El projecte Destinacions Turístiques Intel·ligents: el paper de la Diputació de Barcelona com a promotor del model DTI a la província de Barcelona
Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació
Diputació de Barcelona
Travessera de les Corts, 131-159
Recinte Maternitat - Pavelló Mestral
08028 Barcelona
Tel. 934 022 817
Montserrat Giró Torrens, cap de la Unitat d’Anàlisi i Formació de l’Oficina Tècnica de Turisme. Diputació de Barcelona
Informe econòmic local
Estudi Monogràfic 2024 (Pendent)1. Introducció
El projecte “Destinacions Turístiques Intel·ligents” de la Gerència de Serveis de Turisme de la Diputació de Barcelona es va iniciar el 2021 amb l’aprovació de l’adhesió de la Diputació de Barcelona, en condició de membre titular, a la Red de Destinos Turísticos Inteligentes (Red DTI), impulsada per la Secretaria de Estado de Turismo del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, a través de la Sociedad Mercantil Estatal para la Gestión de la Innovación y las Tecnologías Turísticas S.A.M.P (SEGITTUR). El projecte aborda el repte de contribuir a la competitivitat de les destinacions turístiques de la província de Barcelona, amb base local o comarcal, de manera alineada amb els objectius de l’agenda 2030, els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides (ODS), les agendes rurals i urbanes locals, i les aportacions de les institucions internacionals, estatals i nacionals com el “Transition Pathway for Tourism”, el “Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, España Puede” i el “Compromís Nacional per un Turisme Responsable”.
El projecte consisteix en la implantació de diferents programes, eines i metodologies de suport a les destinacions de la província de Barcelona per al desenvolupament d’accions en els àmbits de la sostenibilitat, l’accessibilitat, la governança turística, la innovació i la tecnologia, seguint el model de Destinació Turística Intel·ligent estatal. Aquests àmbits de treball esdevenen factors clau per mantenir i millorar la competitivitat del sector i, per tant, contribuir al creixement econòmic i la creació d’ocupació en el sector turístic.
2. El model de governança i gestió territorial de la Gerència de Serveis de Turisme. Antecedents.
La Diputació de Barcelona basa el seu model de desenvolupament turístic territorial a partir de la concertació de polítiques amb les 11 comarques de la província. Aquest model es desenvolupa a través d’un Contracte Programa que permet abastar la totalitat del territori provincial.
El Contracte Programa és un conveni de col·laboració quadriennal entre la Diputació de Barcelona, a través de la Gerència de Serveis de Turisme, i els ens de gestió turística comarcals del territori provincial siguin Consells comarcals o Consorcis de Turisme comarcals. A través d'aquesta fórmula, es concerta un marc de treball on s’especifiquen els objectius estratègics i les línies de treball amb un horitzó quatre anys. Aquests contractes inclouen, com a un dels objectius, orientar la destinació comarcal cap a la gestió sostenible i responsable del turisme.
Les comarques, dotades dels recursos necessaris a través del Contracte Programa, tenen una capacitat d’incidència real en el sistema turístic comarcal i garanteixen la relació i el treball conjunt amb les agents públics i privats del territori i un contacte proper amb el resident.
Per tant, i en termes generals, podem afirmar que aquesta relació conveniada dels Contractes Programa, establerts des de l’any 2016 amb les comarques de Barcelona, ha contribuït a l’alineació dels eixos de treball entre la Gerència de Serveis de Turisme de la Diputació de Barcelona i el conjunt d’ens comarcals de la xarxa territorial de turisme i, per tant, ha contribuït a la millora de la competitivitat turística de les destinacions de la província de Barcelona. En aquest sentit, el Contracte Programa 2024-2027 proposa com a objectiu estratègic l’adopció del model de Destinació Turística Intel·ligent a la província.
2.1. Antecedents
Utilitzant el model de governança turística comarcal, l’any 2005 la Diputació de Barcelona va desenvolupar un projecte de competitivitat turística basat en la qualitat adherint-se al Sistema de Qualitat Turística en Destinació (SICTED), un sistema de qualitat turística impulsat per la Secretaría General de Turismo del Ministerio de Industria, Turismo y Comercio i la FEMP (Federación Española de Municipios y Provincias). L'objectiu del SICTED és millorar la competitivitat de les destinacions turístiques, augmentant la qualitat del servei ofert al turista en tots aquells elements de la cadena de valor que conformen la destinació turística (allotjament, museus, serveis de platges, infraestructures, etc., serveis, per tant, que van més enllà del sector pròpiament turístic). El pilar bàsic de la implementació del SICTED a la província de Barcelona va ser l’existència d’un ens gestor del turisme, assumit per les comarques gràcies a l’existència del Contracte Programa. El SICTED es va implementar durant 10 anys des de la Gerència de Serveis de Turisme, amb el suport de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona.
