Arbitratge de Consum

És un sistema extrajudicial de resolució de conflictes on un òrgan, la Junta Arbitral de Consum, emet una resolució vinculant per a les parts. 

 

Objectiu

És un mecanisme eficaç per donar una solució a un conflicte amb total imparcialitat i independència.

Funcionament

Un cop presentada la sol·licitud d’arbitratge, ha de ser admesa a tràmit pel president de la Junta Arbitral de Consum.

No poden ser objecte d’arbitratge de consum els conflictes amb intoxicació, lesió, mort o els conflictes en què hi hagi indicis racionals de delicte, inclosa la responsabilitat per danys i perjudicis directament derivada d’aquests.

Admesa la reclamació es notifica a les parts, i es dona un termini de 15 dies hàbils al reclamat perquè presenti les al·legacions i els documents que consideri oportuns.

Un cop iniciat el procediment arbitral, el termini per dictar laude és de 6 mesos, prorrogables en determinats casos.

Audiència

Designat l’Òrgan Arbitral, es procedeix a citar els membre d'aquest i les parts a un dia i hora per tal que compareguin a l’acte de l’audiència. L’assistència a aquest acte no és obligatòria, no obstant les parts podran designar un representant perquè comparegui en el seu nom.

Aquesta audiència també pot ser escrita o per videoconferència.

Proves

En l’acte de l’audiència, les parts han de venir proveïdes de totes aquelles proves que donin suport a les seves al·legacions (sobretot en cas de peces objecte de la sol·licitud d’arbitratge).

Les proves que es sol·licitin en l’audiència, si s’escau, han de ser autoritzades per l’Òrgan Arbitral. Tanmateix, aquest, d’ofici i només quan ho estimi oportú, pot practicar les proves que siguin necessàries per a la resolució del cas.

Deliberació

Una vegada finalitzat el procés de declaracions, al·legacions i aportacions de proves, la Junta Arbitral (formada per un president i dos vocals, un del sector empresarial i un representant d’associacions de consumidors) delibera i dicta el seu laude.

Adhesió d'empreses

La gran majoria dels laudes dictats han estat per unanimitat del membres de la Junta Arbitral.

Per les empreses, estat adherides al sistema arbitral suposa afegir un nou valor pels seurs clients, la garantia de que en cas d’existir algun tipus de conflicte ofereixen un sistema de resolució, donant una imatge de seriositat, credibilitat i professionalitat.

L’adhesió a la Junta Arbitral de Consum es fa patent per mitjà d’un distintiu oficial d’adhesió, que pot ser col·locat en un lloc destacat de l’establiment i ser usat en la publicitat, factures i documentació de l'empresa.

Com i on adherir-s'hi

S’ha d’adreçar al Servei Públic de Consum més proper i demanar informació.