Cap a la Sobirania Alimentaria del Berguedà, relocalitzar la producció i el consum com a eina dinamitzadora

Anna Pujol Reig, Agència de Desenvolupament del Berguedà

Però, què és la sobirania alimentària?

Actualment, el concepte de sobirania alimentària està molt present en molts debats, reportatges, declaracions institucionals, o per exemple en les últimes reivindicacions del món agroramader del país. Però d’on prové? És un concepte que apunta directament a recuperar la independència i el control de la pagesia envers la seva feina. Un concepte que neix producte de trobades solidàries de la petita pagesia de tot el món, que podem datar del 2007 amb la gran trobada mundial de representants de la petita pagesia, entitats, moviments socials creant el que es coneix La Vía Campesina.

La cadena de valor agroalimentària al Berguedà

L’any 2022 es fa un pas per millorar la competitivitat del teixit productiu del Berguedà per tal d’agrupar la realitat empresarial present per segments estratègics de negoci i no pas per classificacions estadístiques, per tal de poder treballar l’amplitud de reptes i oportunitats comunes agrupant totes aquelles empreses que comparteixen negoci però que poden pertànyer a diferents sectors tradicionals.

En aquest canvi de visió, la cadena de valor agroalimentària i la seva indústria auxiliar representen el 35% de facturació total del Berguedà, en un total de 88 empreses amb seu al territori, fent servir més de 1.081 persones treballadores directes, sent la cadena de valor més representativa de tot el teixit productiu del Berguedà, on s’identifiquen agents de diferents dimensions, i on el petit artesà productor i elaborador juga un paper molt important.

Treballant conjuntament amb les empreses. El Pla d’acció i de treball

Donada la gran rellevància que suposa tota la cadena de valor agroalimentària a la comarca, es defineix un pla d’acció i de treball configurat per donar resposta a les necessitats actuals i per treballar-ho de forma conjunta. Aquest pla ha volgut donar resposta als següents objectius:

  • Objectiu 1: Impulsar el consum de productes de la comarca en els menjadors socials i escolars
  • Objectiu 2: Fomentar els circuits curts de consum agroalimentari
  • Objectiu 3: Impulsar un Pol alimentari i pagès del Berguedà

Les accions que s’han començat a desenvolupar i que conformen part de la planificació estratègica de comarca per impulsar la sobirania alimentària i el suport a productors són:

Accions objectiu 1:

  • Desplegament estratègic d’alimentació de proximitat als menjadors escolars
  • Impuls d’un projecte de menjador a domicili per a persones grans partint dels menjadors escolars de cada municipi
  • Implementació d’un projecte de cuina de mercat als menjadors escolars

Accions objectiu 2:

  • Suport als Productors del Berguedà mitjançant una ordenació de les accions a realitzar de manera estratègica
  • Foment del contacte entre restauració, productors i elaboradors: catàleg online, web, etc.
  • Foment de productes locals als mercats del Berguedà, fires i esdeveniments d’impacte (Patum, etc.)
  • Campanyes de sensibilització sobre el consum de productes locals.

Accions objectiu 3:

  • Pla d’acció sobre la millora de la competitivitat de la cadena de valor del sector alimentari del Berguedà
  • Impuls de sistemes agraris sostenibles i de mitigació del canvi climàtic al Berguedà
  • Definició, identificació i impuls d’estratègies vinculades a productes concrets de la comarca que generin un rol d’identificació entre comarca i producte. Exemple: estratègia amb el bolet, la tòfona, la vedella o la carn de caça
  • Desenvolupament de formacions especialitzades
  • Coordinació amb l’àrea de Turisme per crear productes que vinculin pagès, producció, alimentació, lleure i pernoctacions al Berguedà.

Totes les accions es treballen de forma conjunta a través del desenvolupament de la taula sectorial de sobirania alimentària, on administració, teixit productiu i altres entitats socioeconòmiques del territori com l’Associació d’empresaris o la Cambra de Comerç treballen plegades en consensuar el seguiment i les properes passes del pla d’acció en un nou model de governança que busca ser més horitzontal i democràtic.

Conclusions

Aquest 2023 ha sigut l’any d’arrencada d’un projecte ambiciós, de treball conjunt amb la participació de més de 20 empreses en les diferents reunions de treball i taules sectorials que s’han realitzat. Un treball conjunt amb un dels sectors motors del Berguedà.

Som conscients que el moment històric que estem vivint d’emergència climàtica, i de diferents crisis eco-socials, on els canvis de paradigmes i prismes cap a visions on siguin les persones i les seves necessitats (una vital, com és l’alimentació, i de qualitat) al centre de l’equació, ens han de donar noves respostes. Aquests nous reptes de territori abordats dins de la planificació estratègica territorial permet donar recorregut i escalabilitat des d’allò públic.