Canvis i devolucions després de Nadal i Reis

Font: Diba

Una vegada han passat les festes de Nadal i Reis, tenim temps per veure si els productes que ens han regalat estan conformes o, si no ens agraden, poder canviar-los. No obstant això, hi ha algunes coses que hem de saber.

No és el mateix canviar el producte per un problema (disconformitat) o per una qüestió més subjectiva (no ens agrada, ja el tenim...).

Seria més correcte que sempre que anem a comprar un producte preguntéssim a la persona comerciant si hi ha possibilitat de canviar-ho i, en cas afirmatiu, si existeixen condicions prèvies: terminis, conservar l’embolcall... Hem de ser conscients que els establiments no tenen l’obligació de canviar un producte que està en perfecte estat, a menys que ho anunciï.

L’obligació de fer canvis dels productes es dóna en els següents supòsits:

Quan el producte és no conforme “defectuós”: En aquest cas tenim dret a triar entre la seva reparació o substitució sempre que sigui possible i proporcionada. Aquesta condició dóna realment el dret a triar al fabricant però és convenient conèixer els nostres drets, ja que podem exercir-los segons l’ocasió, per exemple, si conclosa la reparació i un cop lliurat el producte encara no és conforme, llavors sí que podrem triar la substitució, la rebaixa del preu o la resolució del contracte.

Quan, pel tipus de venda es realitza a distància (per Internet, per telèfon, per correu ...) o en el nostre domicili (fora de l’establiment comercial), és aplicable el dret de desistiment. Això significa que tenim dret a retornar el producte en els 14 dies posteriors a la venda i a demanar el retorn dels diners sense haver de justificar cap raó.

Hem de prestar especial atenció en cas de serveis. En molts casos, sobretot de telefonia, aquests terminis varien substancialment i finalitzen en el moment que hem rebut un dels serveis.

Si l’empresa ofereix el dret de desistiment, ha d’informar de les condicions i del termini durant el qual podeu exercir el dret de desistiment, de la quantia i de la forma de pagament de les despeses de devolució (si n’hi ha) i de les modalitats de restitució del bé o servei rebut (abonament a la targeta, en metàl·lic...).

Evidentment, tindrem dret al canvi quan a l’oferta, promoció, publicitat o al mateix comprovant de compra de l’establiment així ho expliciti.

Per tant, en el cas de productes en perfecte estat, és recomanable que tingueu en compte el següent:

1. Si l’establiment comercial no manifesta res a les seves ofertes, publicitats o al mateix establiment, s’entén que no admet canvis dels productes o devolucions dels diners als seus clients o clientes.
  2. Si l’establiment comercial ofereix la possibilitat de canvis dels productes i devolucions dels diners, ha d’informar prèviament de forma clara, visible i per escrit de les condicions en les quals es poden fer (termini, lloc, excepcions -si n’hi ha- en funció de la naturalesa del producte...).
  3. Si l’establiment ofereix als seus clients la possibilitat d’emetre un val de compra. En aquest cas, cal informar i especificar al mateix val de compra les condicions que poden limitar el seu ús, en especial, pel que fa al seu termini de caducitat.

En tot cas i si considereu que han estat vulnerats els vostres drets, recordeu que tots els establiments comercials tenen l’obligació de disposar de fulls oficials de queixa, denúncia i reclamació.

Butlletí: L'Aparador
Número de butlletí: #120 - 17 de gener de 2017