Les assegurances: conceptes bàsics

Font: Arxiu

Font: Arxiu

Avui dia, cada cop són més variats i nombrosos els productes d'assegurança que podem trobar al mercat. Per això és tan necessari que les persones consumidores abans de formalitzar una assegurança es familiaritzin amb la terminologia que utilitza l'assegurador per fer més àgil tot aquest tràmit.

Una assegurança és un contracte (pòlissa), qui contracta (prenedor) paga una quantitat de diners (prima), al comptat o anualment o mensual... a la companyia asseguradora i a canvi se li garanteix la cobertura d'un risc que  ha de quedar definit a la pòlissa. El termini de la contractació s'ha de pactar, sovint és anual, tot i que a vegades la prima s'abona mes a mes.

La franquícia: és l'import que sempre ha d'abonar l'assegurat quan es produeix un sinistre. L'avantatge de la franquícia és que abarateix la pòlissa i el desavantatge és que l'assegurat sempre ha de pagar una part del sinistre.

El sinistre: és el dany o pèrdua produïts per un incendi, accident, malaltia... que obliga a la companyia a indemnitzar el beneficiari del contracte.

La indemnització: és la quantitat de diners que la companyia asseguradora ha de donar al beneficiari en el moment que tingui lloc el sinistre, la qual variarà en funció del contracte.

Les pòlisses es renoven de forma automàtica, sempre que no hi hagi oposició d'una de les parts. L'entitat asseguradora ha de comunicar a la persona assegurada, com a mínim amb 2 mesos d'antelació a la conclusió del període en curs, qualsevol modificació del contracte d'assegurances, en canvi l'assegurat disposa d'un mes per rebutjar-ne la renovació.

Les pòlisses han de reflectir les condicions i els terminis de l'oposició a la pròrroga de cada part.

Si perdeu la pòlissa podeu sol·licitar-ne un duplicat a l'asseguradora, el qual tindrà la mateixa validesa que la pòlissa original.

Tota pòlissa ha de contenir les següents dades:

  • Condicions generals: són clàusules redactades i imposades per l'entitat asseguradora, són comunes a totes les pòlisses del mateix tipus d'assegurança i asseguradora.
  • Condicions particulars: són totes les dades de la companyia asseguradora, del prenedor, del concepte assegurat, del beneficiari, de l'assegurat, del risc, de la quantitat assegurada, de l'import de la prima, del venciment, de la forma de pagament i de la duració del contracte.
  • Condicions especials: esments de caràcter especial que poden variar alguna clàusula general.
  • Suplement: acord entre les parts que provoca una modificació de la pòlissa.
  • Les clàusules han d'estar redactades de manera clara i concisa.

Moltes de les pòlisses són contractades fora de l'establiment de les companyies: a casa nostra, per internet ... En aquests casos i mentre no es tracti d'una assegurança de vida disposeu de 14 dies, des de la data de la signatura del contracte o des del dia en què rebeu les condicions generals, per resoldre el contracte sense penalització i sense haver-ne d'especificar el motiu.

Aquest dret de desistiment no s'aplica a les assegurances de viatge o equipatge de durada inferior a un mes, ni a les assegurances obligatòries.

La resolució del contracte l'heu de fer mitjançant una comunicació amb suport durador (correu certificat, burofax...), que permeti deixar constància de la notificació.

Si ja heu abonat la prima, l'asseguradora us ha retornar la part corresponent que serà proporcional als dies no consumits, a comptar des de l'instant en què comuniqueu la resolució del contracte.

Si heu tingut un sinistre disposeu d'un termini mínim de 7 dies per comunicar-lo a l'entitat asseguradora, el qual comença a comptar a partir del moment en què us n'heu assabentat. A partir d'aquest instant l'asseguradora té 40 dies per efectuar el pagament de l'import mínim que, segons les circumstàncies conegudes, pot deure.

La companyia no sempre està obligada a pagar la indemnització estipulada i podrà rebaixar-la en els casos que:

  • El sinistre l'hagi causat l'assegurat amb premeditació o s'hagi produït per la seva negligència.
  • La prima no s'hagi abonat.
  • S'hagi ocultat o falsejat dades a l'assegurador.
  • El sinistre l'hagi causat un beneficiari (cas d'assegurances a les persones).
  • Les garanties de danys, la quantitat assegurada sigui superior o inferior al valor real de l'objecte.
  • Les garanties de vida, la prima pagada sigui inferior com a conseqüència d'una declaració falsa d'edat.

 

Butlletí: L'Aparador
Número de butlletí: #117 - 17 d'octubre de 2016