El 2015, la Diputació de Barcelona va iniciar una nova estratègia de competitivitat territorial alineada amb el compromís cap a un model de turisme sostenible des del punt de vista econòmic, ambiental i social, amb l’objectiu de fer de la Destinació Barcelona una destinació turística més cohesionada i més desenvolupada econòmicament. El mateix any es va signar la “Carta de Compromís per al Turisme Responsable” amb el Consell Global de Turisme Sostenible (GSTC)[1] com a ferm compromís d’avançar cap a un model nou de desenvolupament turístic basat en els principis de sostenibilitat, la diversitat cultural i la responsabilitat social.
L'any 2017, la Diputació de Barcelona va obtenir la certificació Biosphere Responsable Tourism per a la destinació turística “Barcelona és molt més” i les marques turístiques territorials: “Costa Barcelona”, “Paisatges Barcelona” i “Pirineus Barcelona”, certificació atorgada per l’Instituto de Turismo Responsable, un organisme soci de l’Organització Mundial del Turisme i del Global Sustainable Tourism Council. Una certificació pionera i basada en els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides integrats en l'Agenda 2030 a la qual s'hi va sumar el reconeixement Gold Destination el 2018.
A més, juntament amb la Cambra de Comerç de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i Turisme de Barcelona, la Diputació de Barcelona impulsa el programa Compromís per a la Sostenibilitat Turística Destinació Barcelona Biosphere, per facilitar que les empreses i serveis turístics de tota la província (ciutat i comarques) també puguin evolucionar en aquesta direcció. El 2022 la Diputació de Barcelona van rebre la Certificació Platinum, que reconeix l’esforç de la Destinació Barcelona per assolir l’excel·lència en sostenibilitat turística.
Actualment, participen en el Compromís per la Sostenibilitat Biosphere més de 1.000 empreses a tota la província.
El Compromís de sostenibilitat Turística evolucionava el projecte de Qualitat turística utilitzant també les comarques com a ens gestor del projecte.
Finalment, la Diputació adopta una nova estratègia de competitivitat turística orientada a la Intel·ligència turística. Amb el nou projecte Destinacions Turístiques Intel·ligents (DTI) es busca accelerar la transformació cultural, tecnològica i digital dels ens locals que desenvolupen polítiques turístiques de cara a una major governança del turisme (entenent el turisme com un sistema complex en el qual interactuen administracions, residents, empreses i altres agents en un mateix territori) en un entorn competitiu, però condicionat per una emergència climàtica, l’assoliment dels objectius de l’agenda 2030 i la necessària transició digital del sector. En aquesta nova estratègia trobem el Contracte Programa com a instrument vertebrador de la governança territorial turística.
3. La Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents de SEGITTUR
El programa de Destinació Turística Intel·ligent (DTI) és una iniciativa impulsada per la Secretaria de Estado de Turismo del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, a través de la Sociedad Mercantil Estatal para la Gestión de la Innovación y las Tecnologías Turísticas S.A.M.P (SEGITTUR), que promou la implantació d'un model de gestió que té en compte la transversalitat de l'activitat turística i les característiques diferenciadores de cada destinació.
SEGITTUR és una societat participada íntegrament per l'Administració General de l'Estat, tutelada pel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme del Govern d'Espanya, i que a través de la Secretaria d'Estat de Turisme, és la responsable d'impulsar la investigació, el desenvolupament i la innovació (I+D+i) en el sector turístic espanyol, tant en l'àmbit públic (nous models i canals de promoció, gestió i creació de destinacions intel·ligents, etc.) com en el privat (suport a emprenedors, nous models de gestió sostenible i més competitius, etc.).
