L'Aparador - 15 de juliol de 2014

Butlletins
15 de juliol de 2014 - #91

Destacat

Inici

Aprovació del Decret sobre el procediment de mediació en les relacions de consum

Palau de la Generalitat de Catalunya

Palau de la Generalitat de Catalunya

El dimarts dia 8 de juliol, el Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya va aprovar el decret que regula la mediació en les relacions de consum per facilitar els acords entre empreses i consumidors. Per tractar aspectes relatius a aquest decret i les habilitats pròpies de la mediació, està prevista la realització d'una acció formativa de 8 hores en col·laboració amb l'Agència Catalana del Consum.

Actualitat consumidorista

Inici

En vigor la Directiva 2011/83 de Drets dels Consumidors

Font: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad

Font: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad

Des del passat 13 de juny són d'aplicació al nostre país els nous drets dels consumidors que han quedat recollits en la Llei 3/2014, aprovada al Parlament el passat mes de març. Es tracta de la Llei per la qual es modifica el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Drets dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries. El seu objectiu principal és reforçar la seguretat jurídica, tant d'aquests com dels empresaris que formalitzen transaccions a distància, introduint mesures encaminades a reduir la desigualtat de posicions entre les parts.

El nou entorn digital es converteix en un àmbit prioritari per les associacions de consumidors

Font: El Mundo Financiero.com

Font: El Mundo Financiero.com

El desafiament que suposa la defensa dels consumidors i usuaris a l'entorn digital i globalitzat, el problema del sobreendeutament, la gestió eficaç dels serveis públics, la potenciació del sistema arbitral de consum i l'enfortiment de les organitzacions de consumidors van ser els elements clau de la intervenció de la Presidenta del Consell de Consumidors i Usuaris, Manuela López Besteiro, a la Jornada de commemoració dels 30 anys de la LGDCU celebrada el dia 24 de juny.

Rebaixa del 'roaming' a la UE

Font: Público.es

Font: Público.es

El preu per utilitzar Internet en el mòbil en un altre Estat membre de la UE es reduirà, a partir de l'1 de juliol, un 55%, al passar dels 45 cèntims per mega actuals a un màxim de 20 cèntims (sense incloure l'IVA), segons estableix el reglament comunitari que fixa les tarifes màximes de roaming.

Els productes lliures de culpa, aposta d'èxit en nous negocis

Font: El Periódico de Catalunya

Font: El Periódico de Catalunya

Els consumidors aprecien que amb les seves compres contribueixin a millorar el medi ambient i, de passada, el seu estatus. Els emprenedors busquen idees per invertir. Si un emprenedor és capaç d'oferir productes o serveis que proporcionin estatus al comprador, sense que aquest senti que per això està perjudicant el planeta, tindrà èxit. Aquests productes o serveis reben la qualificació lliures de culpa.

OCU denuncia pràctiques abusives d'algunes empreses de lloguer de vehicles

Font: Organización de Consumidores y Usuarios (OCU)

Font: Organización de Consumidores y Usuarios (OCU)

OCU explica que determinades empreses de lloguer de vehicles obliguen el consumidor a adquirir un tanc de combustible, sense que el preu d'aquest combustible aparegui ni en l'oferta inicial ni en el preu de contractació.

ADICAE denuncia acords il·legals en la fixació de costos de les targetes

Font: Asociación de Usuarios de Bancos, Cajas y Seguros (ADICAE)

Font: Asociación de Usuarios de Bancos, Cajas y Seguros (ADICAE)

Segons ADICAE, els consumidors porten des de 2005 patint les conseqüències d'uns acords de concertació de preus en l'operativa de targetes de pagament que, incomplint l'article 1.3 de la Llei de Defensa de la Competència, generen per als usuaris importants perjudicis en forma de pujades de comissions.

 

Des del món local

Inici

Més d'un centenar de professionals debaten com fer front a la pobresa energètica

Foto: Ajuntament de Sabadell

Foto: Ajuntament de Sabadell

El Parc Central del Vallès va acollir el passat dimecres, 2 de juliol, la jornada "Eines per a l'acció contra la pobresa energètica", organitzada per la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament de Sabadell, Ecoserveis i Cooperativa Tarpuna, en la qual més d'un centenar de professionals catalans van debatre sobre el risc de la pobresa energètica, que actualment afecta a una quarta part de la població. El Servei de Suport a les Polítiques de Consum hi va participar amb una taula explicant la formació que es realitza als agents dels Serveis Socials a càrrec dels seus tècnics de consum.

