Consells per la compra electrònica

La compra de productes o serveis per Internet està creixent però, hauriem de prendre precaucions (en contractar, comprar...) i saber quins són els nostres drets. A aquest article podreu trobar informació per prevenir i tenir certes seguretats a l’hora de fer compres per internet.

En primer lloc, indicadors de seguretat a la web:

  • La direcció del web (URL) comença amb les lletres https://. La s final vol dir que el servidor és segur, encara que, moltes vegades, només trobarem aquesta “s” quan estem a la pàgina de pagament.
  • Un cadenat tancat a l'angle inferior dret de la pantalla. Si el cadenat és obert, el més probable és que el lloc no sigui segur.
  • Una clau sencera a l'angle inferior dret de la pantalla significa també que el lloc web és segur.

Si fas doble clic sobre el cadenat o la clau, apareixerà informació sobre el certificat de seguretat de la botiga en línia, que garanteix que totes les dades confidencials que enviïs viatjaran de forma segura mitjançant un sistema d'encriptació de dades, habitualment SSL (Secure Socket Layer).

Abans de comprar per Internet, al web hauries de poder trobar la següent informació, en cas de no trobar-la, sigues prudent:

  • Dades de l'empresa: denominació social, NIF, domicili, adreça de correu electrònic i qualsevol altra dada de contacte.
  • Codis de conducta i els procediments de solució extrajudicial de conflictes als quals, si escau, estigui adherida.
  • Fitxa tècnica o característiques del producte o servei.
  • Preu (indicant si inclou o no els impostos aplicables) i despeses d'enviament del producte, o altres despeses vinculades a la compra.
  • Formes de pagament.
  • Termini i modalitat de lliurament.
  • Existència del dret de desistiment, o absència de l'esmentat dret, si pel tipus de producte o servei, no correspon.

Les ofertes són vàlides durant el període fixat o durant el temps que romanguin accessibles a les persones consumidores. Les condicions del contracte han de poder ser emmagatzemades i reproduïdes per la persona consumidora.

Només s’ha de facilitar les dades personals necessàries per a realitzar la compra i el pagament, i perquè et puguin lliurar el producte. A més, la web ha d’informar de l'ús que farà de les teves dades personals, i de com pots exercir els drets d'accés a les dades, d'oposició al seu ús, de cancel·lació i de rectificació.

Un cop rebuda l'ordre de comanda, la botiga en línia ha de confirmar-te, en un termini de 24 hores, que l'ha rebut. Has d'arxivar a l'ordinador, i també imprimir, tant l'ordre o acceptació de la comanda com la confirmació de recepció. La confirmació ha de contenir tota la informació sobre el producte i el preu.

Si pateixes alguna incidència o error informàtic durant el procés de compra, intenta deixar constància dels errors, per si has de sol·licitar l'anul·lació d'algun càrrec improcedent.

Mitjans de pagamentPagament en metàlic

Cada botiga en línia té establerta una o més formes de pagament. Les més habituals són:

  • El sistema més fiable es pagar contra reemborsament, ja que és paga en rebre el producte. No es pot utilitzar en la contractació de serveis.
  • El més usat és la targeta de crèdit. Sempre s’ha de comprovar, abans de facilitar dades, que la web és segura.
  • Si l'import de la compra és carregat fraudulentament o indegudament a la targeta, pots exigir la immediata anul·lació del càrrec.
  • Cada vegada guanya espai el pagament per correu electrònic: assignes les dades d'un compte bancari a una adreça de correu electrònic. Et registres un sol cop amb el teu compte bancari o la targeta de crèdit o dèbit a la passarel·la de pagaments en línia que et proposa la botiga -PayPal o similars-. Aquest únic registre et permetrà, també en les compres futures, ordenar anònimament pagaments amb càrrec a aquest compte o targeta.
  • Nous sistemes: les targetes vinculades a comptes bancaris on pots ingressar l'import exacte de la compra, targetes virtuals de prepagament.
  • Sempre es pot fer una transferència bancària però no admet l'anul·lació.
  • Altres formes: pagament telefònic, xecs electrònics, domiciliació.
  • No és recomanable utilitzar sistemes de remeses de diners, és a dir, els enviaments de diners d'un país a un altre.

Si el producte no arriba

Si l'empresa no disposa del producte o servei, ha d'informar-te i has de poder recuperar els diners al més aviat possible, i en qualsevol cas, en un termini màxim de 14 dies.

Pot lliurar-te, sense augment de preu, un bé o servei de característiques similars, sempre que t’informés abans d'aquesta possibilitat i tu acceptessis. En aquest cas, podràs també exercir el dret de desistiment, i no et podran exigir els costos directes de la devolució.

Dret de desistiment

En tractar-se d'una compra a distància, tens dret a deixar sense efecte el contracte i retornar el bé o el servei adquirit sense indicar el motiu ni incórrer en cap penalització en un termini de 14 dies des de la recepció del producte o des de la formalització del contracte, si es tracta de la prestació d'un servei. La botiga en línia pot establir un termini més gran.

Si decideixes fer-ho, has de comunicar a l'entitat venedora, en el termini establert, que vols desistir del contracte, i tornar-li el producte segons les instruccions indicades en el full de desistiment que l'empresa ha d’haver-te lliurat, obligatòriament, juntament amb el producte. Has d'enviar la comunicació per un mitjà que et permeti acreditar el teu enviament i la recepció per l'entitat.

Un cop exèrcit, amb caràcter general, s'extingeixen les obligacions de les parts. L'empresa haurà d’abonar-te els pagaments realitzats (inclosos, si s'escau, els costos de lliurament) sense demores indegudes i, en qualsevol cas, abans de 14 dies des de la data en què vas comunicar la teva decisió.

Recorda que hi ha excepcions a la compra de determinats productes i la contractació d'alguns serveis que no permeten desistir.Alerta. Mai et connectis des d'una wifi pública a webs bancàries ni a webs on s'hagi de posar un usuari i contrasenya.

Recomanacions

  • Comprova si la botiga té el segell de Confiança en línia o d'un altre codi de conducta similar, i si està adherida al sistema arbitral de consum.
  • Identifica el grau de seguretat de la web de la botiga en línia, per mitjà de l'indicatiu de servidor segur (https://), el cadenat o la clau.
  • Verifica que el preu ofert és el preu total, inclosos impostos i despeses de transport o d'un altre tipus.
  • Anota i guarda les dades de contacte de la botiga (domicili, telèfon, adreça electrònica...) i les característiques tècniques del producte o servei.
  • Arxiva a l'ordinador i/o imprimeix els justificants o les proves de la informació de l'oferta i les operacions realitzades:
    • La publicitat.
    • L'ordre de comanda o acceptació de les condicions de compra. Fes-ho també si, per algun error informàtic, no aconsegueixes completar totalment la compra.
    • El justificant de recepció de la comanda.
    • La factura electrònica.
    • Tots els missatges que intercanvies amb la botiga en línia.
  • Quan rebis el producte, comprova que arriba en perfectes condicions, i amb la informació i documentació reglamentària.
  • Si arriba amb defectes, indica-ho a l'albarà de lliurament, i comunica-ho com més aviat millor a l'empresa. Fes fotografies del producte defectuós.
  • Si vols desistir de la compra, has de fer-ho abans de 14 dies.

Butlletí: L'Aparador
Número de butlletí: #131 - 17 de novembre de 2017