Els MercaTIC de l’Hospitalet responen a un model de ciutat basat en el coneixement

Sandra Ruiz Peralta, Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat

Contextualització

Sol·licitar el certificat d’empadronament, fer la petició d’una cita prèvia, donar-se d’alta a perfils socials són tràmits digitals que avui es resolen a tres mercats de la ciutat de l’Hospitalet, a una plaça del barri de Collblanc i a un equipament municipal del barri de la Florida. Aquest projecte és un clar reflex de l’estratègia de ciutat que posa el coneixement de la ciutadania, i el seu talent, com a epicentre del desenvolupament econòmic i social.

Des de fa tres anys, l’Ajuntament de l’Hospitalet endega un procés de transformació digital dels seus serveis municipals, però n’és conscient que aquest salt cap a la digitalització s’havia de plantejar de la mà de la ciutadania. És per això que pren la decisió d’acompanyar als veïns i veïnes a superar, conjuntament, els efectes de la bretxa digital i neix l’estratègia l’Hospitalet 6.0. S’inicien els primers projectes i se sumen els primers partners estratègics. L’estudi de Bretxa Digital que es realitza en col·laboració amb la Fundació Mobile World Capital l’any 2022 reafirma, amb dades, una realitat social de la ciutat que estava generant molta desigualtat. 

Descripció

En l’actualitat els cinc punts d’acompanyament digital comunitari són serveis municipals especialitzats que presten un servei d’acompanyament i suport en les tramitacions on-line a la ciutadania. Un servei que es mimetitza i s’adapta a l’espai, que pren el format necessari, segons el lloc on està ubicat. Aquests espais són dinamitzats per joves en situació de vulnerabilitat que després de rebre una formació intensiva salten al mercat laboral per atendre i formar a la ciutadania que s’apropa amb dificultats de coneixement adquirit vers el món digital.

Concretament, i pel que fa als MercatTICs, s’aconsegueix generar una nova dinàmica de valor afegit, que no es tradueix només en atreure nous perfils i potencials clients dels serveis tradicionals de mercat sinó que, en el mateix punt d’acompanyament digital es dona servei de formació adhoc als paradistes i fins i tot, es comencen a dibuixar nous projectes conjunts.

Matins de dimarts a dissabte i una tarda a la setmana. L’atenció és presencial i sense cita prèvia. Obrir una parada d’un mercat tradicional per oferir un servei diferent de l’habitual, ha estat possible després d’un procés de rehabilitació i adequació de les parades per la seva conversió els punts d’acompanyament digital mentre que els joves es guanyaven la confiança de la resta de paradistes.

Conclusions i perspectives de futur

El camí no l’hem fet sols. Fem especial agraïment a totes les persones i institucions que han cregut en el projecte. Aquest no haguès estat possible sense la complicitat i les sinergies que cada ens ha aportat. Aigües de Barcelona, Diputació de Barcelona, Generalitat de Catalunya i la Fundació Mobile World Capital, el projecte Digitalitza’t és un clar exemple d’èxit de col·laboració pública-privada. Volem seguir sumant partners en aquest camí cap a la digitalització.

Però des dels inicis del projecte i fins a dia d’avui, des de la creació de la idea embrionària que ara representa el punt d’acompanyament digital comunitari de l’Ana Diaz Rico fins a l’actual desplegament del projecte en els mercats municipals, la Fundació Sargim i l’Ajuntament de l’Hospitalet hem treballat colze a colze, tant en termes de sostenibilitat financera, com en els continguts i qualitat del servei en relació amb el context i realitat de la ciutat així com també, en l’adopció d’una marca i estratègia de comunicació pròpia.

En l’actualitat, el projecte Digitalitza’t és un projecte impulsat per l’Ajuntament l’Hospitalet la institució pública que segueix i seguirà fent una aposta decidida per incloure a la ciutadania en el centre de les polítiques públiques i ho ha fet possible gràcies a la confiança i a reconèixer l’experiència adquirida en el territori de la Fundació Sargim, que realitza de manera impecable la coordinació, gestió i seguiment de cada punt d’acompanyament i li dona coherència en el conjunt del projecte Digitalitza’t.

El futur del projecte és múltiple. L’experiència del MercaTIC és molt nova, i per tant, encara hi ha molt camí a recórrer. A curt termini cal arrelar encara més el servei al territori i invertir esforços en la comunicació del servei per assegurar que tota la ciutadania amb alguna dificultat digital l’utilitza.

Resum del projecte en dades:

Digitalitza’t. Equipament municipal Ana Diaz Rico

Barri: La Florida.
Inici del servei: 18 de gener de l’any 2022.
Total persones ateses: 16.006 persones
Dada significativa: El servei d’acompanyament situat a l’Ana Diaz Rico segueix sent el referent i model de la resta de punts, tant pel volum de consultes que atenen, com en els formats de les accions que es desenvolupen.

Digitalitza’t. Tic truck

Després d’itinerar per 4 barris, es queda de manera permanent al barri de Collblanc.
Inici del servei: 7 de març de l’any 2023.
Total persones ateses: 2.122 persones.
Dada significativa: Destaca la dada que afirma que el 92% de les persones ateses han conegut el servei pel boca-orella, i aquesta qüestió ens ha de fer replantejar els actuals canals de comunicació amb la ciutadania.

Digitalitza’t Mercat TIC

Barri: Santa Eulàlia, Bellvitge, Centre.
Inici del servei; 6 de febrer de l’any 2024.
Total persones ateses: 1.524 persones.
Dada significativa: Les franges d’edat més ateses és en 1a posició, persones de 60-64 anys; 2a posició, persones de 75-79 i 3a posició, persones entre 70-74. Un sector de població que feia temps que no s’apropava a un servei municipal.