Taller de consum per nens i nenes de cicle infantil de l'Escola Mossèn Cinto de Folgueroles

Foto: Ajuntament de Folgueroles

Foto: Ajuntament de Folgueroles

Alumnes de P4 de l'Escola Mossèn Cinto de Folgueroles van participar en el taller de consum "Oh, la joguina no juga" organitzat per l'Ajuntament de Folgueroles i la Mancomunitat La Plana. L'objectiu del taller ha estat introduir la canalla al món del consum amb un aprenentatge inicial dels seus drets i deures bàsics, despertant en ells la necessitat d'utilitzar els mecanismes de protecció que les administracions posen al seu abast.

 

Nou servei de mediació en deutes d'habitatge al Bages

Seu del Consell Comarcal del Bages

Seu del Consell Comarcal del Bages

Els habitants de la comarca del Bages compten amb el nou Servei d'Intermediació en Deutes d'Habitatge (SIDH), que ha començat a funcionar a Manresa, aquest mes de juliol, per atendre les persones que no poden fer front al pagament de la hipoteca del seu habitatge habitual. Impulsat per la Diputació de Barcelona i l'Agència de l'Habitatge  de Catalunya, aquest servei s'està desplegant per totes les comarques de Barcelona.

Consum a Europa

Inici

Milloren les condicions de mercat pels consumidors

Els serveis bancaris segueixen sent el sector més problemàtic

Els serveis bancaris segueixen sent el sector més problemàtic

El Quadre d'Indicadors dels Mercats de Consum, en la seva desena edició publicada el 30 de juny, registra un millor rendiment en tots els mercats de consum. Aquesta millora és particularment marcada en el cas dels mercats de béns, mentre que els serveis segueixen sent les principals fonts de descontentament.

L'era digital arriba als drets del consumidor

La nova Directiva reforça els drets del consumidor en les seves compres en línia a Europa

La nova Directiva reforça els drets del consumidor en les seves compres en línia a Europa

A finals de juny va entrar en vigor la Directiva de la UE sobre drets del consumidor. Aquesta Directiva reforça els drets del consumidor a qualsevol lloc i en qualsevol moment en el qual realitzi compres a Europa, en línia o en establiments comercials. Les empreses es beneficiaran també d'aquesta nova normativa que estableix un marc d'igualtat de condicions per a tothom, fent que als comerciants no els resulti tan car oferir els seus productes i serveis més enllà de les seves fronteres.

 

Agenda

Inici

Programació de visites de les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor

Unitat Mòbil d'Informació al Consumidor a L'Esquirol

Unitat Mòbil d'Informació al Consumidor a L'Esquirol

Com cada any, la mòbil no fa vacances. Aquest estiu, durant els mesos de juliol, agost i setembre, els consumidor de la província de Barcelona podran presentar les seves consultes i reclamacions, gratuïtament, a través de les Unitats Mòbils d'Informació al Consumidor (UMIC) de la Diputació de Barcelona, que en aquests dos mesos faran 180 sortides.

La Comissió Tècnica de la Xarxa Local de Consum es reuneix aquest mes

Reunió de treball de la Comissió Tècnica de la Xarxa Local de Consum. Foto d'arxiu

Reunió de treball de la Comissió Tècnica de la Xarxa Local de Consum. Foto d'arxiu

Dimecres, 16 de juliol, es reunirà la Comissió Tècnica de la Xarxa Local de Consum, per a posar al dia els seus membres sobre la seva situació actual i informar als grups de treball sobre les futures accions a realitzar. A més a més, la segona part de la reunió consistirà en un taller de "Cartes de Serveis, una eina de qualitat als serveis públics de consum", a càrrec de la tècnica de la Diputació de Barcelona Sònia Giordanino.

 

Valorem la vostra privacitat

Servei de Suport a les Polítiques de Consum
Àrea d'Atenció a les Persones
Passeig Vall d'Hebron, 171
Llars Mundet - Ed. Serradell
08035 Barcelona
Tel. 934 022 143
Fax 934 049 193
sspc.laparador@diba.cat
web de consum