mòduls ( De gener a  febrer)
M4 Ideació i Creativitat: conèixer eines per trobar idees i poder-les desenvolupar. M5 Desenvolupament de la Idea: desenvolupar la idea + el model de negoci que volem fer per arribar al prototip.

La tercera fase ha constat de 3 mòduls ( De març a abril)
M6 Avaluar i contrastar el prototip: contrastar, aprendre i millorar la proposta.
M7 Comunicació i màrqueting: conèixer les diferents tècniques de comunicació per saber vendre el seu prototip. M8 Festival Up Berguedà: presentem el que hem fet i ensenyem la solució

Amb l’Up Berguedà el professorat ha sigut “facilitador” de les dinàmiques de creativitat i “consultor” en l’elaboració del model de negoci. Per això, hem facilitat formacions online a tots els professors,  en format de tallers per a capacitar-los en la metodologia dels diferents mòduls a treballar en  el marc de l’Up.

 

Festival Up Berguedà

L’UP Berguedà tanca el projecte amb un gran Festival neix amb vocació d’esdevenir un punt d’intercanvi entre el món docent i  el de les empreses perquè es retro alimentin coneixent experiències d’èxit i descobrint propostes inspiradores. Una cita ineludible per descobrir el talent emergent de la comarca i alhora, un punt de trobada del món empresarial i de l’emprenedoria berguedana, i els joves.

El Festival s’ha realitzat durant els dies 7-8-9-10 d’Abril de 2022 amb una gran varietat d’activitats a la Fàbrica de Cal Metre de Gironella. El divendres 8 d’Abril, els 8 centres d’educació primària i els 6 centres d’educació secundària de la comarca van presentar cada un dels seus projectes donant a conèixer les solucions a la problemàtica escollida davant el públic i un Jurat. Durant els dies 9 i 10 d’abril ha esdevingut un punt de trobada de les empreses i emprenedors de la comarca que a través de les seves ponències han explicat el desenvolupament dels seus projectes d’èxit i de les seves propostes innovadores. Alhora, es van realitzar 2 Speed Daiting:i una Hackathon. I Durant tots els dies hi hagut la fira de l’ocupació i la formació, on hi ha participat com expositors els centres de formació i de centres d’ocupació. Aquest espai ha permès que els joves puguin tenir la possibilitat de conèixer cicles formatius i tenir informació dels perfils professionals que es necessiten en el mercat actual.

 

Conclusions

L’Up Berguedà, és un projecte que ha permès a l’alumnat del Berguedà conèixer més de primera mà, la realitat territorial a través dels reptes plantejats per les empreses i les entitats socials. Aquesta proposta formativa a inclòs aprenentatges transversals, estratègies d’aprenentatge actiu basat, principalment, en l’acció dels alumnes, posada en comú de coneixements, la pressa de decisions, la posada en pràctica de processos, així com activitats adreçades a la comunicació i transmissió d’aquests coneixements als altres. És per això, que es vol donar continuïtat al projecte aquest proper any 2022-2023 i plantejar altres activitats diverses basades amb el treball cooperatiu, que pretén fomentar la responsabilitat individual i grupal, respecte a tasques comunes que incorporen components d’investigació i construcció del coneixement de forma interdisciplinària i cooperativa. L’aprenentatge basat en problemes, s’ofereixen reptes que impliquen la posada en marxa de processos creatius i de cerca d’informació per després poder-ho aplicar en el projecte propi. Finalment, hi ha molt camp per recórrer en el món de la innovació i en l’aprenentatge de coneixements a través de la digitalització, la ideació i la creativitat, la comunicació.