Les associacions de les persones consumidores i usuàries

Font: Arxiu SSPC

Font: Arxiu SSPC

Des de l’oli de colze fins avui la societat de consum ha crescut de manera exponencial, així com els mecanismes de defensa de les persones consumidores, especialment les seves associacions.

A la nostra societat la ciutadania es pot organitzar de moltes maneres i per molts motius. Una d’aquestes maneres d’organització són les associacions, entitats democràtiques, voluntàries i sense afany de lucre, que es constitueixen per desenvolupar diferents accions en relació a uns objectius definits als seus estatuts fundacionals. Les associacions de consumidors tenen com a objectiu principal la defensa dels drets i interessos de la ciutadania en llurs relacions de consum.

Així, les organitzacions de persones consumidores són organitzacions privades, d’interès públic, en les que de manera voluntària, lliure i solidària s’uneixen unes persones per aconseguir, sense afany de lucre, una finalitat encaminada a defensar els interessos de les persones consumidores. Són les entitats de representació, consulta i participació.

Les organitzacions de persones consumidores de Catalunya tenen, entre altres, aquests drets:

  • Ésser declarades d’utilitat pública i gaudir de subvencions públiques i d’altres mesures de suport i foment, així com obtenir informació de les administracions públiques.
  • Participar en l’arbitratge de consum. Promoure l’exercici d’actuacions administratives en defensa dels drets de les persones consumidores, on seran considerades part interessada.
  • Gaudir del benefici de la justícia gratuïta, d’acord amb les lleis.
  • Representar les persones consumidores.
  • Formar part del Ple del Consell de Persones Consumidores de Catalunya.

Les organitzacions de persones consumidores de Catalunya també tenen deures:

  • Actuar de bona fe, amb precaució i diligència i no difondre dades sense un suport adequat d’acreditacions, resultats analítics o controls de qualitat suficientment contrastats.
  • Col·laborar amb les administracions públiques de Catalunya.

Existeix un registre d’organitzacions de persones consumidores de Catalunya depenent de l’Agència Catalana del Consum de la Generalitat de Catalunya.

Les organitzacions de persones consumidores més representatives

Són totes aquelles entitats que reuneixen tot un seguit de característiques:

  • Tenir de manera exclusiva o principal l’objecte social de la defensa, la informació, l’educació, la formació, l’assistència i la representació dels interessos col·lectius dels ciutadans en llurs relacions de consum, i també dels de llurs membres.
  • Sol·licitar el reconeixement, que és atorgat per l’Agència Catalana del Consum, d’acord, com a mínim, amb els criteris d’implantació territorial i nombre de socis.

Les entitats declarades més representatives formen part de la Comissió Permanent del Consell de Persones Consumidores de Catalunya.

Consell de Persones Consumidores de Catalunya

Logo del Consell de les Persones consumidores de CatalunyaÉs un òrgan de representació i consulta de les associacions de persones consumidores i usuàries i té la representació institucional del conjunt de les organitzacions de persones consumidores i usuàries davant l'Administració de la Generalitat de Catalunya i d'altres administracions, entitats i organismes.

Les seves funcions, entre altres, són:

  • Estudiar i proposar actuacions i elaborar els informes.
  • Assessorar, informar i servir com a òrgan consultiu de la Generalitat de Catalunya.
  • Conèixer i informar sobre projectes que afectin les persones consumidores i usuàries.
  • Coordinar a les associacions que formen part del Consell.


Contacta-hi: consell.consumidors@gencat.cat


Relació d’associacions més representatives

Butlletí: L'Aparador
Número de butlletí: #124 - 18 d'abril de 2017