SEGITTUR ve desenvolupant des de l'any 2012 el projecte de Destinacions Turístiques Intel·ligents (DTI) per a impulsar un nou model de desenvolupament i gestió turística més digital, sostenible i competitiu, perquè les destinacions puguin fer front als nous reptes i desafiaments en contextos de creixent incertesa com els actuals. En el marc del projecte DTI i com a suport al seu desenvolupament es va constituir al 2018 la Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents (Xarxa DTI) amb l'objectiu de:
- Fomentar la col·laboració públic-públic i publicoprivada en el desenvolupament de productes, serveis i actuacions de les Destinacions Turístiques Intel·ligents.
- Contribuir a garantir el lideratge d'Espanya en matèria d'intel·ligència turística.
- Garantir la qualitat i l'evolució del projecte DTI.
Actualment, la Xarxa està formada per 577 membres, dels quals 424 són destinacions (municipis o comarques), 72 són membres institucionals i 74 són membres col·laboradors, públics o privats, que pel seu coneixement i àmbit de treball poden aportar valor al desenvolupament dels DTI.
Una Destinació Turística Intel·ligent “és una destinació turística innovadora, consolidada sobre una infraestructura tecnològica d'avantguarda, que garanteix el desenvolupament sostenible del territori turístic, accessible per a tothom, facilitant la interacció i integració del visitant amb l'entorn i incrementant la qualitat de la seva experiència en el destí, juntament amb la millora de la qualitat de vida dels residents” (SEGITTUR, 2015).
Una Destinació Turística Intel·ligent, per tant, es caracteritza per:
- Incrementar la qualitat de l'experiència dels visitants a la destinació i millorar la qualitat de vida dels residents
- Estar consolidada sobre una infraestructura tecnològica d'avantguarda
- Garantir el desenvolupament sostenible del territori turístic
- Promoure l'accessibilitat
- Facilitar la interacció i la integració del visitant amb l'entorn
- Ser innovadora
El model DTI incorpora el compromís universal Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible (United Nations, 2015) posant l'accent en el creixement econòmic i ocupació (ODS 8), la producció i el consum sostenibles (ODS 12), i la vida submarina (ODS 14) . Es tracta d'un model compromès amb la construcció de destinacions turístiques que tinguin en compte la protecció del medi ambient, el benestar local i el desenvolupament humà.
Es tracta d'un model desenvolupat a partir del concepte de ciutat intel·ligent que trasllada el focus des del resident al visitant, incorpora elements que van més enllà de l'aplicació tecnològica, com la governança, la tecnologia, la innovació o l'accessibilitat.
El model de Destinació Turística Intel·ligent ofereix un full de ruta comú, d'aplicació local, pel qual els municipis poden transitar i evolucionar per convertir-se en destinacions més resilients i sostenibles.
Metodologia DTI
SEGITTUR impulsa la metodologia DTI a les destinacions per afrontar els seus objectius fonamentals, alineats amb les Directrius Generals de l'Estratègia de Turisme Sostenible d'Espanya 2030:
- Millorar la governança de les destinacions turístiques.
- Fomentar la sostenibilitat econòmica, social i mediambiental del turisme.
- Afavorir la transformació digital d'empreses i destins turístics.
- Promoure un turisme accessible per a tothom.
- Millorar experiència del turista (vinculada a l'accessibilitat universal però també a la millor qualitat de l'experiència a la destinació gràcies a digitalització i sostenibilitat).
El model de DTI, recentment revisat el 2023, està basat en 5 eixos que han de garantir el present i el futur del turisme:
- Eix de Governança. L’objectiu és promoure una governança turística més eficient i eficaç en les destinacions turístiques. La governança sintetitza els principis de la transparència en la gestió, la participació pública i l’aplicació de polítiques, la responsabilitat de tots els agents que intervenen, l’eficàcia i la coherència de les accions. Els àmbits d’actuació de la governança aplicada al sector turístics son quatre: visió estratègica, eficiència en la gestió, responsabilitat i control, i transparència i participació, que es declinen en 12 requisits i 26 indicadors.
