Existeixen les estafes per internet?

.

.

L'internet ha evolucionat força des què va néixer com a mitjà de comunicació a mitjans dels anys 90. Avui és una eina amb molts usos i aplicacions, ofereix serveis de tot tipus i és una xarxa d'interacció social on la comunicació i la informació entre els usuaris es pot compartir des de diferents punts del món. I sobretot, dóna la possibilitat de realitzar-hi transaccions comercials sense limitacions.

Un dels primers casos d'estafes a internet amb més ressò a la xarxa i als mitjans de comunicació va ser l'ús de la controvertida tècnica anomenada "phishing". Amb ella es pretenia obtenir dels usuaris, i de manera il·ícita, informació confidencial (claus o contrasenyes, dades bancàries o números de targetes de crèdit). Per aconseguir-ho, i mitjançant comunicacions (correus electrònics, trucades telefòniques,…) d'aparença oficial, es feien passar per persones o empreses de confiança. Amb el temps, aquest sector s'ha sofisticat i s'ha estès amb enginy, creativitat i refinament. Resultat d'això, la Fiscalia General de l'Estat en presentar les dades de 2014 va constatar que es van realitzar més de vint mil procediments judicials relacionats amb delictes informàtics, un 71% més que l'any anterior.

Per evitar caure en els paranys que posa l'internet, hem de conèixer que existeixen aquestes i altres pràctiques que ens perjudiquen com a consumidors i dotar-nos d'eines i hàbits de comportament segurs.

Tot seguit enumerem alguns dels delictes, de més reclam, que trobem a la xarxa:

  • Ofertes de treball, a domicili; a usuaris en situació d'atur amb l'excusa d'aconseguir dades personals.
  • Possibilitats d'alleujar el deute i serveis de pagament amb préstecs de diners o de sobrepagament
  • Venda de productes de segona mà inexistents o en estat defectuós amb possibilitat de provar-los sense cost.
  • Reparacions itinerants
  • A l'entorn de loteries o sorteigs
  • La usurpació d'identitat

Per a minimitzar els riscos, convé que seguiu els següents consells:

  • Eviteu fer pagaments per endavant.
  • En els pagaments en línia, utilitzeu targetes de crèdit sense facilitar dades dels vostres comptes corrents (les companyies d'aquestes targetes tenen l'obligació de protegir la informació dels clients).
  • Desconfieu de les empreses que us demanin informació que ja hauríen de tenir. Si es dóna el cas, arribeu-vos-hi en persona.
  • Vigileu el Facebook; cada setmana hi surten nous enginys per aconseguir les informacions del vostre perfil.
  • Conserveu la informació del proveïdor: en formats digital o paper (captures de pantalla, documents pdf,..) en quant a: pàgines web, adreces de correu electrònic, SMS, missatges de WhatsApp, justificants de pagament o qualsevol element probatori en cas d'investigació policial.
  • Presenteu la denúncia: els cossos i les forces de seguretat disposen d'unitats específiques i faciliten els mecanismes per presentar-les.
  • Reforceu la seguretat personal en línia: si creieu que les vostres dades personals i/o les claus d'accés han quedat al descobert, canvieu amb rapidesa totes les contrasenyes o fins i tot, cancel·leu les targetes de crèdit i sol·liciteu-ne de noves. Estigueu atents als moviments bancaris durant els dies posteriors.
  • Si en un lloc web veieu un anunci sospitós o rebeu una oferta en una app amb possibilitat d'engany, aviseu els responsables d'aquestes plataformes perquè prenguin les mesures oportunes (eliminació de dita publicitat, denúncia o arribat el moment, col·laboració amb les autoritats).
  • Doneu difusió d'aquests mètodes per evitar que altres consumidors els passi el mateix. Comenceu pel cercle d'amistats i utilitzeu les xarxes socials.

Enllaços d'interès:

Per a no ser víctima d'estafa

Estafas por internet

Butlletí: L'Aparador
Número de butlletí: #111 - 18 de març de 2016