Serveis d’assistència tècnica (SAT)
Són aquells establiments o persones que es dediquen a la reparació, la instal·lació, la conservació i el manteniment d’aparells d’ús domèstic, i presten serveis tant en els locals en què es desenvolupa l’activitat com en els domicilis dels usuaris.Hi ha SAT que són denominats de marca perquè tenen autorització escrita d’un fabricant específic per fer intervencions en els aparells de la seva marca. Aquests SAT no estan obligats a la reparació d’aparells de marques diferents a les quals representen, però si que estan obligats a reparar tots els de la marca i la gamma que representen.
Establiments prestadors del servei: directament efectuen el servei sobre el bé, ja sigui als locals propis, al domicili del prestador o al domicili de l’usuari.
Establiments d’intermediació: fan d’intermediaris entre l’usuari i el prestador del servei. Tenen contacte directe amb l’usuari, i alhora, aquest no el té amb el prestador del servei.
Establiments de marca: disposen d’una autorització fefaent del responsable de la comercialització de l’aparell, fabricant, marquista o importador. Els que no disposin d’aquesta autorització, no poden ostentar ni utilitzar marques, indicacions o qualsevol altre element que pugui induir a error o confusió a l’usuari, respecte al caràcter d’establiment de marca.
Del prestador del servei:
- És responsable de l’aparell i llur reparació.
- És responsable de la garantia.
De l’establiment d’intermediació:
- És responsable del dipòsit de l’aparell, i de la garantia si l’assumeix voluntàriament.
A la informació bàsica per tots els comerços, els establiments dedicats a la prestació de serveis d’assistència tècnica també han de tenir a disposició dels seus clients:
- Cartell que indiqui les llegendes següents:
"Tot usuari té dret a un pressupost previ per escrit dels serveis que sol·liciti. Tanmateix, la renúncia al pressupost s’ha de consignar també per escrit".
"L’usuari està obligat a pagar despeses de pressupost, quan l’ha sol·licitat i un cop lliurat formalment, no l’ha acceptat. Les despeses del pressupost seran aquelles que l’establiment publiqui en el seu llistat de preus".
"Tots els serveis estan garantits almenys durant 6 mesos des que es lliura el bé".
- Cartell d’informació de preus dels materials, de la mà d’obra, dels transports i/o desplaçaments, emmagatzematge i de qualsevol altre servei que ofereixin (incloent tributs, càrregues i gravàmens i altres conceptes accessoris).
- Llista de preus de les peces que es poden utilitzar en els diferents serveis.
Resguard de dipòsit | Pressupost | Factures | |
---|---|---|---|
Número d’ordre correlatiu | Si | Si | Si |
Nom, adreça, telèfon i NIF de l’establiment | Si | Si | Si |
Nom i domicili de l’usuari, DNI o CIF | Si | Si | Si |
Marca, model, referència i número de sèrie de l’aparell | Si | Si | Si |
Identificació de l’usuari | Si | Si | Si |
Descripció dels danys i anomalies visibles, defectes existents i serveis que cal realitzar | Si | Si | |
Data de recepció | Si | Si | |
Data prevista de lliurament de pressupost | Si | ||
Data prevista de lliurament de l’aparell | Si | Si | |
Termini de durada del servei | Si | ||
Signatura de l’usuari | Si | Si | |
Signatura de la persona autoritzada per l’establiment | Si | Si | Si |
Renúncia al pressupost | Si | ||
Preu desglossat de mà d’obra, de les peces de recanvi i altres conceptes | Si | Si | |
Termini de validesa | Si | ||
Operacions i intervencions realitzades | Si | ||
Impostos aplicables i quantitat total que cal pagar | Si | ||
Garantia mínima del servei (tres mesos) | Si |
Tots els serveis sotmesos a la prestació de serveis sobre els béns de naturalesa duradora s’han de garantir com a mínim durant 6 mesos des del lliurament del bé, en les condicions següents:
a) S’exclou la garantia si el bé està manipulat per tercers, així com per causes de força major o d’ús inadequat del bé, la qual cosa ha de provar-se per part del garant.
b) La garantia és total sobre les intervencions o operacions efectuades, i afecta totes les despeses que un servei posterior pugui generar.
c) Si durant el termini de garantia, surt una anomalia o defecte conseqüència del servei efectuat o es reprodueix el defecte existent, l’usuari ho ha de comunicar a l’establiment garant.