- Eix de Sostenibilitat. Una destinació intel·ligent ha de ser sostenible, i per tant ha de satisfer les necessitats presents de les regions i turistes, protegint i millorant les oportunitats de futur. La sostenibilitat aplicada a una destinació amb model DTI es basa en els següents àmbits d’actuació: gestió de la sostenibilitat turística, conservació, millora i recuperació del patrimoni cultural, conservació i millora del medi ambient, i desenvolupament socioeconòmic i economia circular. Aquest eix aborda la sostenibilitat des de totes les seves perspectives, incorporant com a elements destacats aspectes com la lluita contra el canvi climàtic, la monitorització dels ODS de les Nacions Unides (ODSs) o el suport a les pimes turístiques. Es monitoritza a través de 4 àmbits, 38 requisits i 116 indicadors. És l’eix que te el major pes dins el model DTI.
- Eix de tecnologia. La transformació digital del turisme implica canvis en la forma en que s’organitza el treball i es presten serveis. La tecnologia i la digitalització presenten oportunitats des del punt de vista de la gestió de la destinació, atès que aquesta és un factor clau en el procés de presa de decisions. A més, els turistes són usuaris hiperconnectats, amb noves necessitats i les destinacions han d’adaptar-se a la nova realitat a través de les noves tecnologies d’informació i comunicació. En la metodologia DTI, la tecnologia s’aplica en diferents dimensions: tecnologia aplicada a la governança, infraestructures, tecnologies i connectivitat i tecnologies per a la gestió intel·ligent del turisme.
La tecnologia ha de tenir un propòsit, destacant la capacitat del turisme de relacionar-se amb aquelles estructures tecnològiques existents sota la forma de projectes de Smart City, plataformes integrals de ciutat o plataformes de dades obertes, en què el turisme s'articula com un vertical més. Aspectes també en relació amb la incorporació d'elements de ciberseguretat i blockchain, els sistemes conversacionals, o altres sistemes de gestió (sistemes de pagament sense contacte, sistemes de reserva, de gestió de fluxos, etc.). Aquest eix inclou 3 àmbits, 21 requisits i 62 indicadors. - Eix d'innovació: En turisme s’entén que la innovació és qualsevol canvi basat en el coneixement i capaç de generar valor, de producte o servei, de procediment de producció o distribució, de comercialització, i d’organització. La innovació ha estat tradicionalment un element complicat d'aplicar dins del model de diagnòstic DTI. S'incorpora al model DTI com a nova una visió de la innovació més propera al darrer Manual d'Oslo 2018 per al mesurament de la innovació publicat per l'OECD, que assenyala per primera vegada que la innovació no és exclusivament un procés orientat al mercat, sinó que també innoven les persones i les administracions públiques, i, en general, es produeix en tots els àmbits econòmics i socials amb l'objectiu de fer front als reptes futurs. Es destaquen aspectes com ara la compra pública innovadora, la innovació oberta o la innovació social aplicades a la destinació. Es monitoritza a través de 9 requisits i 14 indicadors
- Eix d'accessibilitat. Millorar l’accessibilitat de les destinacions turístiques. En termes operatius, una destinació que vulgui implantar el model DTI-Base ha d'evolucionar en la política de disseny de productes i serveis turístics per a tothom, és a dir, universal. Aquest turisme ha de permetre l’accés, l’ús i gaudi de manera normalitzada, segura i autònoma de qualsevol individu. Per tant, cal tenir present que existeixen capacitats sensorials, físiques i cognitives. Entre els principals requisits de l’eix s’inclouen: la inclusió de l’accessibilitat en la planificació turística, l’assignació de recursos humans i materials específicament dedicades en aquesta matèria, el desenvolupament d’inventaris de recursos accessibles, l'adaptació d'infraestructures i vehicles de mobilitat, i l'avaluació de l'accessibilitat als diferents elements de la destinació (espais naturals, platges, zones d'esbarjo, oficines d'informació turística, punts d'interès turístic, etc.). Es monitoritza a través de 17 requisits i 43 indicadors.
La posada en marxa del model DTI implica la implementació d'un procés, amb l'actuació conjunta i concertada de les Administracions Públiques i altres agents rellevants del sector turístic a la destinació, així com el sector privat i el sector acadèmic.
Per tal de facilitar el procés d'implantació del model DTI per part de les destinacions, s'ha elaborat una metodologia que s'articula en cicles i fases. A partir d'un diagnòstic, cicle inicial (cicle 1), es permet contrastar la situació de cada destinació amb les variables de referència del model a cadascun dels seus cinc eixos. D'aquesta revisió, es dedueix aquells àmbits de millora per avançar al full de ruta de la destinació intel·ligent.
El procés metodològic arrenca amb la sol·licitud de diagnòstic DTI a SEGITTUR per part de la destinació, cosa que implícitament comporta el compromís del mateix amb el disseny i execució posterior del pla d'acció DTI, així com la formalització de l'adhesió de la destinació a la Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents (Fase 1. Incorporació).
Amb l'acceptació de la sol·licitud, s'inicia la Fase 2 de Diagnòstic, el resultat de la qual permet fixar el punt de partida de tot el procés de conversió a DTI. Per això, a través de 97 requisits i 261 indicadors, distribuïts sota l'estructura dels cinc eixos, i a través d’un treball de camp exhaustiu, es valora el grau de maduresa de la destinació en relació amb la metodologia i s'obté una bateria de recomanacions que deriven en un pla d'acció, que inclou la caracterització de la destinació, l'anàlisi per eixos dels requisits d'un DTI, les recomanacions i la plantilla del pla d'acció.
A la Fase 3 d'Estratègia i Planificació es procedeix a establir el procés d'execució de les accions integrades al Pla d'Acció DTI, des de la seva priorització i calendarització, a la identificació de responsables o d'inversió, en les que sigui necessària.
Amb el lliurament i l'acceptació per part de la destinació del pla d'acció, se li atorga un primer reconeixement de l'esforç i el treball inicial realitzat per convertir-se en un DTI amb la distinció de “Destinació Turística Intel·ligent adherida” si no assoleix un grau de compliment superior al 80% dels requisits, o bé “Destinació Turística Intel·ligent”, si assoleix un grau de compliment igual o superior al 80%. En tots dos casos es passa al cicle 2, Execució i Seguiment.
En el segon cicle, es duu a terme la posada en marxa efectiva del pla d’acció i el seguiment i la renovació de la distinció aconseguida.
Les Destinacions Turístiques Adherides accedeixen a la Fase 4 (Execució del pla d’accions) i procedeixen a executar les accions proposades en el pla d’accions, un procés que s’estableix en un màxim de 5 anys. Dins d’aquesta fase, SEGITTUR fa avaluacions com a mínim amb periodicitat anual per confirmar que es treballa en l'assoliment de l'objectiu del projecte segons el cronograma acordat. Aquesta fase culmina amb una nova revisió del grau de compliment dels requisits per eixos de la destinació per poder atorgar el segell distintiu “Destí Turístic Intel·ligent”. Aquella destinació que es consideri preparada per passar a la fase 5 (Renovació) podrà sol·licitar l'avaluació a SEGITTUR en qualsevol moment.
La renovació s’executa cada dos anys, actualitzant la diagnosi i validant de nou el grau de compliment de requisits i indicadors DTI, donat que el distintiu “Destinació Turística Intel·ligent” té una validesa de dos anys des del seu lliurament.
El model espanyol de Destinacions Turístiques Intel·ligents s'ha consolidat com una referència indiscutible en matèria de polítiques públiques turístiques, proporcionant una eina de gestió estratègica que integra els principals desafiaments de les destinacions turístiques i ofereix orientacions per fer-hi front.
4. El rol de la Diputació de Barcelona i el protocol DIBA-SEGITTUR
Al març de 2021 es va aprovar l’adhesió de la Diputació de Barcelona, en condició de membre titular, a la Red de Destinos Turísticos Inteligentes (Red DTI), impulsada per la Secretaría de Estado de Turismo del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, a través de la Sociedad Mercantil Estatal para la Gestión de la Innovación y las Tecnologías Turísticas S.A.M.P (SEGITTUR).
La Diputació de Barcelona i SEGITTUR van subscriure el 6 de juliol de 2022 un Protocol General d’Actuació com acord marc de col·laboració per al desenvolupament en l’àmbit territorial de les comarques de Barcelona del model de Destinació Turística Intel·ligent en el seu conjunt.
Mitjançant aquest protocol general d'actuació, tots dos organismes mostren l’interès en cooperar promoure i impulsar en l'àmbit territorial de les comarques de Barcelona, i dins de les seves respectives competències, del model de Destinació Turística Intel·ligent (DTI). Una col·laboració basada en l'experiència de totes dues institucions i les destinacions turístiques implicades que es concreti en accions que permetin la coordinació d'actuacions i la cerca de sinergies, així com la transmissió de coneixement a través de formació, de la difusió dels beneficis de la implantació del model DTI o de l'anàlisi conjunta de resultats i bones pràctiques que portin, a la seva vegada, a la consecució dels objectius del programa en el territori tenint en compte les seves característiques.
El Protocol, que te una vigència de quatre anys prorrogables per un període de quatre anys més, s’estableix per desenvolupar les següents activitats de cooperació:
- Disseny i desenvolupament d’una estratègia i programa de treball conjunt en matèria de Destinacions Turístiques Intel·ligents a l'àmbit territorial de les comarques de Barcelona per promoure l'extensió del model a aquest territori, així com la seva adaptació a les destinacions del territori esmentat.
- Disseny i implantació d’un procediment entre Diputació de Barcelona i SEGITTUR mitjançant el qual la Diputació de Barcelona exerceix de punt d'accés DTI al territori. El denominat Punt d'accés DTI sota la denominació que es determini en cada cas, s'encarregarà de coordinar amb SEGITTUR les sol·licituds d'entrada a la Xarxa DTI i les sol·licituds de Diagnòstic i Pla d’ Acció per aconseguir el distintiu DTI de les destinacions incloses a l'àrea territorial de les comarques de Barcelona.
- Accés al reconeixement de la Diputació de Barcelona com a Membre titular promotor del model DTI al seu territori, a través del lliurament d'un distintiu que serà vigent mentre ho estigui el protocol entre Diputació de Barcelona i SEGITTUR.
- Dissenyar, crear o promoure programes d’assistència tècnica, formació i capacitació conjunta, realització de conferències i seminaris especialitzats per a l'àmplia difusió del model de Destinacions Turístiques Intel·ligents al territori de les comarques de Barcelona. Aquests anirien dirigits tant als tècnics de les destinacions, com la ciutadania o l'empresariat.
- Promoure la utilització d'eines i serveis comuns a l'àmbit DTI entre les destinacions del territori de les comarques de Barcelona.
- Establir àrees de treball comunes i/o espais compartits per al intercanvi d'informació, així com articular un procés de gestió, accés, explotació conjunta de les dades recollides de les destinacions DTI del territori.
- Realització conjunta d’actes de sensibilització i difusió dels beneficis i obligacions de la participació conjunta de les destinacions del territori al projecte, així com dels resultats dels treballs realitzats en matèria DTI.
- Participar conjuntament en les jornades tècniques, taules de treball, seminaris, congressos i altres fòrums de debat i reflexió que tinguin lloc a el marc dels dos projectes.
El mateix 2022, la Gerència de Serveis de Turisme va elaborar el document “Estratègia d’impuls del programa de Destinacions Intel·ligents a l’àmbit territorial de la província de Barcelona”, amb l’objectiu de dissenyar l’estratègia i el programa de treball en matèria de Destinacions Turístiques Intel·ligents en l'àmbit territorial de les comarques de Barcelona, i promoure l'extensió del model en aquest territori, així com l’adaptació a les seves destinacions.
Els objectius que es fixen en el programa de treball DTI de la Diputació de Barcelona són els següents:
- Difusió del model DTI. Realització conjunta d'actes de sensibilització i difusió dels beneficis i obligacions de la participació conjunta de les destinacions del territori en el projecte, així com dels resultats dels treballs realitzats en matèria DTI, incloent la possible elaboració i desenvolupament d'un pla conjunt de comunicació del projecte.
- Qualificació dels gestors de les destinacions. Dissenyar, crear o promoure programes d'assistència tècnica, formació i capacitació conjunta, realització de conferències i seminaris especialitzats per a l'àmplia difusió del model de Destinacions Turístiques Intel·ligents en el territori de les comarques de Barcelona. Aquests anirien dirigits tant als tècnics de les destinacions, com a la ciutadania o l'empresariat.
- Generació de coneixement del sistema DTI. Promoure la utilització d'eines i serveis comuns en l'àmbit DTI entre les destinacions del territori de les comarques de Barcelona i establir àrees de treball comunes i/o espais compartits per a l'intercanvi d'informació. Facilitar la coordinació permanent, així com articular un procés de gestió, accés, explotació conjunta de les dades recollides dels DTI dels seus respectius territoris.
Extensió i gestió territorial del model DTI. L’àmbit prioritari d’aplicació del projecte seran inicialment, i de forma progressiva, les 11 comarques de la demarcació, sense comptar el Barcelonès per la seva especificitat, i una selecció de municipis, d’entre els quals estan les destinacions ja adherides a la Xarxa DTI de SEGITTUR (12 destinacions a juny de 2024).
El desplegament d’aquestes accions seran executades pels serveis tècnics de l’Oficina Tècnica de Turisme en col·laboració amb els ens turístics comarcals.
La Diputació de Barcelona des de la seva adhesió a la Xarxa DTI de SEGITTUR, ha participat activament com a membre titular impulsor i promotor del model a les comarques de Barcelona.
A banda, la Diputació de Barcelona lidera i coordina el Grup de Treball de Diputacions, Cabildos i Consells Insulars de la Xarxa DTI, per definir el paper d’aquestes institucions supramunicipals en el projecte i proposar les eines per materialitzar la seva contribució com a membres promotors del model DTI. Dins d’aquest grup es va coordinar l’elaboració del Manual de experiencias de diputaciones, cabildos y consejos insulares, que es va presentar a FITUR el gener de 2023.
La Diputació també participa com a membre d’altres grups de treball dins la Xarxa: Turisme esportiu, Turisme rural, Sol i platja i zones de bany interior, Patrimoni cultural i Sistema d’Intel·ligència Turística (SIT).
5. El model DTI-Base
Per donar resposta als objectius i actuacions definides en el protocol i l’estratègia d’impuls del projecte DTI a la província de Barcelona, la Diputació de Barcelona proposa el disseny i implementació d’una metodologia pròpia, anomenada DTI-Base. Aquesta proposta, actualment en desenvolupament, basada en la metodologia DTI estatal i que ha de comptar amb la validació de SEGITTUR, pretén afavorir el desplegament del model a la província de Barcelona. Aquesta metodologia ha de ser aplicable tant a municipis com a comarques, que s’ajusti a les necessitats territorials de la província de Barcelona, però que també sigui aplicable i extrapolable a altres territoris de l’Estat espanyol.
La justificació de l’aplicació d’aquest nou model respon als següents objectius:
- Millorar la competitivitat turística en el territori adaptat al context actual.
- Impulsar un model de gestió basat en la millora continua.
- Consolidar la governança entre les administracions públiques locals del sector.
- Facilitar l’accés de les destinacions al model DTI estatal.
Per tant, el DTI-Base és una eina de gestió que ajudarà a millorar la competitivitat turística del territori, basada en la Governança, la Sostenibilitat, la Innovació, la Tecnologia i l’Accessibilitat, que s'inspira i està alineada amb el model de SEGITTUR.
Com en el model DTI de SEGITTUR, el DTI-Base consta de diferents indicadors per realitzar una diagnosi territorial, a partir de la qual sorgeixi un pla d’acció per millorar la destinació en els 5 eixos DTI. No obstant això, és important entendre que el model DTI-Base no és un model reduccionista en quant a indicadors o metodologia del model estatal. El DTI-Base vol ser un facilitador a aquest nou model de gestió integral per tot al territori, tant a nivell comarcal com municipal.
La bateria d’indicadors del DTI-Base està inspirada en altres bateries d’indicadors com el DTI model Segittur, el Biosphere o el model DTI de la Comunitat Valenciana (Invattur).
El DTI-Base vol arribar a tot el territori de la província de Barcelona, sent sensible a la realitat territorial i de gestió. Per aquest motiu hi ha dos àmbits d’actuació: un dirigit a municipis i un altre a comarques. Cada àmbit disposa de la seva bateria d’indicadors, que sempre que sigui possible seran els mateixos. Les diferències entre un àmbit o altre, ve marcat principalment per la diferència de competències que tenen els ens locals amb respecte els comarcals. També, la metodologia i per tant l’aplicació del model al territori s’adaptarà a cada estrat territorial.
La proposta metodològica es basa en:
- Diagnosi territorial: aquesta es realitzarà donant resposta als indicadors. Els indicadors estan classificats en els 5 eixos d’actuació del model: Governança, Sostenibilitat, Innovació, Tecnologia i Accessibilitat, i es reparteixen de la següent manera:
| Núm. Indicadors Municipals | Núm. Indicadors Comarcals |
Governança | 11 | 11 |
Sostenibilitat | 14 | 12 |
Innovació | 9 | 9 |
Tecnologia | 11 | 10 |
Accessibilitat | 12 | 9 |
Total núm. indicadors | 57 | 51 |
- Pla d’Acció: com a resultat de la diagnosi està previst un Pla d’Acció per facilitar la millora i orientació de la destinació.
Addicionalment, tant la diagnosi com el Pla d’Acció comptaran amb acompanyament i assessorament per part de Diputació de Barcelona, que vol facilitar l’aplicació d’aquesta nova metodologia de treball al territori. Amb la mateixa finalitat, es valora la creació de grups de treball i formacions dirigides als responsables del projecte en el territori.
La implementació de DTI-Base a les comarques es realitzarà a través del Contracte Programa de la Diputació de Barcelona amb els Consells Comarcals. Per altra banda, la implementació als municipis es realitzarà de manera voluntària amb el suport de la Diputació.
Actualment, aquest model està en fase de prova pilot, és a dir, s’han triat dues comarques i tres municipis de la província de Barcelona, que han volgut participar en el projecte, i amb aquestes destinacions es realitzaran tres sessions de testeig del model per acabar de definir indicadors i metodologia, i garantir la participació en el procés.
El DTI-Base no substitueix altres programes de la Gerència de Serveis de Turisme de la Diputació de Barcelona, com el Biosphere, perquè tenen objectius diferents però complementaris.
6. Conclusions
En el marc dels processos de disseny i impuls del Pla d’actuació de mandat 2024-2027 (PAM), s’ha plantejat el projecte de Destinacions Turístiques Intel·ligents a la província de Barcelona com el projecte transformador de la Gerència de Serveis de Turisme, d'acord amb el compromís de la Diputació de Barcelona amb l’Agenda 2030 de les Nacions Unides per un Desenvolupament Sostenible, així com la seva contribució a l’Agenda Urbana i Rural.
Atenint-nos a la diversitat de tipologies de destinacions turístiques de la província de Barcelona (sol i platja madur, rural, interior, ciutat patrimonials, ciutats mitjanes metropolitanes, etc.), el principal valor públic del projecte consisteix en la proposta d’eines de millora competitiva adaptades a les diferents realitats turístiques, tot buscant l’alineament de totes les destinacions al mateix model i mantenint l’autonomia local.
En aquest sentit s’abordaran la governança, la sostenibilitat, l’accessibilitat, la innovació i el progrés tecnològic com a àmbits de treball motors per a promoure el sector turístic i l’economia local.
La implantació del projecte DTI implica, per una banda, la certificació de destinacions consolidades (que ja participen en la xarxa DTI estatal o que han manifestat el seu interès i capacitat per formar-ne part), i per altra la implantació gradual del model DTI-Base desenvolupament per la Diputació de Barcelona a un bon nombre de destinacions locals i comarcals. Amb aquesta visió l’objectiu plantejat pel període 2024-2027 és que 15 destinacions turístiques estiguin certificades segons el model DTI i un total de 50 destinacions turístiques distingides amb el model DTI-Base de la Diputació de Barcelona.
El plantejament de gestió territorial propi de la Diputació de Barcelona serà determinant en el desplegament del programa de Destinacions Turístiques Intel·ligents, ja que la governança territorial que s’estableix amb la figura del Contracte Programa entre les comarques i la institució serà l’instrument a través del qual s’implantaran les accions DTI al territori. De la mateixa manera que el desplegament del Compromís per a la Sostenibilitat Biosphere ja es vehicula a través de l’esmentat Contracte Programa, el Programa de Destinacions Turístiques Intel·ligents també s’hi incorporarà.
Així les comarques, a més de proposar el moment de la seva entrada en el procés de certificació com a destinació turística intel·ligent, decidiran conjuntament amb la Diputació de Barcelona quins municipis del seu territori accedeixen cada any al procés de certificació, d’entre els que compleixin els criteris definits per la institució, i col·laboraran en el desplegament de les actuacions de difusió, formació, seguiment tècnic i d’anàlisi de les dades de les destinacions DTI del seu territori, que portarà a terme l’Oficina Tècnica de Turisme.
[1]El Consell Global de Turisme Sostenible (GSTC) estableix i gestiona els estàndards mundials de sostenibilitat per a destinacions, indústria i MICE.
La teva privacitat és la nostra prioritat
Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:
- Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
- Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador. - De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.